Dog under färd!

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Jaaaa, den lever!! Återstår att köra den riktigt varm dock.

Så här ser gamla och nya modulen ut i jämförelse, och med monteringsinstruktioner och kylpasta som inte fanns där innan.
IMG_1377.JPG
Visad 7899 gånger
Kan föresten nämna att fast det står "Beru Germany" så står det "made in China" på kartongen. Så kineserna kör säkert natt pass och säljer vid sidan om till lokala kanaler. Skulle absolut tro att den billiga via AliExpress fungerar.
IMG_1379.JPG
Visad 7898 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Dog under färd!

Inlägg av 2x626 »

Härligt !
Jag kan ju inte förneka att det skulle kännas riktigt tragiskt om Just Du skulle vara den förste att "ge upp" !
Nu kan du återigen känna stolthet och glädje över ditt fina rostjobb. :thumbup: :thumbup:
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Tack, 2x626! Ja nu hoppas jag på lite tur med besiktning jag tänkte beställa snart osv. Sedan kan jag meddela alla att vad som än händer så stänger jag inte ner forumet.

Mazd: hade du också kylpasta till den nya modulen du köpte? Denna bättre värmeavledning kanske är ett försök att fixa denna svaghet på dessa bilar? Dvs, den kanske går varm skadas...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dog under färd!

Inlägg av Mazd »

Nej, jag kan inte minnas någon kylpasta. Men baksidan på modulen var en metallyta, va? Är denna yta "heatsink":en där man ska ha kylpastan, eller vad?

Allt som hjälper till att kyla el-grejer uppskattas. Kanske vore bra att plocka bort tändmodulen och behandla med kylpasta? Är kylpasta förresten något som används allmänt till elektronik och går att få tag på? Har inte hört talas om det förutom vid svetsning och det är nog inte samma kylpasta, eller?

Många frågetecken runt detta för min del. Upplys mig.

Funderar för övrigt på att skaffa en extra tändmodul att ha med som reserv i bilen. Kan man åka runt med en extra generator så...

Och allvarligt talat: Om du skulle ge upp din "GY (Golden Years)", Speedo, så gör inget dumt och förhastat. Lägg ut lite markduk eller lyxa till det med stenplattor och ställ bilen där på bockar. Du har ju egen mark där jag gissar att ni har tänkt att stanna i många år. Sedan kan du ta bilen i bruk igen den dagen som du har tid och möjlighet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Stämmer att baksidan har en metallplatta. Denna metallplatta läggs då mot en motsvarande platt del i fördelaren, som fungerar som kylfläns/heatsink/heatspreader. Kylpastan används för att fylla ev. små ojämnheter i ytorna så att värmeöverföringen maximeras. Denna kylpasta är jättevanlig inom elektronik, speciellt till processorer i datorer. Finns tex på Kjell: https://www.kjell.com/se/sok?query=kylpasta
(Det till svets är nog något helt annat). Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man förlänger livslängden om man monterar kylpasta. Det som förvånar mig lite dock är varför denna komponent skulle generera så mycket värme. Sedan blir väl hela fördelaren rätt ordentligt varm av motorn? En annan intressant sak är också skillnaden på baksidan av Mitsubishi (original) och Beru. På Mitsu är det en "fördjupning" som ju gör att kontaktytan blir väsentligt mycket mindre. Se bild:
Klicka för att se bägge. Överst är den gamla.
Klicka för att se bägge. Överst är den gamla.
Visad 7888 gånger
Jag tror absolut på att köpa en tändmodul för 229kr och ha liggandes faktiskt. Speciellt om man har mer än en av dom här bilarna ;)

Du har rätt i att jag inte skall göra något förhastat. Som du nämner skulle kanske kunna gå, men vi har egentligen bara en lite större hustomt. En sak som slog mig också var att den skulle hamna i din ägo, på ett eller annat sätt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dog under färd!

Inlägg av Mazd »

Din omtanke värmer, Speedo. (Och din "GY (Golden Years)" är välkommen här i samlingen om du ger upp den. Men det vore roligare om du fortsatte. Mycket roligare!)

Tack för info om kylpasta. Kanske är idé att behandla sin tändmodul.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Dog under färd!

Inlägg av 2x626 »

Men Speedo!!
Jag finns ju på bara halva avståndet från Den där i Söderköping !!
Å jag har ju bara tre Mazdor från 89-90 å fyrtal är ju mer värt än triss !! :geek: :geek:
Åsså kan jag berätta att jag löst förvaringen av min GY (Golden Years) 4x4, genom att lägga ut en presening på på grannens mark och ställt den där.

PS Åsså har jag en riktig Hund! Ingen Pudel ! DS

:D :D :D
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Hehe... 8-) Jag kommer göra ett försök att behålla Mazdan ett tag till ialla fall.. Frågan är vilka standardfel som lurar runt hörnet nu när den passerat 21000mil? Generatorn? Det som fortfarande inte är bra är avgasläckage från avgasflätan (tror det orsakade att lambdavärdet låg på övre gränsvärdet) fjäderbenslagringarna bak som fortfarande är mysteriskt lösa. Sen har jag ju skärmkanten kvar och hur har ni gjort med nederkant på era dörrar? Här rostar det friskt och har börjat krypa runt över till utsidan och upp...

Vad gäller modulen så är problemet med original modulen är som sagt att den är försänkt i mitten och det blir nog för mycket för att kylpastan skall kunna verka där, då kylpastan skall vara i tunna lager. Konstigt att dom tillverkat den på det sättet om nu värmeavledningen är viktig.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dog under färd!

Inlägg av Mazd »

Det rostar friskt i dörrarna här också, trots att jag emellanåt fyllt i rostskydd. Förb. dubbelplåt!

Och Speedo; Det brukar alltid vara så att det dyker upp många fel samtidigt. Det är Murphys lag. Så har det varit för mig i alla fall. Och ibland kan man köra nästan hur länge som helst utan ett enda problem. Åtminstone med en "GY (Golden Years)".
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Dog under färd!

Inlägg av datadavid »

Är tändmodulen död borde det väl dyka upp som felkod? LMM dök upp som felkod när den pajade på min bil!
Skriv svar