Känsligt ställe. Bromsokens "öron".
Postat: tor 01 mar 2018, 20:34
Rostens expansiva kraft är enorm. Flera gånger har jag varit med om att rost i bromsokens öron tryckt ihop gummibussningen så hårt att glidbulten kärvat fast. Numera hör det till mina rutiner att när jag grejar med bromsarna så trycker jag ur glidbultarna och demonterar gummibussningarna och rensar rosten ur öronen med slipstift eller rundfil. Sedan skyddar jag ytan i öronen med kopparpasta innan jag sätter tillbaka gummibussningen.
För att smörja bromsokets glidbultar tycker jag att drivknutsfett är bäst.
En annan bromsrutin som jag har är att varje gång som jag plockar ner bromsarna så rensar jag alla gängade hål med en gängtapp. Och så i med kopparpasta i massor. Det blir mycket roligare nästa gång man ska ha isär grejena då.
För att smörja bromsokets glidbultar tycker jag att drivknutsfett är bäst.
En annan bromsrutin som jag har är att varje gång som jag plockar ner bromsarna så rensar jag alla gängade hål med en gängtapp. Och så i med kopparpasta i massor. Det blir mycket roligare nästa gång man ska ha isär grejena då.