Nära skrotning... :-(

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Jag var nära att ge upp där... får se hur det går.

Saken är den att tidigare har jag nog faktiskt varje år letat och fixat rost som jag hittat, även mindre hål osv. Nu har jag två år i rad haft extremt fullt upp på somrarna med bygge av uterum förra året och stenläggning (med kluriga former och klurigt ställe) i år, samt lite målning av hus osv. På vintern har jag haft ovntad total-renovering av senaste skotern jag köpte. Och det straffar sig, tyvärr har bilarna fått lida för det. Inte så att jag inte gjort service, men polering och rostfix har uteblivit.

Toyotan fick ombesiktning pga. rost i ena fästet till bakaxelbalken. Helt otroligt, då den är så rostfri i övrigt... Fick hjälp av min kompis att svetsa till det så den har gått igenom nu. Men den har dessutom ett typ 5cm hål i vänster fram, sparklåda. Lagade det seriöst (ytrost såg det ut som) när vi köpte den, men det verkar rostat inifrån... Men det skall väl vara relativt enkelt att fixa.

Och så Mazdan...
Har inte ens försökt besiktiga den ännu, då jag fick lite chocker när jag bytte till vinterdäck nu i höst. Upptäckte lite hål sparklådorna bak. När jag tog en kniv och hackade så fick jag upp flera decimeter. Även hål längre fram, sant att kanten gick att bryta bort med tång... Dessutom så hittade jag ett mindre hål i VB hjulhus, framåt. Hackade med kniven och det visade sig bli ett jättehål som jag fick stoppa en kasse i. Problemet för mig, förutom kunskap, är att jag har väldigt begränsat med tid. Men min kompis skulle beställa två sparklådor på Mekonomen (drygt 500kr/styck) och så skulle jag få leja bort själva bytet till honom. Han fixade också hjulhuset, men då upptäcktes att VB länkarm är helt kass. Tom hål igenom på ett ställe. Otroligt nog gick den att beställa för 340kr, så det är gjort. Sedan under sparklådsbytet hittades ett hål på typ 10x10cm i golvet, intill sparklådan (fötterna, pasargerarsidan). *suck* Detta var jag med och fixade. Blev tre nätter till 23:30 i hans garage, fast klockan ringde 5:30 dagen efter.

Har känt flera gånger att det är nära att ge upp faktiskt, vilket är synd då den går så fruktansvärt bra. Men nu har jag ju kostat på en hel del så det är väl bara att fortsätta ett tag till. Ska precis ut i garaget och slipa ut lite spackel på ena sparklådan innan jag boddar den. Höger skärm är helt kex längst ner (stänkskyddet hänger och fladdrar) och jag funderar på hur jag kan fixa det på enklaste sätt utan att byta hela skärmen. Sedan ser höger skärmkant för hemsk ut, men en ny sådan ligger redan och väntar. Vet ej när jag skall ha tid att byta den dock (och lär behöva hjälp med det)...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Bra! Bra att du inte gav upp, Speedo!!! :clap:

Jag fattar att tiden inte räcker till för dig. Det är så lätt hänt att man hamnar i så mycket göromål att man måste köpa hjälp med det man kan, och kanske till och med gärna skulle vilja göra själv, men inte hinner. Tur att du har din bilmekar-kompis!

De rostiga ställen som du beskriver är "klassiker"... Jag är förvånad att det inte hänt mycket tidigare. Är även förvånad att du inte nämnde insidan av tröskellådan bak vid domkraftsfästet. Det stället har jag lagat och lagat igen med ca 12 års mellanrum på 2,2-kombin.

Jag gjorde en tillfällig över-vintern fix av framskärmens nerkant när den var helt lös och stänkskyddet hängde och slängde:

viewtopic.php?f=10&t=528&hilit=nerkant
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av 2x626 »

Oj Speedo, det var mycket på en gång!
Det där med tiden känner jag igen, men tyvärr har vi det så att det nästan aldrig finns någon att ta till när vi verkligen behöver. Som du skriver så fungerar ju "våra kära" bra maskinellt, så den ev rost som kommer lönar sig kanske att åtgärda. Plåt är ju billigare än "maskindelar" och så har ju vi stoltheten (tillfredsställelsen) av att hålla just GY (Golden Years) vid liv.
Lycka Till!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Tack för allt pepp! Det ger mig faktiskt lite extra ork, och hopp.

Jo, glömde nämna att jag känner hål även i bak-kant i VB hjulhus, där bakom den lilla plast skärmen vid stänklappen. Har inte vågat riva isär det ännu, men gissar att det är hål in till baljan?

Sen är det även "kex" längst fram till vänster, nära frambalken. Där är som också nån balja. Men det käns lågprioriterat att fixa.

Hur illa far bromsarna utan bromsköldar förresten? ;)

Och ja, dom har börjat salta nåt grymt här dom senaste vintrarna... :thumbdown:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Jag gjorde, som ni kanske minns, bromssköldar bak till 16v-kombin av plasthinkar. Mest för att det gick att göra. I övrig så har jag "slutat med" broms-sköldar. Tycker att bromsarna håller lika bra fram och dåligt bak med eller utan sköldar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Jo, jag kommer ihåg det faktiskt. Du tog botten ur murar-hinkar va? Men för att fästa måste man antagligen få lös några riktigt rostiga bultar antar jag ;)
Men låter bra att dom kanske inte är så jättenödvändiga ändå.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Mazd, hur ställer du din C141 för 0,9mm plåt? Matning, styrka och gasflöde...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Jisses, jag har ingen aning. Det varierar med vilken typ av fogar jag ska göra och vilken svetstråd jag använder. Brukar provsvetsa på en provbit och ställa in värdena så det blir bra innan jag börjar på bilen. Jag kan testa lite och ge dig några mer exakta värden att utgå från, men den sista finjusteringen måste ändå göras på känn. Har massor med jobb för tillfället, men jag återkommer i ärendet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Ok, tänkte bara om du hade någon grundinställning du brukar utgå ifrån när du skall svetsa i bilplåt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Jo, jag hamnar säkert på i stort sett samma inställning varje gång, men jag har inget i huvudet mer än att jag brukar ha spännings-reglaget på läge 3. Trådmatningen ställer jag sedan efter tråd-dimension och typ av fog som jag ska göra, men som sagt så måste jag kolla detta...

Ska kolla gasflödet också. Har för mig att jag ligger på 6 eller 8 liter/minut. Har fått lära mig att ett för högt gasflöde kan skapa turbulens och dra in luft i smältan. Och skyddsgas är dyrt också.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar