Sida 1 av 1

Rätt yttre drivknutsdamask.

Postat: ons 17 jan 2018, 14:05
av Mazd
Följande är min erfarenhet gällande "GY (Golden Years)" med manuell växellåda, med eller utan ABS.

När man köper drivknutsdamask av märket Spidan som bla Mekonomen säljer, så blir man ibland rekommenderad en för stor damask. Det har hänt mig på Mekonomen, men även när jag beställt Spidan-damasker från Tyskland.

Rätt yttre damask från Spidan har artikelnummer 26036 och följande mått: Längd 93mm. Innerdiameter: 23mm / 82mm. Inre låsband stl: 35. Yttre låsband stl: 97. (Det följer även med ett yttre låsband stl: 94 men det är för litet.)

(Den för stora damasken heter 25520 och måtten är L: 108, diam: 28/90.)

Men skulle man ändå finna sig stående med fel damask, så går det att använda den. Den vill dock gärna glida av yttre knuten och krypa för långt upp på drivaxeln under arbetets gång. Det viktigaste är att man måste korta det yttre låsbandet. Annars blir det inte tätt när man drar åt. Lättast är att göra en liten "mätarlarv-ögla" på låsbandet. (Det inre låsbandet går att dra åt tillräckligt utan modifikation.)

Mekonomenverkstaden som servade Maggan innan jag köpte henne hade plockat på för stora damasker och inte fått tätt vid det yttre bandet. Damasken var hel men knuten gick åt skogen.)

Re: Rätt yttre drivknutsdamask.

Postat: tor 25 jan 2018, 16:17
av Speedo
Bra info, tack!