För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Så, vad gör jag åt detta kära gurusar?
Bild
Luftfiltret är nyss bytt, tändkablar, tändstift, fördelardosa och rotor är nya.
Kan det ha med att insprutet inte har hunnit ställa om sig efter bytet av insugspackning att göra?
Har kanske kört 4-5 mil sen igår.
Kan tilläggas att lambdasonden är från biltema, bara det är ju misstänkt, har hört att dom är kass.
Angående parkeringsbromsen är jag bara trött på att få den att precis knappt gå igenom varje år och behöva byta skivor och belägg vartannat för att handbromsen tar för dåligt.
Finns det eftermarknadsok med en bättre handbroms?
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av Mazd »

Jag har själv alltid fruktat den dagen när avgas-värdena inte blir godkända. Jag vet att vår vän 2x626 löser det på sin 2,2 genom att lossa en vacuumslang vid insuget vid besiktningen. Men jag vet inte vilken slang eller om det skulle lösa problemet på en 16v...

Skulle vara spännande om du kunde lösa det med etanol-blanding. 40% etanol kan du lätt köra i en 16v på sommaren.

(Mina "GY (Golden Years)" behöver en liten extra stund i mätmaskinen innan värdena går ner. Jag brukar visa besktningsmannen vad jag för dagen bär i axelhölstret och viska att "nu väntar vi lite till så ska du få se". De brukar svara att motorn nog inte var riktigt varm från början, och så skiljs vi åt som vänner.)

Handbroms-funktionen är väldigt svag och känslig. På en av mina "GY (Golden Years)" plockade jag ner hela oket och bytte det sönderrostade nållagret till några bitar av PVC-rör. Det blev helt okey. Ett nytt lager hade naturligtvis varit ännu bättre. Skit och rost i handbroms-delen är boven. Vanliga bromsfunktionen kan vara perfekt i oket utan att man har någon handbromsverkan what so ever.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av Mazd »

Hittade tråden om 2x626 avgasreningsknep. Spjällhusen är ju ganska lika på 2,2 och 16v, så det kanske går att hitta en motsvarande slang på en 16v och använda samma knep??? viewtopic.php?f=6&t=407
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av SkauneJohan »

lambdavärdet är ok altså borde lamdasonden fungera som den ska, kanske katalysatorn eller olja som läcker in i motorn med tanke på hög hc(kolväte)
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Ja, jo den dricker ju lite olja, nån dl/100mil typ.
Har förstått att det är ganska normalt på 16v motorerna?
Enda olja den inte drack nåt av är castrol classic 20/50,
Kanske borde tömma i en dunk sån innan nästa besiktning!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av Mazd »

Hur ser stiften ut? Spår av hög oljekonsumtion?

Min 16v-kombi förbrukade motsvarande mängd olja som din under många år utan problem med avgasvärdena.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Ja, alltså det är ju lite vitkornig beläggning på När dom gått ett tag. Bilen har aldrig rykt eller luktat olja så det kan inte vara mycket den bränner..
Men jag provar nog 2x626 knep med e85 och lossa slangen först. Sen ska det nog gå..
Och ett rejält vrålgasande på parkeringen innan i en 10 minuter sådär så dom fattar att jag menar allvar, eftersom jag inte har vapenlicens! :D
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av Mazd »

Vitkornig beläggning tycker jag nog kan kallas fullt friskt. Borde inte synas vid smog-test.

Jag har fått igenom 2,2-kombin med oljekonsumtion pga dåliga ventiltätningar så att två stift varit fulla med svart och kletigt sot.

En annan grej, men jag kommer inte ihåg exakt hur det hängde ihop rent tekniskt... Tror det var Bosse Bildoktorn som sade att om man bara körde korta stäckor så att bilen aldrig blev varm så fick man oljan kontaminerad av förbränningsrester och att detta kunde fälla bilen vid smog-test. Då räckte det med ett oljebyte, så var allt frid och fröjd.

Lycka till i alla fall!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av SkauneJohan »

e85 löser många problem satsa på 30-40% iblanding :thumbup: sen en rejäl gastur och oljebyte innan besiktning 8-)
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Och höger handbroms är så långt bortom all justering att den får bytas.. axeln känns helt slut. Tänker inte köra några fullösningar där, får bli nytt..
Skriv svar