Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Inlägg av Mazd »

När man ska byta de längsgående bromsrören på våra pärlor så är det ett elände där rören går mellan tanken och rambalken. Det är en sträcka på drygt 400mm där man överhuvudtaget varken kan se eller känna rören. Och någonstans på den sträckan sitter rören i en klammer...

(Första gången som jag bytte längsgående bromsrör på en "GY (Golden Years)" så demonterade jag tanken. Dessutom hade jag inte möjlighet att kona stålrör på plats, så att skarva rören var heller inte att tänka på. Det blev bra, men alldeles för seriöst.)

På senare tid har jag dragit rören blindo förbi tanken och struntat i den oåtkomliga klammern. Jag har varit så försiktig som möjligt men ändå märkt att rören blivit lite skavda och det har stört mig lite. Numera använder jag kopparnickel-rör som är tuffare än koppar-rör. De är både hårdare och mindre vibrationskänsliga, men ändå tillräckligt smidiga att böja för hand i de flesta lägen.

Men för att komma till saken; Mitt senaste knep vid dragning av bromsrör förbi tanken är att trä på plastslang på röret som skydd mot skav och nötning. Vacuumslang med invändig diameter 5mm passar bra på bromsrör som är ungefär 4,75mm utvändigt. Lite 5-56 i slangen är också bra. 500mm lång slangbit är lagom, då stoppas den av de synliga klamrarna före och efter tanken om den skulle glida på röret, vilket den antagligen aldrig kommer att göra.

Trä slangen på röret. Bara så långt att hela slangen är på röret plus ca 150mm.
Trä försiktigt slang och rör förbi tanken. Strunta i den oåtkomliga klammern.
När röret med slang på kommit så långt så att slangen är nästan framme vid första klammern bakom tanken så håll fast slangen och mata röret genom slangen.

Borde nog tillägga att för att demontera de gamla rören från den oåtkomliga klammern så brukar det gå bra att klippa av dem bakom tanken, så långt fram som man kommer åt, och så bestämt dra bort dem ur klammern framifrån.
Vänster bromsrör med slang där den kommer fram bakom tanken. (Höger bromsrör saknas ännu.)
Vänster bromsrör med slang där den kommer fram bakom tanken. (Höger bromsrör saknas ännu.)
Visad 11362 gånger
Vänster bromsrör med slang framför tanken.
Vänster bromsrör med slang framför tanken.
Visad 11362 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Inlägg av Speedo »

Kanon tips Mazd, tack för det!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Inlägg av datadavid »

Jag ska krypa under och ge mig på att byta bromsrören bak på min 2d coupé nu, men har noterat att tanken ser rätt annorlunda ut här, man har en glipa stor nog för en skruvmejsel att manipulera rören genom och kan se clipset. Jag kommer bli tvungen att pressa de bakre kopplingarna på plats på nåt sätt, mitt verktyg är tänkt att monteras i skruvstäd. Får se hur jag löser det, om jag inte får ett nervöst sammanbrott innan jag kommit så långt! :D
Det går även ett mystiskt tredje rör bakåt i samma dimension som är hopkopplat med ormbot av slangar ovanför bakre tvärgående balken, som jag har för mig även sitter ihop med härvan till bensintanken. Vad gör hela det systemet egentligen?
Röret är nämligen ruttet, är det viktigt så passar jag på och byter det också.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Inlägg av Speedo »

Mazd. När jag läste din gamla post reagerade jag lite på hur känsliga du skriver att rören verkar vara, så att man skall vara försiktig mot nötning osv. Jag brukar ju vara överdrivet noga och försiktig, men just bromsrören har jag inte haft uppfattningen är så känsliga? Dels känns dom ju vara av hyfsat tjockt material. Man måste ändå böja och bryta i dom när man formar för montering. Dessutom brukar ju många ha duktigt rostiga rör, som besiktningsmännen brukar vara duktig att skrapa och hacka på. Nu är det så många år sedan jag fick hjälp och bytte, så kommer faktiskt inte ihåg i detalj hur det gick till, men inte tror jag det var så hemskt varsamt när dom trycktes förbi tanken...

Datadavid: Vi har skrivit och diskuterat mycket om ”det mystiska rörsystemet” här under åren. Inte minst i mina senaste trådar de jag beskriver mina nyliga tankproblem.

Då jag precis bytt tank har jag ganska färskt i minnet (vilket inte är allt för länge) vad rören är till. Det du beskriver är det som går från övertrycksventilen ovanför bakaxeln, fram till kolkanistern under huven.

Som jag förstår det släpper ventilen in luft i tanken när undertrycket blir tillräckligt stort (vanlig drift). När det istället blir ett kraftigt övertryck (tex varm sommardag) skickas bensinångorna via ventilen fram och ut genom kollanistern. Men först har det passerat tuben i vänster hjulhus som verkar vara för att kyla ner och kondensera bensinångorna och få endel att rinna tillbaka till tanken.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Inlägg av Mazd »

Jag var nog lite överdriven i min omtanke om bromsrören, men både rör av koppar och kopparnickel är betydligt mjukare än deras omgivning i det här fallet så jag vill inte gärna dra dem genom en passage där de inte syns med våld om det tar emot. Att det skulle gå hål på dem är väl föga troligt, men det kan nog vara lätt gjort att platta till ett kopparrör mer eller mindre om man är alltför hårdhänt.

Kopparrör kan även hårdna och bli spröda av vibrationer så de ska vara ordentligt fastsatta. Jag hoppas att min idé med gummislangarna även ska dämpa lite vibrationer och hindra dem från att ligga och knacka mot stål (eller i mitt fall rost).
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Inlägg av datadavid »

Ligger kopparn och skaver mot järn, speciellt kanter, så nöts det hål rätt fort ja.
Låter som att jag ska byta tankröret också när jag ändå håller på. Bränslerören ser ut att klara många år till som väl är. Samtliga rör verkar vara elförzinkat och epoxybelagt järn, 32 år i salt och slask får ju ses som godkänd livslängd?
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Inlägg av Speedo »

mazd: Ok. Var som sagt länge sedan mina bromsrör drogs om, men har inte för mig att att vi behövde använda så mycket våld för att få dom förbi tanken. Men lite skrapade blev dom säkert.

Däremot fick jag bryta undan dom endel nu när jag bytte tank och rör, så får hoppas dom inte tog skada av det.

datadavid: Jo, mina bränslerör såg riktigt fina ut också.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Inlägg av datadavid »

Framme vid torpedväggen är inte kul att försöka dra rör.. har ngn dm kvar.. dra dom förbi tanken kommer bli rena barnleken jämfört med detta krånglet!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Inlägg av Speedo »

Jag slarvade dom mitt under bilen. Var fina därifrån och framåt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Dra längsgående bromsrören förbi tanken.

Inlägg av datadavid »

Speedo skrev: fre 20 nov 2020, 23:09 Jag slarvade dom mitt under bilen. Var fina därifrån och framåt...
Det borde jag också gjort såhär i eftertankens kranka blekhet.
Dom var lite smårostiga även framåt så hade ingen lust att skarva och spara några dm som kanske ändå får göras om. Blir ingen nästa gång hursom, detta gör jag aldrig om! :D
Nåja, nu är det bara sista biten förbi tanken kvar, det kommer bli lätt i jämförelse.
Skriv svar