Svårstartad med lite bränsle

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Svårstartad med lite bränsle

Inlägg av Speedo »

Den har alltid varit så här, men jag tycker det blivit mer märkbart på sista tiden. Dvs, jag skulle nästan klara mig utan tankmätare för när nålen nått ner mot rött så krävs det märkbart fler varv på startmotorn innan den startar.

Något någon av er märkt nån gång? Kan det vara bränslepumpen som är lite trött? Eller någon backventil som gör att bränslet rinner tillbaka och gör så det tar längre tid att bygga tryck vid låg nivå i tanken?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Svårstartad med lite bränsle

Inlägg av Mazd »

Jag känner igen det där. Så har det varit på alla mina "GY (Golden Years)" oavsett motor och årsmodell. Har ingen aning om vad det beror på. Verkar som du skriver att det tar längre tid att bygga tryck med lite bensin i tanken. Helt ok om man som jag kör med trasig tankmätare. Jag har dock inte märkt att det har blivit värre med åren trots ganska många mil på en del av mina "GY (Golden Years)". Skulle ändå vara kul att veta exakta orsaken till fenomenet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Svårstartad med lite bränsle

Inlägg av Speedo »

Aha, då kanske det är som "det skall". Kan vara jag som inbillar mig att det blivit värre. Kanske körde mer tomt i tanken än jag brukar...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar