Rätt yttre drivknutsdamask.

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Rätt yttre drivknutsdamask.

Inlägg av Mazd »

Följande är min erfarenhet gällande "GY (Golden Years)" med manuell växellåda, med eller utan ABS.

När man köper drivknutsdamask av märket Spidan som bla Mekonomen säljer, så blir man ibland rekommenderad en för stor damask. Det har hänt mig på Mekonomen, men även när jag beställt Spidan-damasker från Tyskland.

Rätt yttre damask från Spidan har artikelnummer 26036 och följande mått: Längd 93mm. Innerdiameter: 23mm / 82mm. Inre låsband stl: 35. Yttre låsband stl: 97. (Det följer även med ett yttre låsband stl: 94 men det är för litet.)

(Den för stora damasken heter 25520 och måtten är L: 108, diam: 28/90.)

Men skulle man ändå finna sig stående med fel damask, så går det att använda den. Den vill dock gärna glida av yttre knuten och krypa för långt upp på drivaxeln under arbetets gång. Det viktigaste är att man måste korta det yttre låsbandet. Annars blir det inte tätt när man drar åt. Lättast är att göra en liten "mätarlarv-ögla" på låsbandet. (Det inre låsbandet går att dra åt tillräckligt utan modifikation.)

Mekonomenverkstaden som servade Maggan innan jag köpte henne hade plockat på för stora damasker och inte fått tätt vid det yttre bandet. Damasken var hel men knuten gick åt skogen.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rätt yttre drivknutsdamask.

Inlägg av Speedo »

Bra info, tack!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar