värme problem

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
mazda626
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 03 mar 2015, 13:02

värme problem

Inlägg av mazda626 »

Hej! Har ett litet problem med min Mazda 626 -88. Har försökt att googla men hittar ändå inget liknande. Fläkten slutar att fungera lite då och då, och värmen slutar att fungera lite då och då men inte samtidigt, och varje gång värmen slutat att fungera så slutar mätaren som mäter tempen i motorn(?) att fungera, den slår alltså ner p å noll. Någon som har något tips? Mvh
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: värme problem

Inlägg av Mazd »

Hej, och välkommen hit!

Vet inte hur mycket du har felsökt redan, men börja med att kolla nivån på kylarvätska i kylaren och expansionskärlet.

Jag gissar på att tempmätaren och dess givare fungerar. Det kan vara en dålig termostat som fastnar i öppet läge. Om kylvätskenivån är ok så prova att byta termostaten, och passa samtidigt på att spola ur hela kylsystemet och fyll på ny kylarvätska. Köp Mazda orginal termostat!

Angående fläkten... Vi snackar kupéfläkten, va? Kolla alla kontakter så att de är fina och fria från oxid. Du hittar kupéfläkten om du lossar den svarta plastpanelen under handskfacket. Kolla även de "huvud-relän" som sitter direkt till höger om batteriet. (Jag har faktiskt samma kupéfläktsproblem på min coupé -89, men har inte fått tummen ur att kika på det.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
mazda626
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 03 mar 2015, 13:02

Re: värme problem

Inlägg av mazda626 »

Har hål i kylarslangen så det är ingen vätska i behållaren, men så det kan alltså vara så att felet ligger där? Har en bild på en kontakt jag brukar "gunga" i som jag har tagit kort på. Jag ska lägga upp den om jag kommer på hur man gör, men har fått förklarat för mig att den har absolut inget med saken och göra, men jag tänkte om någon vet varför det blir bra efter jag är i den kontakten. Fläkten har jaglyckats att hitta så den ska jag ut och undersöka nu på en gång tack för svar!
mazda626
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 03 mar 2015, 13:02

Re: värme problem

Inlägg av mazda626 »

nepp vet inte hur jag ska få ut bilden, kontakten hade i alla fall något och göra med luften till motorn? Kanske, har då för mig det
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: värme problem

Inlägg av Mazd »

Är det slangen mellan kylaren och expansionskärlet som du har hål i? Byt slangen i så fall. Dessa motorer är gjorda för att kylas mot expansionskärl, och jag tror att marginalen för nivån blir för liten om man kör med lägre nivå som kompensation för hål i slangen. Det kan faktiskt vara detta som är hela felet.

Kolla till att börja med att du har kylarvätska i motorn så att det räcker till. Kall motor: Öppna kylarlocket och kläm lite på övre slangen. Då ska vätskenivån komma upp så att den syns. Om inte så fyll på. Det är ju så enkelt som att om man inte har tillräckligt med kylarvätska i motorn så finns det inget som kan leda värmen in i värme-elementet i kupén. Och det finns heller ingen varm kylarvätska för temp-mätarens givare att känna av. Och vad värre är så får motorn dålig kylning och kan bli överhettad trots att temp-mätaren visar kall motor.

Vet inte vilken kontakt du menar. Försök med bilden igen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: värme problem

Inlägg av Mazd »

Nu har jag hittat felet på min kupéfläkt som inte gick på någon hastighet.

Fläkten gick att köra med ström direkt på från ett separat batteri, och det kom irriterande nog ström fram till fläkten (men tydligen inte tillräckligt mycket, visade det sig).

Tack vare tips från mazdalover och erfarenheter från Speedo så hoppade jag över det förhatliga kopplings-schemat... I stället dök jag under huven och gav mig på det gummiklädda reläet vid batteriet. Kopplade ur det helt, och vipps var jag helt utan ström vid fläkten. På rätt spår?... En av kontakterna vid reläet var full med oxid så den bytte jag. Felet kvarstod. Micklade lite med övriga kontakter vid reläet och hörde hur reläet slog på och av. Tog av reläkåpan och kollade invändigt. Ingen synlig oxid. Tog på chans en liten remsa 220 slip-papper och drog försiktigt mellan kontakt-ytorna i reläet medans jag höll ihop dem, och så lite WD-40 på efteråt.

Satte ihop allt igen och till min glädje hoppade fläkten igång.

Kan tillägga att innan fläkten dog helt så hade jag en period på ett par veckor när den fungerade till och från.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: värme problem

Inlägg av Speedo »

mazda626: Är helt övertygad om att felet är trasig kylarslang. Den suger luft in i övre delen av kylaren och alla givare som sitter på termostathuset (högsta punkten) kommer ligga i en luftbubbla och då blir allt galet. Byt slang, fyll på systemet och lufta ordentligt så kommer det garanterat lösa sig med värmen och tempgivarna.

Kupé fläkten är något annat. Kolla anslutningarna till gummiklädda reläerna som sitter i närheten av batteriet. En vanlig källa till problem med dylika saker har det visat sig.

Mazd: Precis! Snyggt att du fick igång relät :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar