Bakaxelbalk

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Speedo »

Otroligt... bådar inte gott inför framtiden här då. Men målet är att göra en liten behandling per år...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Ja, behandlar man både utvändigt och invändigt årligen, så lär den hänga med ett bra tag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av bcquest »

Jag har forskat lite på en ide jag fick från Mazd. När jag ändå gör i ordning framtidsmazdan så vill jag göra bättre än fabriken någonsin lyckades med och då har jag snöat in på att låta varmförzinka t ex bakaxelbalken och diverse stag. Verkar vara ett väldigt bra rostskydd som ska hålla länge och inte särskilt dyrt heller vad det verkar.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Jag tror det vore klockrent att varmförzinka bakaxelbalken. Enda problemet som jag ser det är att skydda genomgångarna för de grova bultarna utan att stänga in luft så att genomgångarna sprängs. Kanske går att låta genomgångarna vara öppna, och brotscha till rätt dimension efter zinkbadet? Zink är ju ganska mjukt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Speedo »

Vilka är skillnaderna på att förzinka och galvanisera?

Och hur fungerar det om man gör detta på beggade delar där det alltid finns lite rost kvar?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Att varmförzinka innebär att man doppar det man vill skydda i smält zink. Det blir ett rejält tjockt lager med zink. Det är så man gör med släpvagnar och liknande. Finishen kanske inte blir den bästa för den är beroende av kolhalten i det stålet som man vill skydda och den exakta temperaturen på zinkbadet. Zinkdoppningen föregås av flera bad med rengöring/avfettning och syra som tar tidigare rostskador (och frisk metall om man låter grejerna ligga i länge, tex för att lätta ståldelar genom att göra dem tunnare.) Det man ska varmförzinka får inte ha några luftfickor och måste hängas rätt innan doppet för annars kan det bli rejäla explosioner när den innestängda luften snabbt värms upp till... Nu sviker minnet, men runt 400-500 grader Celsius??? Rätta mig någon...

Galvanisering vet jag inte så mycket om, men som namnet antyder så är det en elekrolytisk process, som vad jag förstår, mest används på smådelar och där zinkskiktet inte kommer i närheten av varmförzinkningen. (Blankförzinkade bultar mm rostar ju som Mazdor.) :D
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Speedo »

Ah, tack för den lektionen. Vad du kan du!

Eloxering är bara för aluminium va?

Chassiet till min skoterpulka hade nån mässingliknande blank yta, innan jag mattade ner och hammarlackade. Vad kan det ha varit?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Lämnade grejer som jag tillverkade för många år sedan på varmförzinkning, så då blev jag förevisad hela processen live.

Eloxering nämns bara i samband med aluminium, så jag tror som du, Speedo.

Angående skoterpulkan så gissar jag att den var blankförzinkad dvs galvad. Man kan få lite olika färgnyanser då. Gulaktig yta som du beskriver är inte helt ovanligt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Speedo »

Aha, ja så är det säkert...

Hur är det med kall-galv egentligen? Typ sådant som finns hos tex Biltema. Kan det vara att föredra i vissa lägen, framför vår älskade gula grund? Eller kör man i så fall kall-galv och sedan gula grunden på det? Hur blir vidhäftningen av annan färg på galvet?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakaxelbalk

Inlägg av Mazd »

Kall-galv misstänker jag bara låter bra. Vad jag förstår så är det 1-komp rostskyddsfärg med zinkpartiklar i. Dålig vidhäftning och dålig täthet. Jag använder det ibland på oviktiga saker, men är inte imponerad. Hagmans gula är mycket bättre.

Färgers vidhäftning på zink är generellt dålig.

En annan bra grundfärg är "Wash Primer". Det är en 2-komp grund där komponent två är fosforsyra. Färgen etsar sig fast i stålet, så vidhäftningen är jättebra. Kan vara svår att spackla på eftersom syran hindrar spacklets härdning. Så en "Sealer" på "Wash Primern" är bra.

Det finns en förzinkningsmetod till att avhandla. Jag tror inte att den har fått så stor spridning, och jag vet inte varför. Den går ut på att spruta smält zink på stålet som man vill skydda. Man använder en specialpistol som både smälter och sprutar zinket. Tror att det helt enkelt kallas sprutförzinkning.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar