Kluck i bakvagn

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Kluck i bakvagn

Inlägg av Speedo »

Mazdan har gått som en dröm i vinter, nästan dagligen till/från jobbet. Förutom när jag inte fått igen dörren ordentligt och tömt batteriet över natten ;)

Har bara en liten irriterande sak. Jag har något skumt kluck i bakvagnen, vänster sida. Det märks nästan bara på sådana här hårda iskanter och ojämnheter som är nu på vintern. Kan inte säga säkert om det kom efter bytet av fjäderbenslagringarna, eller byte av längsgående länkarm, eller om det var där innan. Nästan så jag tänkte riva inredningen igen och kolla så jag verkligen drog åt fjäderbenslagringarna ordentligt, men det känns osannolikt att det skulle vara löst där.

Jag vet att det kan vara ett elände att hitta var det glappar, men är det någon som har något tips? Ett är väl att hissa bilen och sedan bryta i alla stag man kommer åt med kofot el. likn. och leta glapp på så sätt. Har även ett litet "gnek" VB när jag kör i stora fartgupp. Dämparna kändes ju bra när jag hade lös dom, och inga synliga skador på varken de eller fjädrarna, och hela överdelen är som sagt nya.

:crazy:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kluck i bakvagn

Inlägg av Mazd »

Det kan vara väldigt svårt att hitta sådana där ljud. Men efter att ha kollat hjullagret, så är det som du säger dags att bryta och bända i alla stag baktill. Men känn på fjäderbenslagringarna också, jag vet en annan kille som kör "GY (Golden Years)", Mr Swim heter han, han jagade kluck höger fram tills det visade sig att han inte dragit åt bulten som klämmer fast spindelleden i navet. :oops:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kluck i bakvagn

Inlägg av Speedo »

Hjullagret har jag iof inte kollat specifikt. Men kan det verkligen ge ett kluck? Måste det inte vara så mycket då så man märker av det på andra sätt? Tänker att hela hjulet borde kännas "glapp" med bilen upphissad isf.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Kluck i bakvagn

Inlägg av Mazd »

Jo, hjullagren brukar "vina" eller få bromsarna att skrapa när man svänger. Men det är nog inte fel att känna på dem ändå. Man vet aldrig.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Kluck i bakvagn

Inlägg av 2x626 »

Med tanke på de djur jag hittat i bilarna, kommer jag osökt på att jag associerar "Kluck" med Kalkon ! Har du måne en Kalkon i bagaget? :D
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kluck i bakvagn

Inlägg av Speedo »

Nja, inget sånt enkelt fel som djur i skuffen ;)

"Lustigt" nog har jag ungefär samma problem på Toyotan, fast där är det höger bak. Ganska dovt klonkande i "vassare" gupp. Där har jag faktiskt kollat runt reservdäck, domkraft osv för att se så inget ligger löst och "luras".

Inget speciellt ställe på våra GYs bak där det brukar kunna bli nåt glapp? Hur går ni till väga för att lokalisera dylika klonkande?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Kluck i bakvagn

Inlägg av Speedo »

Det är nästan så att pärlan blev så glad över att få sprillans nya Goodyear Efficent grip performance däck på sina JP-fälgar, så klonkandet blev mindre. Fast egentligen beror det nog på att vägarna är jämnare nu ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar