Sida 1 av 1

Deformerad kamremskåpa

Postat: lör 13 jun 2015, 18:48
av Mazd
Bytte kamrem på 2,2-kombin idag. Har haft lite oljud ibland när kamremmen gått emot övre kåpan. När jag nu tog bort kåporna syntes det tydligt hur den övre kåpan börjat bukta inåt. Ålder och hög värme får nog kåpan att ändra form lite. På insidan såg jag att både remmen och kamdrevet hade nött ordentligt mot kåpan.

Efter rembytet satte jag tillbaka kåporna och när jag provstartade blev det ett oväsen värre än någonsin när kamdrevet fräste rejält i insidan av kåpan. Något måste göras.

Tog varmluftspistolen och värmde övre kåpan ordentligt och så tryckte jag ut kåpan som jag tyckte såg bra ut. Handskar var ett måste för jag fick värma en hel del för att få kåpan formbar. Samma princip som att trycka ut en buckla på en plast-kofångare, men lite varmare.

Efter återmontering gick allt fritt under kåpan och det lät inte mer än en ny och "rå" kamrem brukar. Återstår att se om och hur länge min "riktade" kamremskåpa håller formen...

Re: Deformerad kamremskåpa

Postat: lör 13 jun 2015, 22:57
av mazdalover
har haft det problemet på alla 626or jag ägt :P värkar vara standard på dom ;)

Re: Deformerad kamremskåpa

Postat: sön 14 jun 2015, 09:09
av Mazd
Jo, jag hade lite problem med kamremskåpan på min 16v-kombi också, men det var bara att hålbilden inte stämde riktigt så det var jäkligt att få i fjärde bulten. Den hade inte börjat bukta åt fel håll, men det var antagligen en tidsfråga.

Re: Deformerad kamremskåpa

Postat: ons 24 jun 2015, 12:11
av Speedo
Jo detta var ju ett problem jag hade också, när jag bytte kamrem på min för ca:8år sedan. Har för mig att jag fick lossa bultarna och röra kåpan lite, sedan drog jag den inte stenhårt vill jag minnas, för att få det tyst. Bra tips där med att värma och omforma den. Lär behövas vid nästa kamremsbyte.. ;)