Nära skrotning... :-(
Postat: sön 06 nov 2016, 11:36
Jag var nära att ge upp där... får se hur det går.
Saken är den att tidigare har jag nog faktiskt varje år letat och fixat rost som jag hittat, även mindre hål osv. Nu har jag två år i rad haft extremt fullt upp på somrarna med bygge av uterum förra året och stenläggning (med kluriga former och klurigt ställe) i år, samt lite målning av hus osv. På vintern har jag haft ovntad total-renovering av senaste skotern jag köpte. Och det straffar sig, tyvärr har bilarna fått lida för det. Inte så att jag inte gjort service, men polering och rostfix har uteblivit.
Toyotan fick ombesiktning pga. rost i ena fästet till bakaxelbalken. Helt otroligt, då den är så rostfri i övrigt... Fick hjälp av min kompis att svetsa till det så den har gått igenom nu. Men den har dessutom ett typ 5cm hål i vänster fram, sparklåda. Lagade det seriöst (ytrost såg det ut som) när vi köpte den, men det verkar rostat inifrån... Men det skall väl vara relativt enkelt att fixa.
Och så Mazdan...
Har inte ens försökt besiktiga den ännu, då jag fick lite chocker när jag bytte till vinterdäck nu i höst. Upptäckte lite hål sparklådorna bak. När jag tog en kniv och hackade så fick jag upp flera decimeter. Även hål längre fram, sant att kanten gick att bryta bort med tång... Dessutom så hittade jag ett mindre hål i VB hjulhus, framåt. Hackade med kniven och det visade sig bli ett jättehål som jag fick stoppa en kasse i. Problemet för mig, förutom kunskap, är att jag har väldigt begränsat med tid. Men min kompis skulle beställa två sparklådor på Mekonomen (drygt 500kr/styck) och så skulle jag få leja bort själva bytet till honom. Han fixade också hjulhuset, men då upptäcktes att VB länkarm är helt kass. Tom hål igenom på ett ställe. Otroligt nog gick den att beställa för 340kr, så det är gjort. Sedan under sparklådsbytet hittades ett hål på typ 10x10cm i golvet, intill sparklådan (fötterna, pasargerarsidan). *suck* Detta var jag med och fixade. Blev tre nätter till 23:30 i hans garage, fast klockan ringde 5:30 dagen efter.
Har känt flera gånger att det är nära att ge upp faktiskt, vilket är synd då den går så fruktansvärt bra. Men nu har jag ju kostat på en hel del så det är väl bara att fortsätta ett tag till. Ska precis ut i garaget och slipa ut lite spackel på ena sparklådan innan jag boddar den. Höger skärm är helt kex längst ner (stänkskyddet hänger och fladdrar) och jag funderar på hur jag kan fixa det på enklaste sätt utan att byta hela skärmen. Sedan ser höger skärmkant för hemsk ut, men en ny sådan ligger redan och väntar. Vet ej när jag skall ha tid att byta den dock (och lär behöva hjälp med det)...
Saken är den att tidigare har jag nog faktiskt varje år letat och fixat rost som jag hittat, även mindre hål osv. Nu har jag två år i rad haft extremt fullt upp på somrarna med bygge av uterum förra året och stenläggning (med kluriga former och klurigt ställe) i år, samt lite målning av hus osv. På vintern har jag haft ovntad total-renovering av senaste skotern jag köpte. Och det straffar sig, tyvärr har bilarna fått lida för det. Inte så att jag inte gjort service, men polering och rostfix har uteblivit.
Toyotan fick ombesiktning pga. rost i ena fästet till bakaxelbalken. Helt otroligt, då den är så rostfri i övrigt... Fick hjälp av min kompis att svetsa till det så den har gått igenom nu. Men den har dessutom ett typ 5cm hål i vänster fram, sparklåda. Lagade det seriöst (ytrost såg det ut som) när vi köpte den, men det verkar rostat inifrån... Men det skall väl vara relativt enkelt att fixa.
Och så Mazdan...
Har inte ens försökt besiktiga den ännu, då jag fick lite chocker när jag bytte till vinterdäck nu i höst. Upptäckte lite hål sparklådorna bak. När jag tog en kniv och hackade så fick jag upp flera decimeter. Även hål längre fram, sant att kanten gick att bryta bort med tång... Dessutom så hittade jag ett mindre hål i VB hjulhus, framåt. Hackade med kniven och det visade sig bli ett jättehål som jag fick stoppa en kasse i. Problemet för mig, förutom kunskap, är att jag har väldigt begränsat med tid. Men min kompis skulle beställa två sparklådor på Mekonomen (drygt 500kr/styck) och så skulle jag få leja bort själva bytet till honom. Han fixade också hjulhuset, men då upptäcktes att VB länkarm är helt kass. Tom hål igenom på ett ställe. Otroligt nog gick den att beställa för 340kr, så det är gjort. Sedan under sparklådsbytet hittades ett hål på typ 10x10cm i golvet, intill sparklådan (fötterna, pasargerarsidan). *suck* Detta var jag med och fixade. Blev tre nätter till 23:30 i hans garage, fast klockan ringde 5:30 dagen efter.
Har känt flera gånger att det är nära att ge upp faktiskt, vilket är synd då den går så fruktansvärt bra. Men nu har jag ju kostat på en hel del så det är väl bara att fortsätta ett tag till. Ska precis ut i garaget och slipa ut lite spackel på ena sparklådan innan jag boddar den. Höger skärm är helt kex längst ner (stänkskyddet hänger och fladdrar) och jag funderar på hur jag kan fixa det på enklaste sätt utan att byta hela skärmen. Sedan ser höger skärmkant för hemsk ut, men en ny sådan ligger redan och väntar. Vet ej när jag skall ha tid att byta den dock (och lär behöva hjälp med det)...