Sida 1 av 5

Dog under färd!

Postat: mån 09 jan 2017, 12:47
av Speedo
När man trodde man började bli "klar" med mekandet på ett tag...

Körde hem lilltjejen från korttids, när bilen bara tvär dör. Inte en förvarning. Lyckades som tur var ratta in på en ficka och få tag i en kompis som kunde komma och bogsera hem mig. Alla instrumentlampor osv lyser, startmotorn går runt, men inte en tillstymmelse till att tända. Vad tros? Tändmodul, tändningslås, bränslepump, säkring...?

Re: Dog under färd!

Postat: mån 09 jan 2017, 14:49
av 2x626
Du ve(ä)rkar hamnat i samma onda cirkel som jag just nu är i !!
När precis samma sak hände med vår 323F höll jag på att bli tokigare än vanligt.
Tog mig många dagar innan jag fick för mig att kolla kamremmen. Som var spä'nd och fin.
MEN KUGGAT ÖVER !!!!!
5/6 dels varv !!!!
Kolla det, förrutom det du skrivit.

Re: Dog under färd!

Postat: mån 09 jan 2017, 17:06
av Speedo
Halloj... har inte hört om nån 626 här där remmen kuggat över, men man kan ju aldrig veta säkert.

MEN, när jag gick ut och provade starta en timme senare, så starta den direkt som om inget hänt. Gasade lite på tomgång, och stängde av. Detta borde direkt utesluta kamremskugg, säkringar, och tändningslås. Men dum som jag var lämnade jag bilen ute. Kollade runt lite och när jag ringde till lokala skroten så hade dom troligen en 626 som jag tänkte besöka imorgon. Sedan när jag således skulle köra in den i garaget ett par timmar senare, så var det inget liv längre. Inte en tendens till att tända när startmotorn drar runt...

Min förhoppning är att fixa en tändmodul från skroten till förhoppningsvis billigt pris (Meko tar över 700kr för en ny) och att det sedan förhoppningsvis är det som är felet. Är den lätt att plocka ut förresten? Tänkte förbereda genom att ta ut den ikväll (när det lugnat ner sig lite här).

Re: Dog under färd!

Postat: mån 09 jan 2017, 19:19
av Speedo
Ingen som har nån smart metod att verifiera att det är tändmodulen?

Re: Dog under färd!

Postat: mån 09 jan 2017, 20:12
av Speedo
Ehhmm... hur får man loss den? Har lossat dom två sladdarna, två skruvar samt dragit isär den från underdelen, men det är ju för trångt för att vika ut den därifrån? Ska man måsta pressa lös hjulet som sitter där??

Re: Dog under färd!

Postat: mån 09 jan 2017, 21:01
av Speedo
Fick ut den nu... tyckte väl det skulle gå. Tog en snäll liten tång i "skärmen" så jag kunde bryta ut den lite sen ut. Ser ju ut som nytt då den sitter så skyddad... Blir skrot-jakt imorrn. Frågan är om de passar från alla modeller? Såg i nåt annat forum faktiskt nån bild på att den kan sitta utanför fördelaren, vid tändspolen?

Re: Dog under färd!

Postat: mån 09 jan 2017, 21:02
av Mazd
Jag gissar på tändmodulen. Det är en den känslan som jag får helt enkelt.

Det är egentligen lite för trångt att få ut den, men det går ändå med lite våld.

Re: Dog under färd!

Postat: mån 09 jan 2017, 21:08
av Mazd
Jag hann visst inte svara förrän du löst problemet... :thumbup:

Det jag vet är att tändmodulerna på 2,0 8v och 2,2 12v är lika. Det har jag provat. Kommer inte ihåg hur det ser ut i fördelaren på 16v. (TROR att det var "GY (Golden Years)" kombi efter 1991 som hade en "ignitor" vid tändspolen...)

Re: Dog under färd!

Postat: mån 09 jan 2017, 21:19
av Speedo
Aha... undra om den är av samma typ ändå? Tyckte det såg ut så på bilden som visades iaf.

Är det förresten dumt att köpa en på skroten? Kan väl dö när som helst iof, såvida den inte blivit bytt nån gång.
Har vi någon uppfattning om circus hur många mil tändmodulerna håller, eller verkar det vara lite slumpmässigt?

Re: Dog under färd!

Postat: tis 10 jan 2017, 19:06
av 2x626
Hur går det Speedo?
Nu när du lagt ner så mycket bra jobb på Antimaterian måste du ju bara få den att funka!
Kommer faktiskt ihåg att jag blev tvungen byta just Tändmodulen.
Ca 20.000 mil sedan. Köpte en på skroten och den är OK fortfarande.
Men då var det så att motorn dog när den blev varm, så jag kunde köra hem efter att den svalnat ett antal ggr.
Men visst! Tändmodulfel kan ju också komma som du beskrivit.
Fast visst borde man väl kunna kolla det med ett stift ur och lagt mot jord?

Har just gått ut och öppnat stora luckan i fram.
Ignitor bredvid spolen är just det jag då hittade, och nu kör med, fast det inte var en sådan från början.