Ballongknepet. Byta bromsledningar.

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Ballongknepet. Byta bromsledningar.

Inlägg av Mazd »

Nu ska det bli nya bromsslangar fram på 2,2-kombin. När jag ska lossa bromsledningar brukar jag ta bort locket på bromsvätskebehållaren, lägga dit en plastpåse och så sätta på locket igen. Det bromsar läckaget lite, men det blir bra kladdigt ändå och behållaren blir tom innan jag är färdig och hela systemet måste luftas. Denna gången har jag tänkt lite och testar en ballong och gummiband över bromsvätskebehållaren. Var tvungen att kapa ett rör och dropparna av bromsvätska kom i ganska maklig takt för att till sist upphöra. Ballongen buktar ordentligt neråt i behållaren så den verkar täta helt. Nu är jag så nöjd och övermodig så att jag har lämnat det hela över natten.

Nästa lilla knep kom till i en hast för bromsrörsnippeln satt rejält fastrostad i slangen. Stoppade i bitar av skorstensisolering bakom slang och rör och så en bit plåt framför isoleringen. Klart att värma utan brasa i underredsmassan. Värmde på slangens koppling och så sprutade jag på "snabbrostlösning" med kyleffekt runt nippeln. Efter tre värmningar och nedkylningar släppte nippeln snällt.

Men... Bromsröret satt fast i nippeln och snurrade med (vred sig). Och hur jag än försökte så satt det fast. Det här är något som ofta händer mig. Röret är ett kopparrör och det är jag själv som monterat det för ca 6-7 år sedan. Vänster fram. Det absolut jävligaste bromsröret att byta på en "GY (Golden Years)" med ABS. Fortsättning följer...
DSCN0253.JPG
Visad 8968 gånger
DSCN0254.JPG
Visad 8968 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ballongknepet. Byta bromsledningar.

Inlägg av Mazd »

Bromsröret vänster fram för en undanskymd tillvaro. Bakom styrväxeln, under broms-servot och kopplingens huvudcylinder ligget röret väl skyddat från nyfikna blickar och trevande fingrar. En mardröm att byta. En lite generös båge på röret hittade jag under kopplingscylindern. Räcker det för att dra ut röret lite och kona änden på plats? Missa inte den spännande fortsättningen.
Röda pilen visar var röret börjar.
Röda pilen visar var röret börjar.
Visad 8964 gånger
Det är som lite trångt.
Det är som lite trångt.
Visad 8964 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ballongknepet. Byta bromsledningar.

Inlägg av Mazd »

Första konan blev inte bra. Kanske hade jag inte amputerat tillräckligt mycket av det skadade röret. Nu fanns det bara en chans kvar, annars skulle det bara vara att byta hela röret. Kapade röret med Dremeln så nära den dåliga konan som möjligt och gradade försiktigt av rör-änden med en fil. Monterade koningsverktyget och kollade två gånger extra att allt satt perfekt... Konan blev bra! Drog en lättnadens suck. Fick till en bra böj vid anslutningen till bromsslangen. När anspänningen släppt så kom jag att tänka på att det hade varit bra att ta några bilder på konings-processen. Jag har dock högra sidan kvar, och där är röret mycket lättare att byta om det skulle gå på tok. Dessutom har jag mer böjar på röret där som jag kan utnyttja, så jag funderar på att strunta i att lossa nippeln och bara kapa röret vid nippeln med en gång. Då kanske jag har sinnesnärvaro att fotografera? Väldigt bra koningsverktyg!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ballongknepet. Byta bromsledningar.

Inlägg av Mazd »

Clipsen som håller bromsslangarna var helt slut. Varför har man aldrig några sådana i reserv? Det har jag nu. Köpte 6 x 2-pack på Biltema. Även kaffe, semla och en korv utan bröd. Det är andra gången som jag fikar på Biltema med Jacki nu. Undrar om det kommer upp någon hundförbuds-skylt på dörren snart? :D Trodde inte för drygt ett år sedan när det kom en nervöst snurrande, aptitlös liten lurvig figur med magkatarr, att han skulle kunna gå på lokal och sitta till bords. Idag vågade han till och med sitta själv på en egen stol en stund och äta sin korv, innan han kröp över i husses knä. Nästa inlägg kommer att handla om broms-slangarna, jag lovar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Ballongknepet. Byta bromsledningar.

Inlägg av bcquest »

Det verkar som att du känner inspiration just nu, Mazd! Påhittiga lösningar på komplexa problem..Du har inte funderat på att skriva en bok med tillhörande bilder där du lotsar den vilsne amatörmeken som ska byta bromsrör men bara har en rostig skridsko, en osthyvel samt en ballong att tillgå? :D

Skämt åsido, jag fattar inte var du får allt ifrån, det borde gå att bli rik på alla dina idéer. De flesta väldigt användbara dessutom! :thumbup:

Jag blev inspirerad av dina inlägg så jag vill såklart inte vara sämre. I morgon eller kanske på fredag så kommer en liten uppdatering på mitt el-projekt.

Håll utkik!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ballongknepet. Byta bromsledningar.

Inlägg av Mazd »

Mina ideer blir nog ingen rik på. I bästa fall sparar man några kronor, och det är ju inte fy skam.

Har ju min inspirations-skylt i verkstaden; En bild på en toapappers-hållare med en tom rulle på, och texten: "-Was würde MacGyver tun?"

Var ute nyss och toppade upp bromsvätske-behållaren för säkerhets skull och bytte till en ny ballong. Ska fortsätta arbetet i morgon har jag tänkt.

Ser fram emot din uppdatering, bcquest!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ballongknepet. Byta bromsledningar.

Inlägg av Mazd »

Nu har jag nya bromsslangar fram. Här kommer bilder på förfarandet att göra konor. Ett riktigt bra verktyg!
Höger fram. Bromsröret är kapat, rengjort och format någotsånär rakt. En ny nippel påträdd. Såå lätt att glömma nippeln.
Höger fram. Bromsröret är kapat, rengjort och format någotsånär rakt. En ny nippel påträdd. Såå lätt att glömma nippeln.
Visad 8949 gånger
Koningsverktyget monterat på bromsröret. Två pressningar behövs för att göra en dubbelkona, men det är bara skruvhydraulen (den svarta cylindern) som behöver lossas för pressverktygs-byte mellan pressningarna.
Koningsverktyget monterat på bromsröret. Två pressningar behövs för att göra en dubbelkona, men det är bara skruvhydraulen (den svarta cylindern) som behöver lossas för pressverktygs-byte mellan pressningarna.
Visad 8949 gånger
Fin dubbelkona och en frisk nippel på gamla röret.
Fin dubbelkona och en frisk nippel på gamla röret.
Visad 8949 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Ballongknepet. Byta bromsledningar.

Inlägg av Mazd »

Det blev lite mer än bara bromsslangarna. Klossarna fram var slut och det var inte värt att byta till nya klossar när skivorna var halvdåliga... Det ena gav det andra och gummibälgarna på spindellederna var dessutom dåliga. Jag plockade dit nya grejer framtill när jag ändå hade fronten upphissad. Tror dessutom att jag har ett litet glapp i höger inre styrled... Det är svårt att känna på de inre lederna pga den långa damasken. Skiter i det tills vidare.
Tror ni att jag är glad över att jag bytte till rostfri bult och muttrar till krängningshämmaren för 12 år sedan?
Tror ni att jag är glad över att jag bytte till rostfri bult och muttrar till krängningshämmaren för 12 år sedan?
Visad 8931 gånger
Lite nya grejer på plats.
Lite nya grejer på plats.
Visad 8931 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ballongknepet. Byta bromsledningar.

Inlägg av Speedo »

Ser kanon ut... bra jobbat! (Som vanligt) :)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar