Den har alltid varit så här, men jag tycker det blivit mer märkbart på sista tiden. Dvs, jag skulle nästan klara mig utan tankmätare för när nålen nått ner mot rött så krävs det märkbart fler varv på startmotorn innan den startar.
Något någon av er märkt nån gång? Kan det vara bränslepumpen som är lite trött? Eller någon backventil som gör att bränslet rinner tillbaka och gör så det tar längre tid att bygga tryck vid låg nivå i tanken?
Svårstartad med lite bränsle
Svårstartad med lite bränsle
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Svårstartad med lite bränsle
Jag känner igen det där. Så har det varit på alla mina "GY (Golden Years)" oavsett motor och årsmodell. Har ingen aning om vad det beror på. Verkar som du skriver att det tar längre tid att bygga tryck med lite bensin i tanken. Helt ok om man som jag kör med trasig tankmätare. Jag har dock inte märkt att det har blivit värre med åren trots ganska många mil på en del av mina "GY (Golden Years)". Skulle ändå vara kul att veta exakta orsaken till fenomenet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Svårstartad med lite bränsle
Aha, då kanske det är som "det skall". Kan vara jag som inbillar mig att det blivit värre. Kanske körde mer tomt i tanken än jag brukar...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!