Nära skrotning... :-(

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

2x626: Det gäller ju att inte skada lagret heller... ;)
MoS2 - Ok :)

Mazd, ja visst är det lite retsamt. Hade hoppats på att få lämna bilmekandet ett tag efter jag lagat sparklådan och bytt den trasiga framfjädern på Toyotan...

Var köper du skivor/lager? Bildelaronline24? Vilka isf, finns ju en uppsjö av varianter...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Jag har också varit lite fundersam på det här med att återanvända gamla lager av kapslad typ eller enhetstyp eller vad de kan kallas. Man kommer ju bara åt att pressa mot den inre delen. Med tålamod och stor vinkelslip och huggmejsel kan man nog spräcka bromsskivan runt lagret för att lättare få ut det, men vilket jobb... Har själv aldrig provat det.

Däremot har jag testat att pressa ut bakhjulslager för återanvändning vid något enstaka tillfälle, och visst, det verkar funka utan att skada lagret... Men när man ändå håller på och byter grejer och putsar på axeltappen så tycker jag att det känns bra med nya lager. Lager och skivor bak till "GY (Golden Years)" icke kombi är ju ganska billiga också.

Jo, senaste skivorna och lager köpte jag på bildelaronline24. Ska kolla vilket märke jag valde. Återkommer i ärendet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Skivorna som jag köpte till 2,2-kombin bak heter ABE. Helt ok efter snart ett år i alla fall. Klossar av samma märke. Hjullagren bak har jag tyvärr glömt märket på. Vet att jag köpte SKF till framhjulen, men jag tror att jag tog något billigare till bakhjulen. Möjligen Mapco...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Halloj alla... nu har jag börjat böka med bromsarna bak. Det visade sig att beläggen hade mer eller mindre vittrat sönder, så det var nog största orsaken till dålig bromsverkan. Konstigt.. ser i mina noteringar att jag monterade dom 2005. Håller de inte längre än 11år? ;)

Sedan kärvade glidpinnarna vilket löstes med lite rengöring och uppsmörjning. Kolvarna och tätningarna såg som tur var mycket fina ut. Skivorna däremot tänker jag snåla och återanvända, då dom inte alls är lite slut. Gjorde som min kompis tipsade om, "svarvade" dom lite lätt med vinkelslipen och slipmusen. Dessvärre passade inte bromsbeläggen som jag köpte på Biltema, så jag måste panik-beställa någon annanstans istället...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Hittade "söndervittrade" klossar bak på Mrs Mazd's 8v kombi för något år sedan också, så det är tydligen sånt som händer ibland.

Det brukar kunna rosta duktigt i oken runt gummitätningen vid glidbulten. Då blir hålen för små och tätningen klämmer mot glidbulten och oket kärvar, hur mycket man än smörjer. Jag plockar alltid ur gummitätningarna och slipar ur rosten och rostskyddar med lite drivknutsfett eller kopparpasta när jag har loss oken.

Då sparade du in både skivor och lager denna gången. :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Så här såg det värsta belägget ut (vänster bak, inre).
IMG_1296.JPG
Visad 7879 gånger
Iof så gick mycket av det sönder när jag fick bryta lös det med en brytmejsel från hållaren.


Har föresten era klossar den här formen, eller som på Biltemas "ritning" ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... rtId=65029 )?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Nja, exakt som din bild hoppas jag att mina klossar inte ser ut. :D Det var nog det värsta jag sett, men Mrs Mazd's 8v kombi låg inte långt bakom.

Men allvarligt; alla mina "GY (Golden Years)" har bakre klossar av samma modell som din. Biltema-skissen är fel.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Det syntes inte hur dåligt det var när det satt på plats...

Ang. Biltema så ser tyvärr deras klossar ut som på deras skiss. Har ingen av er (försökt) köpt där och märkt hur dåligt de passar?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Jag har köpt klossar bak på Biltema, men det var några år sedan sist, men då var det rätt grejer. De har ju inte så mycket grejer kvar till "GY (Golden Years)". Jag tror att det är ett fel som smugit sig in i deras system på senare tid.

Den monterings-sats för klossar bak som jag hittade på reg-numret till 2,2-kombin såg dock ut att vara rätt enligt skissen. Den skulle inte ha passat de klossar som du blev rekommenderad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Nu kors-referar jag till till tråden i piratvarnings forumet:
viewtopic.php?f=8&t=680&p=6054#p6054

Testkörning i -24c till jobbet idag. Vet inte vad jag skall säga riktigt...

Åtgärden jag gjort är att jag bytt bromsbelägg på bägge sidor, samt sliptat till skivorna så att dom enl. mitt tycke är helt okey jämna. Sedan har jag rengjort och smort upp glidpinnarna som också gick riktigt trögt, så dom går lätt och fint nu.

På väg till jobbet provocerade jag en hel del med inbromsningar och ryckte i kryckan. Men det är fortfarande svårt att få bakhjulen att låsa sig vid inbromsning. Faktiskt både med färdbromsen och handbromsen. Nog tar det bättre, men inte som natt och dag som jag hade trott.

Sedan fick jag en liten chock för när jag närmade mig jobbet för då såg jag att ABS lampan lyste. Börja fundera på om jag klantat mig och lyckats skada nån ABS kabel i processen. Men när jag stängde av och startade igen och körde runt parkeringen så tändes den inte och ABS:en verkade fungera. Hur länge tar det innan ABS lampan tänds om en givare är "borta" ?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar