Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Tackar för uppmuntran!

Det gula är Hagmans CA epoxiprimer. Mycket bra 2-komp grundfärg! Går att pensla om man vill. I det här fallet använde jag airbrush för att slippa kladd och dropp.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Speedo »

Hagmans CA epoxiprimer självklart! Den använder väl alla GY (Golden Years)-rost-meckare? :)

Otroligt snyggt jobb.. jag som pedant skulle vara supernöjd med ett sådant jobb på min.

Intressant idé med Airbrush. Måste ju vara kanon till mindre ytor, skärmkanten osv. Men vad gäller kladd.. blir det inte just rätt mycket kladd med rengörning av sprutor och behållare, samt även spill då man väl måste ha en viss mängd i behållaren?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Airbrushen är bra för den dammar inte så mycket och man får ändå en fin yta. Men visst är det tråkigt extrajobb med rengöring av sprutan, det ska erkännas.

Jag penslade Hagmans CA i hjulhusen på 16v-kombin, och det rann och droppade ganska ordentligt på mig. Pensel vid "under-upp-målning" är ingen höjdare över huvud taget... Över huvud taget!!! :D Det var inte tänkt att bli en lustighet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av 2x626 »

"Hela Forumet" får lov att ursäkta mig för min dumma fråga.
Jag undrade bara eftersom jag vill ha ett tätt golv på Plogbilen :)
Svetsa bilplåt har ju liksom inte varit aktuellt för mig. :D

Ja, jag förundras själv. Hur kan det ha blivit så här?
Jag är inte, och har aldrig varit, särskilt noga med extriören på mina bilar. Huvudsaken har varit det maskinella.
Lik förbannat sitter jag här, och nästan varje dag använder en bil som jag haft i 27 år och fortfarande är en dröm att köra.
Snacka om nöjd !
Funderar faktiskt att ta in den gammla Pärlan i verkstan och ge Henne en ny kamrem. Den som sitter där har gått ca 16'.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Ja, ge henne en ny kamrem. Och en kram.

Här har jag jobbat vidare med höger fjäderbenstorn idag och kommit en bra bit. Har i vanlig ordning spegelvänt mina kära pappers-mallar och sparat en hel del tid. Högersidan är inte lika rostig som vänstersidan, men fint är det inte. Skönt att slippa tankpåfyllningen!

Har gott om plåt, cigarrer och Coca-Cola, men skyddsgasen till svetsen börjar ta slut.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Speedo »

Låter nästan mysigt det där, Mazd! Ungefär som jag suttit flera helg-kvällar i garaget med musik och ett vinglas, och "fin mekat" skotern. (Den vit/röda Phazern är för övrigt i molekyler).

Inga frågor är dumma, 2x626. Självklart känner inte alla till Hagmans CA primer, men då är det vårt jobb att upplysa!
Tror jag och Mazd avhandlade denna produkt redan före vi startade forumet 2007, faktiskt. En 2k grund, som luktar starkt och giftigt, men som är både tät och slitstark. Det enda vettiga alternativet om man inte tänkt lacka över direkt.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av 2x626 »

OK Speedo
Giftiga lösningsmedel kan ju, i måttliga mängder, vara kul.
Ska använda Hagman på Plogbilen.
Vem vet! Kanske jag ngn gång i framtiden behöver det på min GY (Golden Years)-lady också.
Kanske!!
F.Ö kör jag Henne varje dag nu. Min kära Hustru har tjatat till sig Trollhättebilen pga bättre stereo. Men det gör absolut inget. Min fyrbenta kompis och jag trivs så bra med GY (Golden Years)-ladyn och i vardagsåkat kan jag vara utan chipmodifieringen. Vi behöver ju inte heller vara så omtänksamma med inredningen. Hundhår, Gruskorn och små bitar av KomIhågLappar överallt i kupén gör ju inte att Hon går sämre på ngt vis.
Noterade också idag att det är 100 mil kvar till oljebyte. Tittade på stickan och nivån var på "mitten" :clap:
Oljebyte var 1000 mil sedan ny. Varje gång Valvoline Durablend.
F'låt OT
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

2x626: Ingen fara med lite OT, tycker jag. Bara trevligt att det händer något Mazda-relaterat här. Jag lovar att hålla den här tråden på rätt kurs...

Speedo: Jasså minsann, det finns fler som myser i sin verkstad. Skönt att höra! Här tar jag täta pauser i arbetet och sätter mig en liten stund framför braskaminen med Cola och cigarr. Zita hör oftast när jag öppnar colaburken och då kommer hon och hoppar upp i mitt knä... Supermysigt! :thumbup: Ett trevligt par som kom hit och köpte en rockard (tvåhjulig hästvagn) av oss, kallade min verkstad för en "mancave". Kanske det? Har annars bara hört det uttrycket i samband med prepper-typer som har rum fulla med skjutvapen, inte tjurskallar som har rum fulla med mazdagrejer... :D

Idag har jag börjat skära i en av de nya skärmkanterna. Jag har börjat bli kompis med min lågprisnibbler som man sätter i borrmaskin eller skruvdragare. Den fixar 1,5mm stålplåt utan protest. Man måste hålla den med två händer och det är lite svårt att sätta fast arbetsstycket för det vibrerar en hel del. Jag har även lånat en riktig eldriven nibbler, men den är alldeles för brutal. Den verkar nästan självgående och tuggar sig framåt i plåten med en väldig fart. Ingenting för finlir.

Svetsen har jag också förberett för skärmkantsbyte (snyggsvetsning): Jag har bytt till ESAB 0,6 tråd i stället för Biltema 0,8, och blåst ur trådledaren. Nytt 0,6 kontaktrör är monterat. Så har jag äntligen kommit mig för att kapa av gashylsan så att kontaktröret sticker ut några millimeter som det egentligen ska vid kortbåg-svetsning. Nyfylld gasflaska är också på plats. Frågan är hur mina egna färdigheter är när det gäller att svetsa snyggt? Det var ett tag sedan sist. Känns faktiskt nervöst, löjligt nog.
Första gången sedan 1900-talet som den här bilen har en riktig skärmkant bak. Det ser faktiskt lite trevligare ut med skärmkanter än utan, det ska erkännas.
Första gången sedan 1900-talet som den här bilen har en riktig skärmkant bak. Det ser faktiskt lite trevligare ut med skärmkanter än utan, det ska erkännas.
Visad 6433 gånger
Brutalnibblern till vänster och lågprisvarianten till höger.
Brutalnibblern till vänster och lågprisvarianten till höger.
Visad 6433 gånger
Nu är det slut med att hålla fast lagningsbitar med gashylsan och häfta fast dem i blindo. (Jag har faktiskt ett par okapade gashylsor om jag skulle vilja göra sådant.)
Nu är det slut med att hålla fast lagningsbitar med gashylsan och häfta fast dem i blindo. (Jag har faktiskt ett par okapade gashylsor om jag skulle vilja göra sådant.)
Visad 6433 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Idag fick jag vänstra skärmkanten på plats. Känns bra! Har börjat förena innerskärmen med den nya skärmkanten också.

Bytte tillbaka till en längre gashylsa på svetspistolen. Fick lite porer ibland med den korta hylsan. Så går det när man ska vara besserwisser.
Lite fusk att lägga nya kanten utanpå kanske? Men den passade så väldigt bra.
Lite fusk att lägga nya kanten utanpå kanske? Men den passade så väldigt bra.
Visad 6421 gånger
Dörrskarven ser bra ut trots utanpåliggande skärmkant, och framför allt så går dörren att stänga.
Dörrskarven ser bra ut trots utanpåliggande skärmkant, och framför allt så går dörren att stänga.
Visad 6421 gånger
Innerskärm/Skärmkant. Jag gör en massa raka småbitar runt kanten för att spara jobb.
Innerskärm/Skärmkant. Jag gör en massa raka småbitar runt kanten för att spara jobb.
Visad 6421 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av 2x626 »

Jag är otroligt impad över dina fina svetsfogar!
Undrar hur många trådspolar det kommer att ta innan jag kommer dit?
Imponerande är också konkretiseringen av ordet Pallbock :thumbup:
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Skriv svar