Termostat

Köpt en riktigt dålig piratdel någonstans? Ta tillfället och varna andra från att begå samma misstag.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Termostat

Inlägg av Speedo »

Varning för pirat-termostater! Mekonomen och andra säljer sk. sommar (82c) och vinter (88c) termostater till våra bilar, men dessa rekommenderas inte. Värt att lägga några kronor mer på en originaltermostat istället som har dubbla ventiler som öppnar vid 85c/88c, och fungerar utmärkt för åretruntbruk. Fick bättre värme i kupén efter jag bytt (tillbaka) till original. Kan hända bränsleförbrukningen gått ner lite också, men det vet jag inte säkert ännu...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Termostat

Inlägg av Mazd »

Orginal-termostaterna skiljer sig verkligen från piraterna i det här fallet! För övrigt är det väl ingen som håller på med sommar/vinter-termostater längre?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Termostat

Inlägg av Speedo »

Ja, det är ju din förtjänst att jag kollade upp det här. Men jag kom ihåg att när jag bytte till mekonomens tyckte jag att det var oroväckande stora skillnader. Sedan när jag kollade upp på deras hemsida såg jag det att det fanns både sommar/vinter variant.

Vet inte när det är tänkt man skall hålla på med sommar/vinter termostater, men vad gör du när du lite ovetandes skall inhandla termostat till din bil, och du har dessa alternativ tillgängliga?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Termostat

Inlägg av Mazd »

Sommar/vinter-termostater var väl något man höll på med på bilar från 70-talet och tidigare? Och även då sket nog dom flesta i att byta misstänker jag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Termostat

Inlägg av Speedo »

Nä, jag har inte heller hört om nån som byter termostat varje vår och höst, men förklara för mig varför Mekonomen säljer två olika varianter? Undra hur det är till andra bilar? Tanken jag själv hade när jag köpte var väl typ att sommar-varianten eventuellt var den generella, medan vinter-varianten kanske var speciellt anpassad för vårt kalla klimat? Men nu vet jag som sagt bättre...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Termostat

Inlägg av Tarasus »

Har också funderat lite på det där. Måste vara så att tillverkaren riktar sig både till oss här i norden och länder i sydliga breddgrader, vet dock inte riktigt varför mekonomen erbjuder båda, men det kan ju vara bra för dom som har enbart sommarbilar :)
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Termostat

Inlägg av Speedo »

Tarasus skrev:Har också funderat lite på det där. Måste vara så att tillverkaren riktar sig både till oss här i norden och länder i sydliga breddgrader, vet dock inte riktigt varför mekonomen erbjuder båda, men det kan ju vara bra för dom som har enbart sommarbilar :)
Grejen är det att dom verkar definitivt sämre än originaltermostaten, som faktiskt fungerar utmärkt i alla klimat, säkert tack vare sina dubbla ventiler. Sen hade väl Mazd hört på annat håll att man definitivt skall akta sig för "pirat-termostaterna" till dessa bilar/motorer.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Termostat

Inlägg av Mazd »

Jo, men det är bara det att jag har glömt bort källan till det påståendet. Men det är ju bara att titta på grejerna så ser man att skillnaden är enorm. Jag är inte så petig med orginal/pirat bara det funkar. Men några pirat-termostater blir det inte i mina bilar så länge dom inte ser ut som orginalet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Clean67
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:32

Re: Termostat

Inlägg av Clean67 »

Bytte kylare för några år sedan och termostaten visar konstant på kvarts undertemp, sommar som vinter. Har inga problem med detta, men vore kanske ide att byta. Får mig osökt att tänka på kylarmasken av plast som hörde till 50-60-tals bilar. T.o.m. Peugeot 104SL-77, som vi fick av min frus morfar hade en sådan. Ohps! Där får jag kyla ner sidospårsnostalgin. :?
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Termostat

Inlägg av Tarasus »

Clean67 skrev:Bytte kylare för några år sedan och termostaten visar konstant på kvarts undertemp, sommar som vinter. Har inga problem med detta, men vore kanske ide att byta. Får mig osökt att tänka på kylarmasken av plast som hörde till 50-60-tals bilar. T.o.m. Peugeot 104SL-77, som vi fick av min frus morfar hade en sådan. Ohps! Där får jag kyla ner sidospårsnostalgin. :?
Så är det på min 8v, dock inte på sommaren. Eftersom jag i stort sett inte brukar bilen så bryr jag mig inte så mkt, man får ut värme ändå. Förra året gjorde jag en fulfix och satt kartong för den halva av kylaren som inte har fläkt bakom sig, då gick tempen upp till normal, hände t.o.m att el-fläkten gick igång vid seg stadskörning när det var minusgrader ute :)
Skriv svar