Bakaxelbalk

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Bakaxelbalk

Inlägg av Speedo »

Jaha... så var det dags igen... gjorde en egen förbesiktning i samband med att jag planerade göra en underredsbehandling, och brukar då skrapa och borsta bort all lös rost/flagor, och sedan avfetta/spola. Men efter skrapande och hackande under krängningshämmarstaget, upptäckte jag det här.
IMG_3798.JPG
Visad 9894 gånger
Tänkte att jag måste ju lossa staget om jag ska kunna komma åt att göra nåt, men bultarna till fästena satt såklart som berget!

Hatar bultar som sitter fast! Hatar rost!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Känner igen det där stället. ;)

Låt bultarna dra länge med rostskydd. Man får trösta sig med att om det går på tok med bultarna så kommer man åt att borra ur dem och sedan får man plats med en lös mutter på insidan.

Passa på att dränka in krängningshämmar-stagets fästen med rostskydd i alla skrymslen och vrår när du är klar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Speedo »

Tack för bra tips som vanligt. Får se när det blir. Igår bökade jag med avgasläckage. Vill inte blinhelt tätt mellan grenrör och katt trots ny packning. Satte tom. dit dubbla packningar och blev bättre men inte helt bra. Hade då ändå haft lös grenröret och planslipat anliggningsytan. Katt-sidan var inte så lätt att göra mycket åt, på plats, med sina bultar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av 2x626 »

Jag måste säga att jag tycker synd om Er, samtidigt som jag beundrar Ert "rostintresse" :clap:
Som ni säkert förstått tidigare har jag absolut inga som helst rostproblem.
Det förundrar mig ganska ordentligt då jag aldrig varit noga med tvättning ( hittills ingen alls det här året ) och GY (Golden Years)'n har genomlevt ca 10 resor per år på E4 ToR sthlm, under sina första 25 år, alltså ganska mycket saltkörning. fast natutvis inte samma påfrestning som i Umeå och Söderköping m fl ställen.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Speedo »

Kan det varit gjort någon seriös rostskyddsbehandling tidigt i livet? Besiktningsmannen (när jag nyss besiktigade Toyyan) kommenterade just att det nästan bara de som fått en rejäl behandling som nya, som inte rostat bort ännu.

Såg föresten en fin vi vinröd metallic härom dagen som inte ens hade rost på skärmkanterna.

Det är helt sjukt vad salt vi har här på vintrarna nu. Det blir stora vita fläckar på asfalten där man parkerat. :evil:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Om det inte saltats så mycket så hade jag antagligen tagit eget ansvar och inte kört runt på utslitna skitdäck. Och merkostnaden för vettiga däck hade jag lätt sparat in på uteblivna rostlagningar. Synd att jag aldrig blivit uppmuntrad till att ta något ansvar. Men så är det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Speedo »

Vägsalt är jävulens påfund. Kan man inte köra på snö skall man skaffa bättre däck eller stanna hemma.

Jag har svetsat bakaxelbalken nu. Kunde vika undan krängningshämmaren efter jag kapat sönder stagen som var hyfsat rostiga med dåliga bussningar dessutom (Fick tag i nya för 130kr/styck). Men innan jag satte på hjulen igen satt jag och skrapade med kniv inför underredsbehandling, och då upptäckte jag såklart en sak till. Kanten/uppviket på bakaxelbalken, just vid vänstra fästet, var rostskadat. Svårt att komma åt men hoppas jag kan göra någon form av lagning av det iaf.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

-Precis! Jag stannar gärna hemma hela vintern! :thumbup: Helst i verkstaden med bil och braskamin.

Min första lagning av bakaxelbalk var på samma ställe som du visade, Speedo. Det var på min 2,2-kombi för ca 12 år sedan. Jag plockade då loss bakaxelbalken från bilen, och sedan var det ganska lätt gjort. Efter lagningen tejpade jag för alla hål och hällde i en rejäl skvätt rostskydds-olja, och så vände jag och vred på bakaxelbalken på alla vis för att få olja överallt invändigt. Det säger sig självt att tejpningen inte höll helt och hållet. Vilket kladd! Men nyttigt var det säkert.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Speedo »

Ahh...hur har det hållit efter det då?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Ja, vad ska man säga? Förra vintern när jag lagade fjäderbenstornen bak med mera, så hade jag loss den bakaxelbalken och den var helt slut. Min 12 år gamla lagning var bland det bättre på balken. Kommer inte ihåg om jag gjorde om den. Jag klädde in en stor del av balken med plåt helt enkelt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar