Deformerad kamremskåpa
Postat: lör 13 jun 2015, 18:48
Bytte kamrem på 2,2-kombin idag. Har haft lite oljud ibland när kamremmen gått emot övre kåpan. När jag nu tog bort kåporna syntes det tydligt hur den övre kåpan börjat bukta inåt. Ålder och hög värme får nog kåpan att ändra form lite. På insidan såg jag att både remmen och kamdrevet hade nött ordentligt mot kåpan.
Efter rembytet satte jag tillbaka kåporna och när jag provstartade blev det ett oväsen värre än någonsin när kamdrevet fräste rejält i insidan av kåpan. Något måste göras.
Tog varmluftspistolen och värmde övre kåpan ordentligt och så tryckte jag ut kåpan som jag tyckte såg bra ut. Handskar var ett måste för jag fick värma en hel del för att få kåpan formbar. Samma princip som att trycka ut en buckla på en plast-kofångare, men lite varmare.
Efter återmontering gick allt fritt under kåpan och det lät inte mer än en ny och "rå" kamrem brukar. Återstår att se om och hur länge min "riktade" kamremskåpa håller formen...
Efter rembytet satte jag tillbaka kåporna och när jag provstartade blev det ett oväsen värre än någonsin när kamdrevet fräste rejält i insidan av kåpan. Något måste göras.
Tog varmluftspistolen och värmde övre kåpan ordentligt och så tryckte jag ut kåpan som jag tyckte såg bra ut. Handskar var ett måste för jag fick värma en hel del för att få kåpan formbar. Samma princip som att trycka ut en buckla på en plast-kofångare, men lite varmare.
Efter återmontering gick allt fritt under kåpan och det lät inte mer än en ny och "rå" kamrem brukar. Återstår att se om och hur länge min "riktade" kamremskåpa håller formen...