Maggan har satt sig lite i baktill, tycker jag. Det är naturligtvis vingen på bakluckan i kombination med hisnande hastigheter som tryckt ihop fjädrarna. (Jag lastar faktiskt ölen i baksätet för att få över liite vikt på framhjulen samtidigt som jag försöker att lasta släpet så att det inte blir mer vikt på draget än nödvändigt.)
Men allvarligt talat: Vad kan jag göra för att styva upp hjulupphängningen bak på henne? Vad skulle hända med fjäderben från en kombi?? Alla idéer är välkomna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Var hos kompisen och skruvat lite. Fick rikta fästet till katten, som hängt ner sig (så att det blev onödig belastning på flexi-röret) och bytte gummiupphängningarna. Fick då kommentaren av min kompis att "vad låg den är bak?". Och ja, det har den varit ett tag. Har för mig att det faktiskt kan ha hänt efter jag körde tungt släp för ett par år sedan.
Stötdämparna är ju helt okey (Monroe runt om). Fjädrarna är dock inte bytta. Borde inte nya fjädrar få den att bli piggare?
Mazd, är fjäderbenen från kombin i det skick att det får sitta i Maggan?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Dämparna bak på 16v-kombin är nog ok för de är bytta och fjädrarna i sig har nog lite stuns kvar, men lagringarna var på gränsen när jag senast hade loss fjäderbenen, så dessa vill jag inte ha på Maggan, och de är nog inte ens att lita på riktigt.
(På min hatchback är fjäderbenslagringarna bak hemmagjorda av någon tidigare ägare eller fixare av delar från orginalen och bitar från andra bilar och udda påsvetsade bultar. De är inte riktigt raka, och när fjäderbenen är losstagna från bilen så är det ena flera cm längre än det andra. Men det är inget som märks när bilen står på hjulen.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Nä, jag fixade upp 2,2-kombin och kör sedan dess alla resor med släp med den eller Jeepen. 2,2-kombin var nästan kört i botten ett tag, och då fick Maggan rycka in, men nu går hon mest till och från pistoltävlingar.
Maggans bakfjädrar är ju inte gjorda för min verktygslåda så jag var nog bara dum som tyckte att hon hade satt sig i baken, och hennes fjäderben är fina. Jag hade bort dem och rostskyddade tornen.
Ja, så här i efterhand vet vi varför din kompis tyckte att pärlan var låg bak.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).