Rost i baljorna bak

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Rost i baljorna bak

Inlägg av datadavid »

Ja, det är rost där uppe också. Försökte ta fler bilder men mobilen dog. Mycket svets blir det, och då har jag inte ens lossat tanken för att komma åt och byta bromsrör än. Man vill ju gärna att lagningarna blir bra också så att man inte behöver göra om dom, och sitta och lappa tunnplåt med migsprutan kan vara bland det värsta jag vet, haha!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Rost i baljorna bak

Inlägg av 2x626 »

Jag kämpar också med min "migspruta", undra ofta om det hade varit lättare med en annan än min "billigajulasvets".
Ett litet h_vete att köra intermitent med så långa intervall mellan punkterna. Bränner ofta igenom i bilplåt.
Fast iof så har jag min Parkinson att skylla på hela tiden.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rost i baljorna bak

Inlägg av Speedo »

Ahh, känner igen det där. Har fått lappa och laga en hel del i mina hjulhus bak också. Fast oftast högre upp.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Rost i baljorna bak

Inlägg av datadavid »

Ja, klart kemppin hjälper, hade inte orkat med detta med en billig jula eller biltema svets, har provat och inte ens jag som kan svetsa får till snygga fogar. Denna är relativt billig, enfas, lätt att ställa in, och svetsar fantastiskt fint och förutsägbart. Tråkiga med dessa bilar är ju att även "bara lite ytrost" innebär att där kanske är 0.1-0.3mm frisk plåt kvar, och ingen svets fixar det. Blir att man får kapa ur lite extra när man ändå börjat.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Rost i baljorna bak

Inlägg av datadavid »

https://ibb.co/BfLWBvf
https://ibb.co/YWrm9BZ
Nu är båda hjulhusen hopsvetsade och någorlunda täta åtminstone, bara bromsrören kvar.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rost i baljorna bak

Inlägg av Speedo »

Snygga stygn!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Rost i baljorna bak

Inlägg av datadavid »

Allt ser bra ut med lite underredsmassa på! :clap:
Skriv svar