Sida 2 av 6

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Postat: fre 10 feb 2017, 10:34
av Mazd
Så de fick fram de billiga lagringarna till sist ändå. Nice!

Jag har sett excentriska bultar till förbandet fjäderben/hub carrier som eftermarknadsgrejer, men jag tror inte att det finns till våra bilar. "GY (Golden Years)" har vanliga bultar där. I tornet kan man flytta runt fjäderbenet lite grand i infästningshålen för att i någon mån påverka hjulinställningen. Men det är inte så mycket att bry sig om tror jag. Jag har aldrig hört att någon "proffessionell" hjulinställare har varit under högtalarkåporna bak och rotat på en "GY (Golden Years)", men jag har begränsad kännedom om hjulinställning.

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Postat: fre 10 feb 2017, 20:35
av Speedo
Nej Mazd, det blev dom rabatterade Monroe lagrena för 400kr/styck. Även Monroe fjädrar (som kanske inte passade?) och Monroe dammskydd.

Men det är alltså ingen hjulinställning som borde rubbas om man tar lös och sätter tillbaka fjäderbenen bak? Man behöver inte märka upp position på bultar osv?

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Postat: fre 10 feb 2017, 23:21
av Mazd
Om jag inte är helt ute och cyklar, så är det väl bara den justerbara länkarmen som man justerar bakhjulen med? (Ja, förutom då lite lite spel i tornens hål för lagringens bultar, som sagt.)

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Postat: lör 11 feb 2017, 19:12
av Speedo
Jag vet inte heller mycket om hjuljustering, men vet att det anges både Toe, Camber, Caster -vinklar när jag lämnat in för justering. Tänker att alla dessa justeras på mer än ett ställe. Vet att jag även hört om justering i bultförbandet mot navet, i fjäderbenet. Men det kan säkert vara så att det bara fanns en justering bak på Mazdan, och det är ju bra isf!

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Postat: lör 11 feb 2017, 23:04
av Mazd
Jag tycker att det är så väldigt lite rörelsemån mellan fjäderben/nav när båda bultarna är på plats, så det kan knappast gå att utföra någon justering där.

Mäter man upp hjulinställningen på riktigt så får man säkert alla värden angivna vare sig de går att justera eller inte, antar jag.

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Postat: mån 13 feb 2017, 09:07
av Speedo
Precis, fast tillverkaren borde väl bara ange gränsvärden för sådant som går att justera?

Men kommer inte ihåg i detalj hur det var med fram/bak, Toytotan/Mazdan osv. har lämnat in bägge för ett antal år sedan. Ska se om jag hittar protokollet vid tillfälle så kan jag fota och lägga upp.

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Postat: mån 13 feb 2017, 11:02
av Mazd
Jo, det är de justerbara värdena som är intressantast, men de icke justerbara vinklarna kan ju bli fel pga av skador/slitage så det kan nog vara bra att ha deras värden också.

Kan vara kul att se ett protokoll.

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Postat: tis 14 feb 2017, 21:00
av 2x626
Kan det vara så att justering kan göras med hjälp av shimsning (stavas det så)?
Så är det i bakvagnen på Trollracern jag har.

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Postat: ons 15 feb 2017, 06:08
av Mazd
Jag tror att det stavas så. :thumbup:

Jag tror även att shimsning är lite för krånglig lösning på en så väl utvecklad bil som "GY (Golden Years)". (Men i princip skulle det förstås gå att vid behov shimsa mellan fjäderbenslagring och torn.)

Re: Fjäderbenslagring bak sönderrostade

Postat: ons 15 feb 2017, 13:06
av Speedo
Ok, här är protokollet från 2003 ;)
IMG_1634.JPG
Visad 8396 gånger
Jag tänkte att eftersom det är så många angivna vinkar, så kanske jag av misstag är och rör i någon inställning utan att jag vet om det, när jag tar lös och byter fjöderbenslsgring och fjädrar.