Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Speedo »

Faktum är att jag har nästan precis sådana bromsrörskopplingar på samma ställe på min. Vanliga kopparrör dock. Fick hjälp av min kompis så kommer faktiskt inte ihåg hur vi fick till det med koningen osv, men tätt blev det iallafall.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Jag hade också skarvar mot vanliga kopparrör tidigare. Anledningen till att jag valde kopparnickel nu var att jag tänkt skarva med skärringskoppling utan att kona och då är det stål eller kopparnickel som gäller. Och så var jag nyfiken på kopparnickelrör...

Tidigare har jag alltid bytt till kopparrör. Men då har det varit hela rör från början till slut. Jag har aldrig skarvat. (Jag bytte de längsgående på 16v-kombin och det var ett elände. Den hade ändå inte ABS. Jag vill minnas att jag plockade ner tanken för att kunna dra och klamra de nya bromsrören exakt som originalen. Överseriöst eller?)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Nu är bakre delen av nya lägre golvet på plats. Sidopanelerna räcker inte till... Måste lösa det på något sätt. Ska göra en fortsättning på golvet framåt som ska kunna monteras snabbt när baksätet är borttaget.
Ca 70 mm lägre golv i skuffen numera.
Ca 70 mm lägre golv i skuffen numera.
Visad 8284 gånger
Och nu har jag även tillgång till baljan på vänster sida om jag vill.
Och nu har jag även tillgång till baljan på vänster sida om jag vill.
Visad 8284 gånger
Om jag skulle ha mätt fel och reservhjulet inte går ner i nya luckan, så har jag yxan.
Om jag skulle ha mätt fel och reservhjulet inte går ner i nya luckan, så har jag yxan.
Visad 8284 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Jag trodde inte riktigt själv på att jag skulle komma mig för att fixa till släpvagnsuttaget, fastän jag skrev det tidigare. Var nästan säker på att jag skulle dra fast det gamla uttaget med några buntband runt resterna av gamla fästplåten. Men jag överraskade mig själv med ny fästplåt, nytt uttag och ny ögla till broms-wiren.
Vaddå, skulle jag ha slipat och målat kroken också? Lägg av nu.
Vaddå, skulle jag ha slipat och målat kroken också? Lägg av nu.
Visad 8284 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Den lever! Idag var 2,2-kombin ute i solen och blev avspolad allt verkstadsdamm.

Därefter hade jag ett elände att lufta bromsarna. Började med att luftnippeln på vänster fram gick av jäms med oket. Misslyckades med värmning och utdragare, men kunde som tur var bygga på resterna av nippeln med svetsen och så svetsa fast en bit plattjärn som "skalle" för polygripen. En lättnadens suck när jag kände att resterna av nippeln lossade.

Nu har jag luftat fyra gånger och sista provturen som bara var två meter fram och två tillbaka inne i verkstaden kändes ok, men det är ju svårt att säga. Ska vägtesta i morgon.

Vägtestade efter andra och tredje luftningen och det blev bättre för varje luftning, men inte bra.

Enligt verkstadshandboken ska det bara luftas vid oken och ingen annanstans. även om man byter huvudbromscylinder eller ABS-pump...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Bromsarna känns fortfarande lite obekväma efter fyra luftningar. En liten synlig luftbubbla kom det vid höger bak vid fjärde luftningen. Bromsarna tar bra och känslan i pedalen är distinkt, men jag tycker att den tar liiiite långt ner. Nu har jag bara kört "GY (Golden Years)" utan ABS i flera månader så det kanske känns lite annorlunda, men jag har aldrig tänkt på det tidigare. Ska köra lite och sedan luft igen.

Bilprovning i morgon...

Trodde att jag skulle få ett väldigt oljud med nya golvet i skuffen och för korta sidopaneler, men det var ingen skillnad konstigt nog. När det kommer matta på nya golvet mm borde det bli ännu bättre.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

-Godkänd vid bilprovning idag (utan vapenhot)! :thumbup:

Snackade med en bekant som säljer kök igår, och han ondgjorde sig över bilkostnaderna som han hade i sitt företag, och det var inte småpengar heller. Såklart var jag förstående, men jag kunde inte låta bli att mysa för mig själv och vara nöjd med att fortfarande vara tjurskallen som lappar och lagar.

Hemkommen från besiktningen så monterade jag hink-högtalarna (som jag gjorde till hatchbacken) i 2,2-kombin. Passar bra i en grovhugget lagad no nonsense daily driver.

Tog även tag i mitt gamla problem med att central-låset låser och låser upp igen direkt när man låser förardörren. Felet är vanligare när det är kallt i bilen, och om man rycker frenetiskt upp och ner i lås-knoppen på förardörren så låser sig till sist övriga dörrar, men man känner sig bra fånig. Hittade inte centrallåset i verkstadshandböckerna, men efter lite lyssnande så hittade jag reläet precis nedanför säkringsdosan under den lilla grå plast-panelen. Det sitter separat på ett fäste som är skruvat i karossväggen. Plockade isär och det var ett litet kretskort med lite "grejer" på och vad som såg ut som två relä. Rengjorde dessa reläs kontakt-ytor och så fick jag ett fungerande centrallås.
Det behöver inte se bra ut och det behöver inte låta bra heller. Det viktigaste för mig är att jag har gjort det av femlitershinkar från Biltema. Och en riktig "GY (Golden Years)" Delivery kan ju inte ha högtalare i lastrummet.
Det behöver inte se bra ut och det behöver inte låta bra heller. Det viktigaste för mig är att jag har gjort det av femlitershinkar från Biltema. Och en riktig "GY (Golden Years)" Delivery kan ju inte ha högtalare i lastrummet.
Visad 8271 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av 2x626 »

Grattulerar!
När du nu gjort så bra jobb med "kexet", kommer du säkert att bli mer långlivad än mig, som GY (Golden Years)-ägare.
Åsså måste jag också ge beröm för högtalarlådorna OCH den alldeles utmärkta kaffemugghållaren. Är det månne äkta Svensk Fura?
:clap: :clap:
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Tackar!

Det känns oerhört härligt att 2,2-kombin rullar igen. :thumbup:

Och visst är det Svensk Fura i mugghållaren. Bara att dra ut ask-koppen och trycka fast med presspassning. I övrigt är det dåligt med trä-inredning i våra älsklingar, som ni vet. Nu har jag visserligen formplywood i skuffen förstås, men det är varken snyggt eller luktar gott.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Skärmkanter, innerskärmar bak med mera på 2,2-kombin

Inlägg av Mazd »

Jobbar vidare med lastutrymmet. Golv-delen som ersätter baksätet är färdig och hela lastgolvet har gummimatta. Under främre delen av golvet är det nu ett extra utrymme för grejer som är bra att ha med sig. Detta utrymme ska bottnas med ljuddämpnings-filt och sedan är det klart... Eller.. Klart och klart... Beror ju på hur man menar. Jag har fler planer för lastutrymmet.
Har naturligtvis krupit in och provlegat.
Har naturligtvis krupit in och provlegat.
Visad 8253 gånger
Klippte remsor av grå balkong-matta som jag hade liggande, och stack upp matt-remsorna några centimeter under sidopanelerna, och fäste ihop med lite smältlim. Ingen infästning nedtill. Det får duga tills vidare.
Klippte remsor av grå balkong-matta som jag hade liggande, och stack upp matt-remsorna några centimeter under sidopanelerna, och fäste ihop med lite smältlim. Ingen infästning nedtill. Det får duga tills vidare.
Visad 8253 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar