Kopplingshaveri !

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Kopplingshaveri !

Inlägg av 2x626 »

Kära Vänner.
Inte alls så att jag rekomenderar att inte byta vätska i kopplingen.
Konstaterar bara att det inte blivit gjort under alla dessa år och att det heller inte behövts.
Slaven är helt OK och behöver inte honas, utan det behövs bara bytas "tryckgummit" för att den ska vara "ny" igen. Jag valde dock att köpa en kompl slav innan jag byte, då jag natutvis utgick från att cylindern skulle vara angripen.

Nåväl.
Vi beter oss alla lite olika med våra bilar. Min inställning har varit, och är, att det är ett klimatskydd som tar mig från A till B och det ska göras på ett relativt bekvämt sätt med bra lastutrymme och till en godtagbar kostnad. Eftersom jag heller inte bangar för att ta in den i verkstan när det behövs har min GY (Golden Years), med mycket stor råge, uppfyllt mina behov. Besöken i verkstan är mycket sällsynta.

Sen har jag iof en leklust som måste få utlopp. Den lusten, att ha en tung högerfot, släpper jag fram i Trollräsern och den kostnaden brukar jag jämföra med att jag absolut inte behöver ngn snöskoter eller en massa jaktutrustning.
Trollräsern är betydligt oftare i verkstan och just nu håller jag på med byte av topplockspackning samt mntering av fjäderbensstag i fram sen är det klart för ytterligare trimning.

PS Om ni träffar Tomten, så hälsa från mig. Har förstått att han inte har tid med Pensionärer utan barnbarn. DS
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kopplingshaveri !

Inlägg av Mazd »

Jag fick byta slavcylindern till kopplingen på 16v-kombin vid 45000 mil någonting. Hade inte gjort skit med kopplingen på de över 30000 mil som bilen varit min. Det var som brunt snor i cylindern. Jag är heller ingen förespråkare för att strunta i service, jag är bara slarvig. Vätskebytet är så barnsligt lätt, så det är skamligt att inte göra det då och då.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kopplingshaveri !

Inlägg av Speedo »

För mig är bilen, speciellt Mazdan, mer än bara ett klimatskydd faktiskt. Det är tom. så att kollegor börjat kalla den för "entusiast bil".
Men så har jag alltid varit sådan som är extremt rädd om mina prylar, och njuter av att köra fordon som glänser och är känns fräscha. Pedant kanske man skulle kunna kalla mig? :roll:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kopplingshaveri !

Inlägg av Mazd »

-Pedant? Nähä? :D

Visst är det väl entusiastbilar som vi håller på med? Lite olika skick på dem bara, men entusiasmen finns där.

Jag har tyvärr inte kraften som behövs för att hålla glansen uppe, men det är ögongodis att se välhållna fordon av alla slag. De och deras ägare är glädjespridare.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kopplingshaveri !

Inlägg av Speedo »

Du har alltid så visa ord, Mazd. :)

Jag förstår absolut att det är prio på funktionalitet när det gäller kombin, men hur är det med coupén? Den håller du väl i toppskick, och var den helt rostfri?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kopplingshaveri !

Inlägg av Mazd »

Förutom tvätt och puts-behov, så är Coupén fin. Den hade lite rost i skärmkanterna bak redan när jag köpte den, och det är ju ingenting som blir bättre av sig själv, så det får bli riktig lagning med nya skärmkanter i sinom tid.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kopplingshaveri !

Inlägg av Speedo »

Om det bara är lite rost, tror du inte på att bara göra en "Frank" och laga det lilla som är? Slipa, grunda, måla osv.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kopplingshaveri !

Inlägg av Mazd »

Jo, lite skulle det ju stoppa förfallet, och det skulle se trevligare ut, helt klart.

MEN, skärmkanternas rost börjar mellan plåtarna i skarven mellan utvändiga skärmkanten och innerskärmen. Det går att snygga upp, men inte komma åt roten till det onda utan att börja kapa i kanterna. För länge sedan gjorde jag en seriös lagning på min 16v kombi då jag kapade bort de bitar som var dåliga både utvändigt och invändigt, och svetsade dit ny plåt. Naturligtvis bättrade jag på rostskyddet när jag hade allt rent och upphissat, men det hade säkert redan då börjat rosta mellan plåtarna i skärmkanten utan att det syntes ännu på andra ställen. Så det tog inte lång tid innan kanterna var fula igen. Jag vill ha bort hela gamla kanten när jag ändå gör jobbet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kopplingshaveri !

Inlägg av Speedo »

Ja, det är sant... det är därför jag inte orkat göra något åt min högra kant, som ser fruktansvärd ut nu. Men jag har en ny liggandes... På tal om det, passa på att köpa skärmkanter medans dom fortfarande finns att få tag i och näst intill delas ut gratis på Mekonomen ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kopplingshaveri !

Inlägg av Mazd »

Bunkra skärmkanter är ingen dum idé, faktiskt.

Var det ett skämt om Mekonomens pris??? Har inte kollat där på sistone. Var inte kul pris på kanter till kombi förra året...

Edit: Kollade Mekonomen och det var som tusan! Rea på skärmkanter tydligen. 331kr/st till "GY (Golden Years)" kombi. Jag gav 381kr/st på skärmkanter från Tyskland förra vintern. Kommer inte exakt ihåg Mekonomens pris då, men jag vet att jag kollade och tyckte att det var hutlös prisskillnad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar