Sida 1 av 2
Termostat
Postat: fre 07 dec 2007, 22:00
av Speedo
Varning för pirat-termostater! Mekonomen och andra säljer sk. sommar (82c) och vinter (88c) termostater till våra bilar, men dessa rekommenderas inte. Värt att lägga några kronor mer på en originaltermostat istället som har dubbla ventiler som öppnar vid 85c/88c, och fungerar utmärkt för åretruntbruk. Fick bättre värme i kupén efter jag bytt (tillbaka) till original. Kan hända bränsleförbrukningen gått ner lite också, men det vet jag inte säkert ännu...
Re: Termostat
Postat: sön 09 dec 2007, 22:29
av Mazd
Orginal-termostaterna skiljer sig verkligen från piraterna i det här fallet! För övrigt är det väl ingen som håller på med sommar/vinter-termostater längre?
Re: Termostat
Postat: sön 09 dec 2007, 22:32
av Speedo
Ja, det är ju din förtjänst att jag kollade upp det här. Men jag kom ihåg att när jag bytte till mekonomens tyckte jag att det var oroväckande stora skillnader. Sedan när jag kollade upp på deras hemsida såg jag det att det fanns både sommar/vinter variant.
Vet inte när det är tänkt man skall hålla på med sommar/vinter termostater, men vad gör du när du lite ovetandes skall inhandla termostat till din bil, och du har dessa alternativ tillgängliga?
Re: Termostat
Postat: mån 10 dec 2007, 16:48
av Mazd
Sommar/vinter-termostater var väl något man höll på med på bilar från 70-talet och tidigare? Och även då sket nog dom flesta i att byta misstänker jag.
Re: Termostat
Postat: mån 10 dec 2007, 17:18
av Speedo
Nä, jag har inte heller hört om nån som byter termostat varje vår och höst, men förklara för mig varför Mekonomen säljer två olika varianter? Undra hur det är till andra bilar? Tanken jag själv hade när jag köpte var väl typ att sommar-varianten eventuellt var den generella, medan vinter-varianten kanske var speciellt anpassad för vårt kalla klimat? Men nu vet jag som sagt bättre...
Re: Termostat
Postat: tis 11 dec 2007, 12:14
av Tarasus
Har också funderat lite på det där. Måste vara så att tillverkaren riktar sig både till oss här i norden och länder i sydliga breddgrader, vet dock inte riktigt varför mekonomen erbjuder båda, men det kan ju vara bra för dom som har enbart sommarbilar
Re: Termostat
Postat: tis 11 dec 2007, 16:49
av Speedo
Tarasus skrev:Har också funderat lite på det där. Måste vara så att tillverkaren riktar sig både till oss här i norden och länder i sydliga breddgrader, vet dock inte riktigt varför mekonomen erbjuder båda, men det kan ju vara bra för dom som har enbart sommarbilar
Grejen är det att dom verkar definitivt sämre än originaltermostaten, som faktiskt fungerar utmärkt i alla klimat, säkert tack vare sina dubbla ventiler. Sen hade väl Mazd hört på annat håll att man definitivt skall akta sig för "pirat-termostaterna" till dessa bilar/motorer.
Re: Termostat
Postat: tis 11 dec 2007, 17:32
av Mazd
Jo, men det är bara det att jag har glömt bort källan till det påståendet. Men det är ju bara att titta på grejerna så ser man att skillnaden är enorm. Jag är inte så petig med orginal/pirat bara det funkar. Men några pirat-termostater blir det inte i mina bilar så länge dom inte ser ut som orginalet.
Re: Termostat
Postat: tor 13 dec 2007, 23:49
av Clean67
Bytte kylare för några år sedan och termostaten visar konstant på kvarts undertemp, sommar som vinter. Har inga problem med detta, men vore kanske ide att byta. Får mig osökt att tänka på kylarmasken av plast som hörde till 50-60-tals bilar. T.o.m. Peugeot 104SL-77, som vi fick av min frus morfar hade en sådan. Ohps! Där får jag kyla ner sidospårsnostalgin.
Re: Termostat
Postat: fre 14 dec 2007, 09:03
av Tarasus
Clean67 skrev:Bytte kylare för några år sedan och termostaten visar konstant på kvarts undertemp, sommar som vinter. Har inga problem med detta, men vore kanske ide att byta. Får mig osökt att tänka på kylarmasken av plast som hörde till 50-60-tals bilar. T.o.m. Peugeot 104SL-77, som vi fick av min frus morfar hade en sådan. Ohps! Där får jag kyla ner sidospårsnostalgin.
Så är det på min 8v, dock inte på sommaren. Eftersom jag i stort sett inte brukar bilen så bryr jag mig inte så mkt, man får ut värme ändå. Förra året gjorde jag en fulfix och satt kartong för den halva av kylaren som inte har fläkt bakom sig, då gick tempen upp till normal, hände t.o.m att el-fläkten gick igång vid seg stadskörning när det var minusgrader ute