Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Inlägg av Speedo »

Precis... när man fixar en grej hittar man ofta nästa grej. Men tror du att du kan fixa det med svetsen eller måste du byta kat? Biltema hade väl billiga universial kattar annars?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Inlägg av Mazd »

Har ingen aning om hur pass dålig kat:en är men går det att svetsa så........

Min första tanke när jag hörde var det läckte gick till Biltema, hehe! Men om jag måste byta så vete tusan om jag inte satsar på en metallisk kat med bättre flöde? Jag antar att Biltemas kat:ar är keramiska eftersom dom är så billiga.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Inlägg av Speedo »

Ingen aning... visste inte ens att det fanns olika typer. :shock:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Inlägg av eraezer »

hejsan,
det var verkligen ett fint jobb som du har utfört :)

Ang. hagmans epoxy primer, ni har väl inte missat min projekttråd? ;) Där står det iaf att jag målade några fläckar på dörrarna.
Visserligen var rosten bortslipad, MEN jag har inte målat över fläckarna och dom har varit där sedan slutet av 2006 om inte minnet sviker mig.
Bilen har stått ute året om sedan dess och det finns inte ens en por med rost i.
Grundfärg brukar ju annars ha lite för lätt att släppa igenom fukt som orsakar rost.
Behöver jag säga att jag inte använder någon annan grundfärg? ;)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Inlägg av Mazd »

Det låter verkligen lovande!!!

Jag har också fått känslan av att epoxyprimerns största fördel är att den är riktigt tät.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Inlägg av Speedo »

Ja det är ju en helt annan typ av färg än den vanliga 1k grundfärgen på burk (tex hagmans grå) som jag visserligen fortfarande använder ovanpå för att öka vidhäftningen. Det kan faktiskt behövas efterssom jag sett att epoxygrunden blir så hård att man kan få lacksläpp om epoxygrunden härdat länge och man inte mattat ner ytan ordentligt. Epoxygrunden är ju mer som topplacken i sin karraktär, fast med rostskyddspiggment. Jag har just nu också ett litet ställe längst bak på sparklådan/skärmkanten som bara har fått epoxygrund på sig än så länge, och det verkar ha stått emot salten och skiten i vinter.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Inlägg av Mazd »

Varma torra dagar som denna frågar jag mej varför jag tryckte i en plastkasse i jättehålet i domkraftsbaljan i stället för att laga ordentligt. Host, vad dammigt det blir i bilen när jag kör grusväg! Ja, varför plastpåse? Jo, naturligtvis därför att det var så rostigt att aluminiumtejpen inte fäste. Så är det!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Inlägg av Speedo »

Ja det var hål i den baljan jag lagade förra sommaren.

Men tittar man på några av dina senaste lagningar så ser det ju ut som du blivt mer seriös på senare tid än att pula in plastpåsar i rosthålen?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Inlägg av Mazd »

Mer seriös? Skenet bedrar! Nävars, hade jag inte haft det där strulet med kylarvattnet som försvann i 2,2:an och tillhörande felsökning och topplockspacknings-byte, så hade jag lagat baljan på 16v:n ordentligt. Men nu blev det för stressigt. Kompositinläggningen (plastpåsen) får vara kvar tills i vinter.

Visst ja Speedo, Du hittade en överraskning innanför bakre kofångaren va? Ett lömskt ställe för det syns ju inte heller så lätt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Innerskärm/fjäderbensfäste bak

Inlägg av Speedo »

Mazd skrev:Kompositinläggningen (plastpåsen) får vara kvar tills i vinter.
Är inte sommaren bästa tiden att fixa sånt? :?: :roll:
Mazd skrev:Visst ja Speedo, Du hittade en överraskning innanför bakre kofångaren va? Ett lömskt ställe för det syns ju inte heller så lätt.
Ja, precis så var det. Man ser inte där om man inte tittar noga underifrån eller bakom stänkskyddet, och det var inte förrän jag satte kniven i materialet som jag förstod hur illa det stod till.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar