Termostat

Köpt en riktigt dålig piratdel någonstans? Ta tillfället och varna andra från att begå samma misstag.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Termostat

Inlägg av Speedo »

Ni börjar kanske känna mig lite nu och förstår att jag är sådan som måste ifrågasätta allt som jag själv inte förstår riktigt :roll:

Det här med papp-kartong för kylaren är en sådan grej. Rätta mig om jag har fel, men så här har jag förstått att kylsystemet fungerar. Man har ett inre och ett yttre system. När det inre systemet närmast motorn blir för varmt öppnar termostaten och släpper in "kallt" vatten från yttresystemet (kylaren). När det är mycket varmt ute eller man belastar motorn hårt, så blir även det yttre systemet "för" varmt och fläkten drar då igång för att få ner tempen.

Om ovan resonemang stämmer, så tycker jag det låter som att det klockrent måste vara termostaten som strular, om inte tempen går upp (eller tempmätaren själv?). Dvs, den tar in det yttre "kalla" vattnet för tidigt. Jag skulle tycka det skulle kännas lite riskabelt att sänka effektiviteten hos kylaren genom att täcka för den i det läget. Rätt som det är kanske kyleffekten behövs, och så blir motorn överhettad? I ditt fall, Tarasus, så lämnade du ju öppet vid fläkten så då skall det ju vara rätt lugnt ändå.

Det var ett konstigt fel på min fars Skoda (off topic varning!). På tomgång gick tempmätaren upp till normal efter ett tag, men sedan när man började köra så gick den sakta neråt. Då jag bara hade tillgång till bilen korta perioder, tog det ett tag innan jag såg detta samband, först trodde jag bara att tempmätaren sporadiskt inte fungerade. Jag fick då byta termostaten (=hela termostathuset inkl. givare på den modellen) och då fungerade det som det skulle igen. När jag undersökte det gamla termostathuset så såg jag att ett mothåll i plast hade gått sönder (ej samma kvalitet som på våra Mazdor) som gjorde att termostaten stod öppen hela tiden. Det var alltså inte förrän man lyckats värma upp hela det yttre systemet som tempen började gå upp... Men som tur är så är det både enklare och billigare att byta termost på våra "Golden Years" :lol:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Termostat

Inlägg av Mazd »

Ditt resonemang håller alldeles utmärkt tycker jag. Kör man med kartongtäckning av kylaren av någon anledning så får man hålla extra koll på om tempmätaren sticker iväg. Då är det bara att genast stanna och ta bort kartongen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Termostat

Inlägg av Tarasus »

Mazd skrev:Ditt resonemang håller alldeles utmärkt tycker jag. Kör man med kartongtäckning av kylaren av någon anledning så får man hålla extra koll på om tempmätaren sticker iväg. Då är det bara att genast stanna och ta bort kartongen.
Eftersom ni nu är mazdaägare så måste ni väl ha lagt märke till storleken på kylarna.. Det är inte direkt små saker vi pratar om nu :) Kartongtäckningen var som sagt en fulfix och den kördes med även när det var +5 ute och våren var på väg utan några problem, fläkten gick enbart igång vid stadskörning och tempen skenade aldrig. Oavsett om man nu kör med kartongtäckning lr inte så håller man väl alltid koll på tempmätaren och stannar genast om den sticker iväg, lr?!? :)
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Termostat

Inlägg av Tarasus »

Speedo skrev:Ni börjar kanske känna mig lite nu och förstår att jag är sådan som måste ifrågasätta allt som jag själv inte förstår riktigt :roll:

Det här med papp-kartong...
Du som bor i norrland borde väl veta att det finns massvis med folk som kör med pappkartong framför kylaren på vintern här i norrland, speciellt när det kryper ner under -15. Nyare bilar blir varma så otroligt fort men äldre bilar har en förmåga att ta god tid på sig så många stoppar dit en bit kartong istället. På den tiden när jag bodde i Kalix var det väldigt vanligt, det hände iofs att det var under -30 där uppe också men -20 hörde till vardagen nästan :)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Termostat

Inlägg av Speedo »

Tarasus skrev:Du som bor i norrland borde väl veta att det finns massvis med folk som kör med pappkartong
Jo, man ser någon bil då och då som har kartongen där. Men det var väl lite det jag menade med mitt resonemang längre upp i tråden, att jag inte förstår hur det kan bli bättre av det om man inte har något fel på termostaten. När motorn är kall och termostaten är stängd, så cirkulerar ju bara vattnet runt i själva motorn och värmepaketet i kupén, och det borde inte spela någon roll vad man än gör med kylaren, tycker jag... Dvs, om inte termostaten är paj. :roll:
(Fast det kanske är just vad den här hos de med pappskiva?)

Men förklara gärna om jag missuppfattat funktionen - jag vill alltid lära mig mer! :lol:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Termostat

Inlägg av Tarasus »

Speedo skrev:
Tarasus skrev:Du som bor i norrland borde väl veta att det finns massvis med folk som kör med pappkartong
Jo, man ser någon bil då och då som har kartongen där. Men det var väl lite det jag menade med mitt resonemang längre upp i tråden, att jag inte förstår hur det kan bli bättre av det om man inte har något fel på termostaten. När motorn är kall och termostaten är stängd, så cirkulerar ju bara vattnet runt i själva motorn och värmepaketet i kupén, och det borde inte spela någon roll vad man än gör med kylaren, tycker jag... Dvs, om inte termostaten är paj. :roll:
(Fast det kanske är just vad den här hos de med pappskiva?)

Men förklara gärna om jag missuppfattat funktionen - jag vill alltid lära mig mer! :lol:
Blockerar man en del av kylaren så blockerar man även en del av kylningsefekten från den luft som vanligtvis går igenom kylaren, dvs motorn kyls inte lika mkt av luften som om du inte skulle ha haft något skiva där, det är oftast rätt öppet rakt in. För det är som du säger, har man en fungerande termostat så påverkar inte vattnet i sig någonting men du får fortfarande en lägre kyleffekt på själva motorn :) Speciellt när man har en el-fläkt, värre är det med volvobilar t.ex, den fläkten flyttar en hel del luft, därför man kan stå med en volvo 740 på tomgång i flera timmar ;)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Termostat

Inlägg av Speedo »

Okey, nu är jag med... tänkte inte på att motorn delvis är fartvindkyld, hehe. Det är klart, kall luft som blåser på motorn också påverkar. Och visst har moderna bilar mycket mer kontrollerade kylsystem med högre precision. Däremot är ju nya bilar känsligare på det mesta, och kokar dom så flyger toppackningen nästan direkt istället. :|
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar