Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Inlägg av Speedo »

Fick ju nästan ombesiktning pga främre länkarmen, höger bak. Min kompis som brukar hjälpa mig med de lite "jobbigare" biljobben, fixade en ny länkarm åt mig från Mekonomen och tanken var att byta den nu ikväll. Men vi fick problem, och körde fast. Skulle behöva lite tips och råd av er experter här.

Vi började med att försöka lossa den inre infästningen. Genomgående bult/axel. Det var tydligen en axel som är instucken framifrån, tanken. Även om muttern, bakåt, gick att lossa, så är det ju omöjligt att knacka ut axeln framåt utan att ta ner hela tanken, vilket inte kändes speciellt kul. Funderar nu på att kapa av bult-skallen med rondell och sedan slå ut den åt andra hållet (då behöver man bara plocka ner bakre ljuddämparen). Problemet blir då att få tag i en ny axel. Några bra tips här?

Den yttre axeln orsakade andra problem. Muttern, också här bakåt, gick bra att få lös men axeln genom navet satt som gjuten. Körde muttermaskin etc, men den rubbades inte en millimeter. Brukar den fastna inne i navet eller i bussningarna? Funderar också här på att kapa skallen eller mitt genom bussningen och sedan se om den går att slå ut. Om den sitter, kan man försöka värma navet, eller måste man ta loss hela rasket och sätta det i en press? Hur är det då med anslutningen till tex ABS givaren? Tips!!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Inlägg av Mazd »

För min del så har det där aldrig gått med mindre än att jag plockat ner hela rasket från bilen.
Lossa ABS-givarnas kablar inne i kupén och låt givarna sitta kvar. Man får riva lite trim inne i bilen.
Lossa bakaxlebalken. Dess bultar sitter ganska skyddade inne rambenet och brukar gå lättare än man tror. Annars kan man komma åt med WD-40 genom hål i rambenen inifrån kupén när man ändå luftar inredningen.
Låt fjäderben och lossade bromsok hänga kvar på bilen.

De yttre långa bultarna kan vara ett rent elände. Men med värme och rostlösning och våld i form av både press och slag, så ger de till sist oftast med sig.

I allra värsta fall så får man offra bulten. Då är det bra att kapa den på mitten, så att man kan angripa en fastrostad genomgång i navet i taget. Dock är det så trångt att kapa bulten utan att skada navet så jag brukar borra av den.

Ta tid på dig med värmning och rostlösning, är mitt tips.

Lycka till!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Inlägg av Speedo »

Tack för tipsen!

Lossar du balken, för att kunna sänka ner den och således slå ut den inre långa bulten fram mot och under tanken?
(Om ändå denna bult suttit istucken bakifrån, så hade man ju bara behövt ta ner ljuddämparen och knacka ut den bakåt... *suck*)
Hade man haft en ersättnings bult hade man kunnat kapa av skallen och knacka ur bakåt och sedan montera den "nya" från andra hållet.

Så efter inre länkarmsinfästningarna är lös, tar du då bort navet med fast hängande länkarm och jobbar sedan med navet på arbetsbänken för att få ut den sista uttre långa bulten då mao? Vad kan man ersätta bultarna med om dom blir förstörda? Gissar att "ny original från Mazda" inte kommer på fråga...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Inlägg av Mazd »

Jag tror inte det går att montera inre bultarna framåt eftersom de är ganska tjocka förutom den gängade delen som är smalare, och en del "GY (Golden Years)" har ett stag mellan bultarna på muttersidan också som har små hål och bara passar på bultarnas gängade del. Men irriterande är det att inte kunna få ur bultarna för tanken...

Jag brukar ta ner hela bakaxelbalken med länkarmar och nav och allt från bilen innan jag plockar isär något.

Jag kom på att de längsgående stagen mellan nav och kaross ska bort också. De sitter ibland fast något jävulskt vid naven, så det kan vara bäst att lossa dem vid kaross-infästningen.

Den gången som jag var tvungen att offra de yttre bultarna så köpte jag faktiskt nya Mazda original.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Inlägg av Speedo »

Så lyxigt att ha tillgång till sån här experthjälp!

Men jag blev lite bestört av att se vilket projekt det verkar vara. Jag har redan beställt en ny yttre bult (170kr original). Min kompis tyckte det lät väl häftigt att ta ut hela balken, så vi tänkte faktiskt försöka oss med en snik variant. Tanken är att ändå kapa skallen på den inre bulten, slå ut den bakåt. Sedan när allt skall tillbaka tänkte vi på plats, svetsa dit en mutter eller bricka på ändan. Men navet måste ju lös hur som helst för att försöka pressa ut den yttre bulten...

Vet du exakt var ABS-kontakten satt, så man vet vilken "panel" man bör lossa för att komma åt den?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Inlägg av Mazd »

Om jag inte minns helt fel så är det panelerna som täcker fjäderbenstornen som döljer kontakter och genomgångar för ABS-kablarna.

Att ta ner bakaxelbalken är inte så dramatiskt som det verkar. Jag lovar! :) Men alternativa knep är alltid spännande. Men proppa för allt i världen fullt med blöta handdukar mot tank och påfyllningsrör innan ni börjar svetsa.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Inlägg av Speedo »

Halloj. Igår skred vi till verket, och det gick faktiskt bättre än vi vågat hoppas på.

Man vill ju lösa uppgiften så snabbt som möjligt, med så lite skruvande som möjligt. Dels är man väl lite lat, men när man har en kväll på sig och jag bor 2,5mil därifrån vi skruvar och gärna vill ha med mig bilen hem och skall upp och jobba tidigt morgonen efter, så vill man gärna gena lite om det går.

Vi började med att bearbeta den yttre bulten, med förhoppning att den skulle gå att få lös på plats. Den hade ju fått en dusch av WD40, sedan nån vecka tillbaka när vi tittade på det första gången. Mutttermaskinen orkade inte rubba den. Vi tog en kniv och skrapade av all rost som gick att komma åt från bulten, bakifrån där den blottas och rengjorde rent allmänt. Sedan värmde jag med en liten gasbrännare, samtidigt som min kompis tog ett långt skaft och en krafthylsa på bultskallen. Först var det stumt, men så knakade det till en gång. Sedan började den otroligt nog släppa mer och mer. Mer värme, och så kyla och smörja bulten med WD40. Till slut gick den såpass att mutterdragaren orkade rotera den, och då var det bara gasa på tills den gick lätt. Sedan var det bara att knacka ut, så var det problemet ur världen.

Sedan hade vi den innre bulten, som visserligen var lös men ju inte gick att trä ur pga. den tog i tanken. Det vi gjorde då var att vi kapade bult-skallen med rondell. Sedan lossade vi och hängde ner bakre ljuddämparen. Sedan kunde vi knacka ut den bakåt. Det visade sig faktiskt att bultarna mycket riktigt är avsmalnade i ändan, där muttern sitter, men inte där dom går igenom bussningarna till länkarmarna. Alltså såg vi att det inte skulle vara några problem att vända den. Så vi svetsade på en stadig bricka, där bultskallen tidigare varit och tryckte in den bakifrån, genom länkarmsbussingarna osv. Fungerade perfekt!

Det som sinkade oss var det att eftersom jag hade en ny yttre bult/axel med ny mutter, så var vi inte så noga med den gamla muttern och den lyckades såklart försvinna. Sedan vid montering visade det sig att den nya muttern jag fått från Mazda otroligt nog hade fel stigning på gängan. Hittade sedan en hjulmutter som passade faktiskt.

Men nu är den på plats, och det känns bra att vi inte behövde röra någon hjulinställning heller!
Så här såg den gamla ut. Var nog ganska dags att byta? ;)
Så här såg den gamla ut. Var nog ganska dags att byta? ;)
Visad 8181 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Inlägg av Mazd »

Jag gratulerar! Trodde inte heller att det skulle gå så lätt.

På min kombi -90 sitter det ett extra förstärknings-stag (eller vad det är) mellan de inre bultarna. Staget sitter alltså precis bakom bakaxelbalken, på den smala gängade delen av bultarna. Så med den konstruktionen går det inte så enkelt att vända bultarna framåt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Inlägg av Speedo »

Aha, nä något sådant stag hade inte jag. Men om man har det, går det inte att borra upp hålet isf?

Föresten, vänster bult, tar den i tanken på samma sätt om man skall av med den?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Hjälp! Tvärgående länkarm bak

Inlägg av Mazd »

Staget kan nog vara någon kombi-grej som dök upp efter ett tag. Min -89 kombi har inget stag. Borde nog gå att borra upp staget om materialet räcker till. Det är ju ganska grova bultar. Staget är inget annat än ett rör som är lite böjt och tillplattat i ändarna. Det går nog att leva utan det också.

Fattar jag fel nu? Är det inte på vänster sida som tanken är närmast bultskallen? På höger sida går ju avgasröret så tanken är väl lite förskjuten åt vänster? Hm, kanske inte spelar någon roll då bultarna sitter en bra bit inåt mitten på bilen, så båda borde stoppas av tanken om de ska dras ur framåt. Skriver jag kanske om något helt annat än du menade, Speedo??? :crazy: :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar