Sida 1 av 1

Byta tändningslås. Hela enheten.

Postat: lör 17 feb 2018, 14:29
av Mazd
Dags för ett litet projekt igen. Tändningslåset på Mrs Mazd's 2,0 8V kombi ska bytas. När jag skaffade den bilen så var låscylindern bytt efter ett stöldförsök. Tändningsnyckeln var inte samma som till dörrarna. Den såg dessutom väldigt nedfilad ut och var lite vriden. Den har inte blivit bättre med tiden... Nyckeln är ibland nästan omöjlig att vrida i låset, och i förrgår dog bilen vid passage över en vägbula, för att sedan genast gå att starta igen.

Nu har jag plockat hela enheten med lås, rattlås och strömbrytare (och friskare nyckel) från 2,2 12V hatchbacken. Tanken är att flytta över hela enheten till Mrs Mazd's bil. Då kommer fortsättning på den här tråden med bilder.

Re: Byta tändningslås. Hela enheten.

Postat: sön 18 feb 2018, 14:10
av Mazd
En bit kraftig ståltråd, en stjärnmejsel, en spårskruvmejsel och en bra polygrip. Har man det så kan man öppna, starta och köra iväg med en "GY (Golden Years)" utan att förstöra en enda grej. Så att tappa bilnyckeln är ingen stor grej. Ska inte beskriva proceduren här, men jag kanske gör en beskrivning att PM:a pålitliga användare om intresse finns.

Re: Byta tändningslås. Hela enheten.

Postat: sön 18 feb 2018, 16:07
av Mazd
Delarna från hatchbacken visade sig vara sämre än de som skulle bytas ut. Nyckeln gick att dra ur låset med tändningen på och kontakterna såg mera slitna ut och vid prov visade sig ett jätteglapp vid läge II. Tillbaka med samma grejer som från början alltså efter rengöring av kontaktytor och smörjning av lås. Mycket lärdomar inhämtades så helt meningslöst var det ändå inte.
Övre och undre kåporna borta (5 skruvar underifrån och koppla loss kabeln till nyckelhålsbelysningen.)<br />Rattlåset sitter som en klammer underifrån med en överliggare och två specialbultar (inringade) som man drar av skallen på vid montering. Det går att få grepp om specialbultarna och lossa dem med en bra polygrip. (De vita kontaktdonen har jag lossat från blink/spolar-enheten för att komma åt bättre.)
Övre och undre kåporna borta (5 skruvar underifrån och koppla loss kabeln till nyckelhålsbelysningen.)
Rattlåset sitter som en klammer underifrån med en överliggare och två specialbultar (inringade) som man drar av skallen på vid montering. Det går att få grepp om specialbultarna och lossa dem med en bra polygrip. (De vita kontaktdonen har jag lossat från blink/spolar-enheten för att komma åt bättre.)
Visad 7870 gånger
Detta hittade jag; Om man är en riktig bilmekaniker, alltså en sådan där som jobbar på bilverkstad, så gör man som på bilden. Skiter i att lossa den undre panelen. (5 skruvar och wiren till huvöppningen.) för att komma åt kontaktdonen (gröna ringen), utan skarvar på nya tändningslåset med kabelskor (röda ringen). Jag gillar inte att bli kallad bilmekaniker.
Detta hittade jag; Om man är en riktig bilmekaniker, alltså en sådan där som jobbar på bilverkstad, så gör man som på bilden. Skiter i att lossa den undre panelen. (5 skruvar och wiren till huvöppningen.) för att komma åt kontaktdonen (gröna ringen), utan skarvar på nya tändningslåset med kabelskor (röda ringen). Jag gillar inte att bli kallad bilmekaniker.
Visad 7870 gånger
Gjorde spår i specialbultarna med Dremeln för att kunna montera dem med en spårskruvmejsel. Jag kan minsann fuska jag också, men tycker ändå inte att jag förtjänar att kallas bilmekaniker.
Gjorde spår i specialbultarna med Dremeln för att kunna montera dem med en spårskruvmejsel. Jag kan minsann fuska jag också, men tycker ändå inte att jag förtjänar att kallas bilmekaniker.
Visad 7870 gånger