För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Då så har vi blanka papper igen.. etanol hällde jag i 30-40% ungefär, oj så trött bilen blev! Känns som 20 hästar rymde och den tvekade märkbart på hård gas..
Nya oken funkar fint, blir inga handbromssladdar direkt men..
Och självklart började jag höra ett krasande vid frikoppling direkt efter besiktningen, så urtrmpningslagret blir väl nästa stora åtgärd.. usch för att behöva montera ur lådan.. burr.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av mazdalover »

etanol tappar du effekt på då den har ca 30-40% mindre energi i det jämfört mot bensin ;)

om vi säger så här: jag river hälare av lådan på en Mazda 626 en på en SAAB 9-5.
på 626 byter jag låda på 3 timmar. SAABen tog 2 dagar...........
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av Mazd »

Hm, kör man sönder en massa lådor så får man ju såklart träna på att byta dem, och då går det fort att byta... ;) En stackars Saab som behöver tvångsmatas för att flytta på karossen gör nog inte av med växellådor i samma utsträckning som en råstark "GY (Golden Years)".

Angående etanolen så hamnade du nog strax över den magiska gränsen, datadavid. Lagom blandning brukar enligt egen erfarenhet ge bättre prestanda. Etanolen har visserligen lägre energi-innehåll än bensin, men den innehåller även mer syre vilket bidrar till en bättre förbränning. Jag brukade blanda i ca 30% etanol i min 16v när jag körde mycket, och det sparade jag tusenlappar på och bilen gick bättre. Nu är jag för lat och kör inte så mycket längre, men i Tyskland tvekar jag inte att tanka E10 när det finns färdig grogg i pumpen till lite lägre pris. Vi har ju för övrigt lite etanol i vår bensin också.

Nåväl, huvudsaken är att du fick igenom din Mazda. Jag gratulerar! :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Ja det känns jäkligt gött!
Nya ok bak gick på 2600 med dom gamla stommarna i pant men det får det vara värt.. dom klarar ändå inte handbromssladd, men bra mycket bättre.. nu ska den nog klara sig några år till.
Det lilla kraset i lagret ignorerar jag nog tills det verkligen börjar låta illa. :)
Och ja, när jag fyllde upp med bensin så gick den mycket bättre än med bara ren bensin, så jag kör nog med blandning i fortsättningen. Nu är den riktigt fin att köra igen och det är en fröjd!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av Speedo »

Kul att det löste sig! Ang. etanol så tyckte jag en grogg på ca:25% funka bra. Låg förbrukning och pigg. Men har varit lat på sista tiden och inte blandtankat.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av SkauneJohan »

mazdalover skrev:etanol tappar du effekt på då den har ca 30-40% mindre energi i det jämfört mot bensin
NEJ, nu är du helt ute o cyklar :crazy: , du kan få MER effekt än jämfört med bensin pågrund av högre oktan och syret som finns bundet i soppan, varför tror du metanol och nitrometan i dragsters ger mer effekt? :thumbup:

däremot gäller det att styrsystemet till motorn kan reglera upp med mer bränsle och det varierar från bil till bil hur mycket det kan reglera och det kan ta ett tag för systemet att reglera helt :roll:

det lägre energiinnehåller gör så att bränsleförbrukningen ungefär ökar ca 15% vid 50/50 blanding med e85/bensin och ca 30% vid ren e85 körning eftersom motorn behöver mer soppa för att upprätthålla lambdavärde omkring 1.0 8-) såklart kan detta också variera mellan bil och bil beroende på hur optimerade de är för just det bränslet de kör på ;)
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av mazdalover »

SkauneJohan skrev:
mazdalover skrev:etanol tappar du effekt på då den har ca 30-40% mindre energi i det jämfört mot bensin
NEJ, nu är du helt ute o cyklar :crazy: , du kan få MER effekt än jämfört med bensin pågrund av högre oktan och syret som finns bundet i soppan, varför tror du metanol och nitrometan i dragsters ger mer effekt? :thumbup:

däremot gäller det att styrsystemet till motorn kan reglera upp med mer bränsle och det varierar från bil till bil hur mycket det kan reglera och det kan ta ett tag för systemet att reglera helt :roll:

det lägre energiinnehåller gör så att bränsleförbrukningen ungefär ökar ca 15% vid 50/50 blanding med e85/bensin och ca 30% vid ren e85 körning eftersom motorn behöver mer soppa för att upprätthålla lambdavärde omkring 1.0 8-) såklart kan detta också variera mellan bil och bil beroende på hur optimerade de är för just det bränslet de kör på ;)
fel!!!! du är själv ute och cyklar. blandtankar du med etanol så tappar du effekt.

1, oktantalet har INGET med effekt att göra. det anger ett värde när bränslet självantänder under kompression.

2, största orsaken till att man inte får ut mer effekt är kompressionsförållandet fortfarande är samma. så får du INGEN effektökning överhuvudtaget på e85 konverterad bil jämfört med bensin med samma kompression.
det du däremot kan göra är en aggressivare tändning än bensin utan att knacka/spika vilket ger mer bottenstyrka. men ingen effektvinst. du vinner körbarhet.
det man upplever vid blandtakning är den förbättrade körbarheten.

3, kan bilen inte räkna ur hur hög %halt du har av etanol i tanken, så kan den inte anrika bränslet i rätt mängd. databoxen är programmerad för förhållandet 14,7 delar luft förhållande till 1 del i BENSIN.

4,sen kan dina spridare inte leverera mer en ett visst mängd bränsle vid ett specifikt tryck. och nej det är inte så enkelt att att höja bränsletrycket till femtielva bar för att kompensera.
detta pga att du tappar flöde och sprutbild i förhållande av trycket. och nej din lambdasond och databox klarar inte av att kompensera upp bränslet.
dels för att den kommer gå utanför inprogrammerat värde och sätta sig i felsäkert läge pga det och vad händer då....... haveri pga att databoxen tror du har bensin i tanken och kör en inprogrammerad tabell för bränslet BENSIN.
och med 30-40% för lite bränsle så ökar temperaturen i förbränningsrummet så mycket att kolvarna smälter. kallas spikningar. ja etanol spikar men när den gör det är det försent.


turbobilar är en helt annan femma då där kan du höja bränslemängden och laddtrycket till en viss gräns för att få mer effekt på e85. kombinera det med aggressivare tändning och så får du en helt annan motorkaraktär.



nitrometan och metanol har helt andra preferenser. och används inte på landsväg utan mer i tävlingssammanhang. men jag vet hur dom funkar.


SUMMAN av kakan är att du TAPPAR effekt på en SUGMOTOR utan att höja kompressionsförhhållandet, och delvis att du inte kan reglera bränsle och tändning tillräckligt. det enda du vinner är körbarhet.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av SkauneJohan »

nu får du faktist ta och ge dig :crazy: ingen mening o bli arg så lugna ner dig vi e alla vänner här ;)

har du lambdasond (nästan alla svensksålda bilar sen 1988) så har du i styrsystemet en inbyggd felmarginal faktor (som varierar mellan varje bilmodell, motorstyrsystem och tillverkare) lambdasonden skiter totalt i ifall du kör bensin, etanol eller metanol, den vill i de flesta styrsystemen ha lambda 1.0 oavsett bränsle PUNKT SLUT

ifall du blandar i etanol så tycker styrsystemet att: oj bilen går magert, bäst att jag öser på med lite mer soppa för att nå rätt lambdavärde igen, det är helt sant du tappar effekt ifall styrsystemet har nått gränsen för vad det kan reglera och bilen går för magert annars så vinner du ofta i en del vridmoment på mellanregistret även på sugmotor

ska se ifall jag kan hitta lite av de bromsbänkspapper som BEVISAR vad jag skriver här, för jag gissar att mätsträckor med km/h och sekunder med g kraftsberäkningar och mitt ord är otillräckligt eller?

ps. lambda 1 är det oavsett bränsle och lambdasonden märker ingen som helst skillnad på vilket bränsle du kör detta är bevisat då det går att köra med vanliga lambdasonder till etanol och metanil. Däremot är skillnaden att det behövs mer bränsle i förhållande till mängden luft(som är nästan konstant i varje motor) med etanol jämfört med bensin ds.
Senast redigerad av SkauneJohan den lör 08 aug 2015, 20:33, redigerad totalt 1 gånger.
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av mazdalover »

är inte arg. betonar bara vissa ord.

vet mycket väl hur allt funkar. men kan upplysa att jag har också mätt på rullande landsväg och fått exakt det jag sa.
mindre effekt eller samma som på bensin om du inte höjer kompressionen.
sen ja bilen går bättre. om du får mer vrid så den blir snabbare ja det håller jag med om.

ja alla bränslen vill ligga på lambda ett. men det är helt olika proportioner beroende på vilket bränsle man kör.
14,7:1 på bensin. 9,0:1 på E85. 6,5:1 på Metanol.
är databoxen programmerad för bensin så kommer den eftersträva 14,7:1 så är det bara.
lambda regleringen kommer stängas av när databoxen märker av att du går utanför inprogrammerat område.
det funkar till en viss gräns och den brukar ligga på ca 10 till 15% etanol.

sen kan vi skyffla hur mycket skit vi vill på varandra.
du har din egen teori och uppfattning. likadant för mig.

sen att jag byggt massa olika motorer och mappat in dom det är en annan femma.
värsta motorn jag byggt var på 504CUI med insprutning och kompressor och ca 2500hk och gick inom dragrace.
Senast redigerad av mazdalover den lör 08 aug 2015, 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av SkauneJohan »

jag har bara testat på rullande landsväg med volvo 940, vw golf(1.8 90hk iallafall), seat cordoba och den sista bilen har jag glömt vilken det var (opel vectra 2.0?), en av dom hade faktiskt ingen mätbar skillnad(varken vinst eller förlust), resterande hade en mindre effektvinst/vridmomentsvinst speciellt vid mellanvarv sålänge styrsystemet kunde reglera

på mina testrakor har jag testat: opel manta endast ca 18-20% iblandning, ford focus ca 40% iblandning, Mazda 626 2.0 90hk ca25% iblanding, jeep cherokee xj-95 ca 25-30% iblandning, seat cordoba 70-75% iblandning. Iblandingen är det blandingsförhållandet som gav mest tidsvinst och på alla dessa bilar gav det en märkbar och mätbar effektvinst :clap:


såklart kan det finnas undantag då jag har så liten erfarenhet och bara personligen testat sugmotorer


ps.kan ju tillägga att jag har ingen kontroll på luftfuktighet/lufttryck så allt jag har kunnat göra är att testa med etanolblanding och utan blanding upprepade gånger vid flera olika tillfällen med samma temperatur och samma ställe och resultaten har alltid varit samma ds.
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Skriv svar