Dog under färd!

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Skulle kunna vara så att det finns en felkod för det, även omnjag vet att det är väldigt begränsat med felkoder på dessa. Det är ju inte tvär enkelt att kolla heller tyvärr. Men med de tydliga symptomsbeskrivningar som finns här i forumet så känns det ganska så säkert. Men visst vill man inte slänga bort 700kr i onödan...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dog under färd!

Inlägg av Mazd »

Hämtade mig en extra tändmodul idag som jag beställt på Mekonomen. Det var en Hella, made in China, som jag fick. Den har jag packat med stöt-skyddande papper i en liten plast-ask. Ska finnas med i 2,2-kombin i reserv är det tänkt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Dog under färd!

Inlägg av datadavid »

Mystiskt, jag kan inte leta fram en tändmodul på mekonomens webbshop hur jag än försöker.. uppe i 24000 mil här så låter som det är dags att skaffa en backup..
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Oj, om den gått så långt utan byte känns det som att det kan vara dags när som helst. Den här köpte jag :
https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 18-ZM024sv

Men skulle jag köpt en reserv nu skulle jag nog faktiskt köpt den här:
https://www.aliexpress.com/item/Ignitio ... 0.0.9Rp2ll

Allt görs ju i Kina ändå ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dog under färd!

Inlägg av Mazd »

Jag hittade inte heller något på Mekonomens webshop, utan fick rådet av deras support att ringa min Mekonomenbutik eftersom de hade tillgång till mer grejer än vad som finns i webshopen. Jag fick en Hella och Speedo fick nyligen en Beru. Min monteringsanvisning gällde den typ av tändmodul som sitter vid tändspolen. Lite kylpasta fick jag med ändå.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Dog under färd!

Inlägg av datadavid »

Köpte en från aliexpress också.. till det priset kan man ju ha ett gäng liggande :D
Konstigt nog har nog bilen aldrig gått bättre eller känts piggare, tror den äntligen kan vara inkörd??
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Har du gjort nåt som kan påverka hur den går?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Dog under färd!

Inlägg av datadavid »

Ja, jag trycker plattan i botten några gånger om dan :D :thumbup:
Slängde i en tesked drivknutsfett i motorn efter tips från en gammal rallygubbe i söndags, och oljetrycket går tydligt upp snabbare på morgonen. En tesked molybden några ggr/år ska tydligen göra gott. Säkert rent hokus pokus :mrgreen:
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Jag blåser också ur den då och då, även om jag oftast kör väldigt lugnt. Jag vet att den gick ner i bränsleförbrukning succesivt, då vi flyttade ut en dryg mil på landet från stan. Toppen låg på 1,2L/mil tror jag, och sedan sjönk det succesivt till nu när den oftast ligger på kring 0,9l/mil.

Vad jag vet är det ju massor av tillsatser i oljan redan. Tillsatser jag kan tänka mig själv använda är tex sådant för specifika ändamål, som Omega som fixar läckage från äldre torra packboxar. Det fungerar riktigt bra.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dog under färd!

Inlägg av Mazd »

En tesked drivknutsfett gör nog förhoppningsvis ingen skada. (Vad händer om man lägger en klick drivknutsfett i olja? Löser det upp sig?)

Jag har köpt min beskärda del av tillsatser. Inget har fungerat. Otur? Motorns skador/problem har varit för stora? Verkningslösa bluffprodukter? Jag vet inte. Antagligen olika anledningar i från fall till fall. Men jag köper inte tillsatser längre. -Minnes Motaloy! (Ett piller i bensintanken och så blir motorn renoverad medan du kör.) :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar