För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av mazdalover »

det är så olika beroende på bil och konstruktion. men dom jag har mätt på ingen skillnad. det ända jag har fått är bättre axlaration pga mer vrid
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av SkauneJohan »

mazdalover skrev:det är så olika beroende på bil och konstruktion. men dom jag har mätt på ingen skillnad. det ända jag har fått är bättre axlaration pga mer vrid
visst är det så, finns så otroligt många konstruktioner även inom samma märke och årsmodell ;)

vinsterna jag har haft var nästan alltid mellan 2-4000rpm . över det har det varit samma som med bensin, en annan kul grej har varit att redan med omkring 20-30% etanolblanding har jag ibland sluta tanka 98 oktan
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Fick igenom den i år igen med 10-15% etanol i 95 oktan samt noggranna instruktioner till besiktningsmannen att vri ur motorn rejält i nån halv minut. Den nya katten verkar ta lång tid på sig att nå arbetstemperatur. Biltema-skrot skyller jag på!
Men den fungerar och värdena hamnade där dom ska! Blanka papper.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av Speedo »

Härligt att höra, datadavid !
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Då var det dags för årets besiktningscirkus igen :crazy:
I år låg kolvätena på rekordhöga 422!! Tror det beror delvis på att stiften är gamla, så dom ska bytas innan ombes, oljenivån är lite hög, bytte innan besiktning och sopade i hela dunken innan jag tänkte mig för :clap:
Så jag ska ut och bränna lite olja några hundra mil, sen byta stift och koppla ur vevhusventilation som går in i insuget. Skitdålig grej för hc värden..
Om allt detta misslyckas så är katen slut.. då blir det en patentlösning med besiktningskat och rakt rör resten av året i protest mot löjliga avgaskrav på enstusiastfordon..
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Körde med minst 25% e85 också ska tilläggas.
Glömmer ju alla små knep för att få den genom besiktning lagom till det är dags varje år!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av 2x626 »

Datadavid.
Vet inte om du klarar billotteriet med mitt tips, men delger det ändå.
Se'n många år tillbaka, gör jag så att jag byter olja, ev luftfilter samt tankar minst 50% E85 före bes.
Dessutom kom jag, för några år sedan, på att jag skulle koppla bort den slangen som på bilden är märkt med eltejp.
Jag har lyckats! Hoppas du gör det också.
Bilagor
DSC_0577.jpg
Visad 8411 gånger
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Hmm.. vad exakt gör slangen med eltejp på? Jag tror min ryker en del ur vevhusventen så den ska blockas lite diskret också..
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av 2x626 »

Vad "slangen gör", förutom att den tydlige inte hjälper mig genom besktningen, vet jag inte. Har inte brytt mig om at kolla upp det.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: För höga avgasvärden, underkänd på besiktningen..

Inlägg av datadavid »

Aaahhh... blanka papper igen.
Hällde i en matsked molybdenfett och körde en 70/30 grogg bensin/e85. Hängde av vevhusventen från insuget och bytte stift. Blev rena miljöbilen, faat på gränsen till underkänd pga för mycket etanol! :D besiktningsgubben hade vart med förr, men släppte igenom.
Slangen vid insuget lämnade jag bara lite halvt av för den gick inte alls på tomgång med den helt lös.. hade säkert gått igenom utan att koppla loss den. Skönt att varken behöva byta katt eller kolvringar!
Skriv svar