Nära skrotning... :-(

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Synd på temperaturen vid testkörningen. När det är så kallt så går allt så väldigt mycket trögare. Visst, motorn blir varm och man tycker att bromsarna borde bli det också efter några mil, särkilt om man testar dem lite, men jag tror nästan inte att de kommer "igång" riktigt i -24 grader. Mycket möjligt att oken gick lätt i garaget och trögt i kylan. (Jag tycker att drivknutsfett är det bästa att smörja ok med när det är kallt.)

(Jag har ingen blinkers på 2,2-kombin vid -18 och neråt. Något inne i spak-kontakten drar ihop sig liite för mycket. När kupén blivit genomvarm funkar allt igen.) (Mrs Mazd's Micra fick jag inte igenom besiktningen i Härnösand pga stela dämpare bak vid -24 grader. Även jag trodde att de var slut, men vid -22 funkade de, och när jag bytte var de helt ok.)

Svårt att veta hur hårt färdbromsen tar bak vid vägtest, tycker jag.

Kollade du hur mycket kolvarna rörde sig om du vred på handbroms-"armarna". Handbromsmekanismen blir sliten med åren, och till sist kan man vrida armarna så att de "kammar över" utan att kolvarna rör sig nämnvärt. Men det borde naturligtvis inte påverka färdbromsen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

mazd.. jo, det är sant. Fast iof så körde jag ut bilen från varmgarage med +20c.

Handbromsen var dom tydligen inte så noga med (när det gäller att det tar jämnt) så jag är mest inriktad på att få färdbromsen bra. Efter jag pratat med min kompis som skruvat mer, så framkom att jag faktiskt klantat mig och inte vridit kolven i rätt läge så att piggen på klossarna "sjönk in". Tog isär igen och fixade detta, samt mixtrade lite mer med självjusteringen/armen så att jag fick en tightare handbroms (tar tidigare). Första turen fick jag anliggande (höger sida), men konstigt nog så släppte det och två följande turer har inte varit något problem, så jag har inte gjort något mer. Däremot vetetusan om det blev så mycket mer bromsverkan direkt av det här sista fixet men. Har fortfarande egentligen ingen aning om bromsverkan VB är tillräckligt bra, men känslan säger mig att den är lägre än höger man kanske ändå inom toleranserna. Det finns som inte så mycket mer jag kan göra. Har svårt att tro att nya skivor i sig skulle ge så mycket bättre friktion? Funderar på att "köra in" lite till och sedan boka tid och chansa...

Är riktigt less på att skruva i Mazdan nu faktiskt. Har varit nästan konstant sista 2 måndaderna (den begränsade tid man har på kvällarna) och även lite i Toyotan då. Skulle behöva få in skotrarna och se över dom lite...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Ja, du verkar ha jobbat mycket med din pärla på sistone. Hoppas bakbromsen duger åt bilprovningen nu då. Håller tummarna!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Precis när man började fundera på att boka besiktningstid... Så dog den helt. Har jag uppnått nån magisk gräns eller?
Se separat tråd: viewtopic.php?f=2&t=684&p=6088#p6088
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Jaha... anliggande nu HB igen, så det är väl bara ta lös bromsen igen då (i väntan på tändmodul). Frugan börjar tycka att Mazdan lever på övertid och har börjat titta på andra bilar, hmm... Nu får den F-n ta och skärpa sig...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Nu har jag sett över handbromsarmen ordentligt, och den verkar fungera bättre. Tätningen är ju halvpaj. En halv flaska bromsrengöring, massor av Biltemas ptfe oljesprej och till sist mitt favorit blå-fett, samt att fjädern rengjordes och spändes på, verkar ha gjort susen. Gjorde även en egen typ tätning, med högkvalitativ solutions tejp för att förhindra salt-marinaden att tränga in.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Ombesiktning imorrn... blir spännande!

Vet ni föresten vilken av Biltemas avgasflätor som passar bäst syra använda? Har läckage...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Mazd »

Håller tummarna för dig! Du har skruvat duktigt på sistone.

Angående avgasreparation så kommer jag inte ihåg artikelnummer, men jag valde helt enkelt den som var närmast i rördimension. Sedan fick jag kapa den lite i ena änden. Kanske kan du få någon vägledning av bilderna från mitt byte.viewtopic.php?f=3&t=78&hilit=fixtur
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av Speedo »

Yes Yes! Den gick igenom! Nu var det helt jämn bromsverkan bak. Men det som besiktningsmannen funderade lite över var att det var så pass stor skillnad mellan fram och bak. Jag vet att jag fått kommentarer på det tidigare. Så här såg det ut: Fram: 2.1 2.2 Bak: 1.1 1.1. Har ni lika stor skillnad på era, och finns det någon bromskraftsfördelare någonstans som kan påverka?

Såg fint ut med avgasfläte-fixet, mazd! Dock hade jag hoppats på att kunna byta på plats. Och inte svetsa, utan om det går att använda dessa skarvar som min kompis som hjälpt mig till och från, förespråkar: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000018900/
Någon som kommer ihåg utantill vad det är för dimension på våra rör?

Men största problemet just nu är nog fjäderbenslagringarna bak. Efter jag bytt länkarmen har det börjat "slå" i smågupp, och när jag lyser upp i tornet så är det svårt att se, men jag tycker mig ana att "klumpen" där uppe är väldigt rostangripen, och kanske inte mycket kvar av... (Har bara haft lös fjäderbenen en gång, och det var när jag bytte dämpare till Monroe, 2005). Fanns det något bra tips för dessa fjäderbenslagringar? Har för mig dom var ganska svindyra... om dom ens finns att få tag i längre?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Nära skrotning... :-(

Inlägg av 2x626 »

Ja du Speedo. Det där med en fru som börjar undra, det känner jag igen. Men det är ändå så att hon helst vill ha GY (Golden Years)'n !!!
Och jag brukar då och då framhålla ekonomin, vilket oftast "går hem"!
Grattis till Godkännandet förresten!
När det gäller universella avgasdelar, finns det massor att välja på. Själv ska jag handla en skarvmuff nu, som jag ska svetsa på flänsen på bakre dämparen där röret rostat av. Både på GY (Golden Years)'n och på 323:an.
Lagring till bakre dämparna finns på http://www.bildelaronline24.se/Mazda/62 ... mparfasten. iaf till min.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Skriv svar