Inre styrleder.
Postat: tis 06 feb 2018, 16:11
Jag har i dagarna plockat av styr-armarna från en komplett styrväxel. Det beredde mig oväntat problem, så jag skriver om mitt fiasko för att ni andra ska ta det lite lugnare och veta vad som väntar om det blir dags för någon av er att byta inre styrled. I första hand tänker jag på vår vän 2x626 som har det här nöjet framför sig.
Grejen är den att inre styrleden är låst i styrväxeln på ett ganska dumt sätt. (Jag gick faktiskt in och läste på i verkstadshandboken men jag tyckte att demonterings-förfarandet var bristfälligt beskrivet.) låsningen är ett litet spännstift som inte går att slå in. Jag provade att borra ur det men jag fick inte bort hela. Kanske snurrade det med borren för det kändes som om jag var i botten. Där jag sedan skruvade loss styrleden så rensade jag totalt gängorna på den tack vare den lilla del av spännstiftet som satt kvar. Jag kände vad som hände men vid det laget var jag så sur att jag bara skruvade ändå för att få isär skiten och lära mig hur det såg ut...
Bilderna visar hur det hänger ihop.
Vi mitt andra försök så använde jag en sådan där, oftast värdelös, utdragare för avdragna bultar. Med den gick det ganska lätt att få ut det lilla spännstiftet.
Jag tycker nog att man borde gänga spännstift-hålen M4 och använda en lås-skruv i stället för att underlätta för sig i framtiden.
(Nu kanske minnet sviker, men jag vet att jag gjort samma manöver på styrväxeln till min 16v-kombi, och jag kan för mitt liv inte minnas att det var dessa dumma spännstift på den. Jag har för mig att det var normal låsning med plåtbrickor som man böjer. MEN det sitter fartberoende servo på 16v, så kanske det skiljer även i andra detaljer på styrväxeln.)
Grejen är den att inre styrleden är låst i styrväxeln på ett ganska dumt sätt. (Jag gick faktiskt in och läste på i verkstadshandboken men jag tyckte att demonterings-förfarandet var bristfälligt beskrivet.) låsningen är ett litet spännstift som inte går att slå in. Jag provade att borra ur det men jag fick inte bort hela. Kanske snurrade det med borren för det kändes som om jag var i botten. Där jag sedan skruvade loss styrleden så rensade jag totalt gängorna på den tack vare den lilla del av spännstiftet som satt kvar. Jag kände vad som hände men vid det laget var jag så sur att jag bara skruvade ändå för att få isär skiten och lära mig hur det såg ut...
Bilderna visar hur det hänger ihop.
Vi mitt andra försök så använde jag en sådan där, oftast värdelös, utdragare för avdragna bultar. Med den gick det ganska lätt att få ut det lilla spännstiftet.
Jag tycker nog att man borde gänga spännstift-hålen M4 och använda en lås-skruv i stället för att underlätta för sig i framtiden.
(Nu kanske minnet sviker, men jag vet att jag gjort samma manöver på styrväxeln till min 16v-kombi, och jag kan för mitt liv inte minnas att det var dessa dumma spännstift på den. Jag har för mig att det var normal låsning med plåtbrickor som man böjer. MEN det sitter fartberoende servo på 16v, så kanske det skiljer även i andra detaljer på styrväxeln.)