Solskyddsrutor.

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Solskyddsrutor.

Inlägg av Mazd »

Nu har pudelrutorna kommit från Solar Plexius. Mörktonade färdigskurna modellanpassade plexirutor som sätts innanför rutorna och kan tas bort om så önskas. Bakruta, sidorutor lastutrymme och sidorutor bakdörrar för 1550kr inkl. frakt. Till och med jag, som är snåljåpen nummer ett, tycker att det är prisvärt. Tänkte montera dem i eftermiddag. Då blir det ett litet reportage.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Solskyddsrutor.

Inlägg av bcquest »

Det reportaget ser jag fram emot. Kollar man reklamen för Solar Plexius så ser det ju oförskämt lätt ut att montera. Det skulle ju kunna vara ett reklamknep för att någon ska köpa produkten och sen visar det sig vara ett helvete att få dit. Hur som helst önskar jag dig en smidig montering utan svordomar.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Solskyddsrutor.

Inlägg av Mazd »

Ja, det blir både ros och ris för Solar Plexius.

Passformen är ok, men inte mer.

Monteringen är ok. Inte svårt att få skivorna på plats. Man kan böja och trycka och bända för kung och fosterland men skivorna håller.

Väl på plats så skramlar skivorna och solen vill titta in genom en del glipor runt skivornas kanter.

De medföljande bitarna av självhäftande plastlister som ska hålla skivorna på plats är ett dåligt skämt. De är dessutom snett avkapade och har kapgrader kvar. Ser illa nog ut ändå.

I mitt fall är det värst glipor runt skivan till bakluckans ruta. Den drevade jag runt på prov med en bit svart polyesterband. Det blev bra och skramlet upphörde. Men jag tror att bandet kommer att lossna.

Konceptet är ändå bra, tycker jag, så jag ska gå vidare och prova att dreva med gummilister runt skivorna. Har lite funderingar på lämpliga lister, så jag återkommer med rapport.

Skivorna framhäver Pudel Patrol logon och döljer alla verktyg och grejer inne i bilen som ser stökiga ut. Bilen ser inte tonad ut från utsidan. Det ser ut som vanliga rutor och så är det bara mörkt innanför dem. Inifrån är bilen jättetonad.
DSCN0336b.jpg
Visad 6553 gånger
DSCN0334b.jpg
Visad 6553 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Solskyddsrutor.

Inlägg av Speedo »

Jag har faktiskt sådana Solar Plexius rutor till Toyotan, sedan ett antal år tillbaka. Plockade ut dom på vintern och hade i dom två somrar, sedan strulade det med dom där dumma stopparna som sitter med dubbelhäftande tejp på rutorna, så det blev inte att jag satte dit dom den här och förra sommaren. Hade faktiskt inte problem med skrammel, men däremot var det någon liten glipa här och där.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Solskyddsrutor.

Inlägg av Mazd »

De svåraste att få till att sitta bra är till bakdörrarna. Har provat lite olika metoder att fästa dem, men inte hittat något riktigt bra ännu. Det märks stor skillnad på temperatur i bilen. Plexiskivorna håller värmen ute bättre än väntat.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Solskyddsrutor.

Inlägg av Speedo »

Ja precis, dom gör helt klart det dom skall vad gäller värmen!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar