Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Nu är det tid att sätta igång med 2,2-kombins bakre halva. Det finns att göra överallt. Över tio år gamla egna lagningar av trösklarna som nu måste göras om. Bakaxelbalken ska vi bara inte tala om. Dragkroksinfästning. Ja, det finns alltså massor att göra.

Det är bara att inse: Jag kör ett lik. Fast den är ju ändå inte död konstigt nog. Jag kör nog en zombiemazda.
Fina fräderbenslagringar, va? Lite småläskigt nästan.
Fina fräderbenslagringar, va? Lite småläskigt nästan.
Visad 10174 gånger
Nej, grejerna ramlade inte ner när jag lyfte bilen.
Nej, grejerna ramlade inte ner när jag lyfte bilen.
Visad 10174 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av 2x626 »

Oj, det där ser inte kul ut!
Min beundran för att du tar dig an det !
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Ska göra ett seriöst försök i alla fall. (Alternativet är ju att köpa en annan bil, och då måste jag ut i kylan och jobba ihop pengar till det, och dessutom lär jag inte hitta en kärra som är lika bra.) Nej, det blir att försöka hålla igång min älskade kombi.

Kör bara verktyg (och ibland hö) i den, så när jag nu tar mig an den så finns planer på att utveckla lastförmågan lite. Har sedan länge funderat på att sänka golvet bakom baksätet. Man kan vinna minst 70mm lasthöjd. Det blir mycket volym. Baksätet plockade jag bort helt i somras, och det gjorde stor skillnad.

Blir jag först (och sist) med en "GY (Golden Years)" Delivery?

Det fula takräcket ska på igen också har jag tänkt.
De svarta "förhöjningslådorna" ska bort. Reservhjulet lägger jag med utsidan neråt, så får jag plats med startkablar, bogserlina och föbandskudde i fälgen. Domkraften får plats i sitt orginalfäste. Dessutom frigörs ett nytt utrymme i vänstra baljan.
De svarta "förhöjningslådorna" ska bort. Reservhjulet lägger jag med utsidan neråt, så får jag plats med startkablar, bogserlina och föbandskudde i fälgen. Domkraften får plats i sitt orginalfäste. Dessutom frigörs ett nytt utrymme i vänstra baljan.
Visad 10159 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Kolla in den här skärmkanten mina vänner. Knaprig som en knäckemacka och mjäll som sparris.
Om man tittar noga så ser man hur rosten har börjat komma. Nu är det dags att göra något åt saken innan det blir stora skador.
Om man tittar noga så ser man hur rosten har börjat komma. Nu är det dags att göra något åt saken innan det blir stora skador.
Visad 10153 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Nu har jag börjat så smått med vänster fjäderbenstorn. Ganska utmanande eftersom det är de svåraste bitarna som måste lagas. Väldigt pilligt med passformen och fruktansvärt obekvämt att komma åt, och som grädde på moset en hel del under-upp svetsning.
Rejäla skador högst upp i "tornet" och i överkant av "utsidan".
Rejäla skador högst upp i "tornet" och i överkant av "utsidan".
Visad 10136 gånger
Pappersmall som vanligt. Denna har jag motorplastat för hållbarhet. Ska spara den.
Pappersmall som vanligt. Denna har jag motorplastat för hållbarhet. Ska spara den.
Visad 10136 gånger
De skadade delarna inklädda med ny plåt. Så baken kommer att rida 1,5mm högre.
De skadade delarna inklädda med ny plåt. Så baken kommer att rida 1,5mm högre.
Visad 10136 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Speedo »

Oj oj oj... jag hade gett upp för länge sedan. Men vilka lagningar! Imponerande.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Tackar! Jo, man vill ju ha det lite halvsnyggt i hjulhusen...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Idag fick jag klart framsidan av vänster hjulhus. Lite bilder:
Den här gången bygger jag väldigt likt originalkonstruktionen.
Den här gången bygger jag väldigt likt originalkonstruktionen.
Visad 10117 gånger
Det är kul med plåt.
Det är kul med plåt.
Visad 10117 gånger
Och så var framsidan av hjulhuset fixat, och jag är nöjd för idag.
Och så var framsidan av hjulhuset fixat, och jag är nöjd för idag.
Visad 10117 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Nu är övre delen av vänster hjulhus klar. Självklart var det ganska murket runt tankröret.
HPIM3046.JPG
Visad 10108 gånger
HPIM3048.JPG
Visad 10108 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av 2x626 »

J_vlar vilket fint jobb du gör!
Borde hedras med MazdaGuldmedaljen!
Det där gula, vad är det? Jag har ju Plogbilen med motsvarande sjukdom.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Skriv svar