Rädda Bongo (E2000).

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Nu har plåtfebern kommit över mig. Kom hem sent på eftermiddagen i går och jag kände hur Bongo drog. Var bara tvungen att gå ut i verkstaden en stund. Bara en plåtbit... Och en liten till.

Bongo är ganska hög, så jag kan inte lyfta honom särskilt högt innan han slår huvudet i takbjälkarna, men ändå är det gott om plats undertill. När jag ligger på creepern så får jag plats med en katt på magen, och kommer ändå åt att jobba.
Zita vaktar tills jag byggt igen alla råtthål, eller vad det nu är för konstiga öppningar över allt.
Zita vaktar tills jag byggt igen alla råtthål, eller vad det nu är för konstiga öppningar över allt.
Visad 12628 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Har glömt att berätta att jag i detta projekt hittills har använt 1,2mm plåt. (Brukar ju använda 1,5mm till balkar och liknande och 0,9mm i övrigt.) 1,2mm är lagom stadig till det mesta och smidig att svetsa. Den går även att forma lite för hand, vilket man inte gärna gör med 1,5mm. När det gäller de utvändiga karossdelarna kommer jag nog att gå ner på 0,9mm som vanligt.
Nu ska det bli botten i baljorna. Först en liten provsektion innan jag besvärar mig med att göra längre bitar. Men innan provsektionen en pappersmall såklart.
Nu ska det bli botten i baljorna. Först en liten provsektion innan jag besvärar mig med att göra längre bitar. Men innan provsektionen en pappersmall såklart.
Visad 12620 gånger
Två delar på varje sida så är golvet i baljan klart.
Två delar på varje sida så är golvet i baljan klart.
Visad 12620 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Bakom höger hjulhus fanns resterna av några gamla lagningar. Hög tid att göra om dom.
DSCN0678b.jpg
Visad 12603 gånger
DSCN0679b.jpg
Visad 12603 gånger
DSCN0680b.jpg
Visad 12603 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Börjar se slutet på arbetet med baljorna nu, äntligen. Vänstra utvändiga sidan är nästan färdig och ska svetsas i morgon, är det tänkt.

Skärmkanter, innerskärmar, trösklar och diverse annat. Jag har insett att Bongo inte kommer att rulla denna sommar. :thumbdown:

Ha gjort en trämall för skärmkanter. Har sparat de friska delarna av golvet jag bytte i häst-transporten för just detta ändamål. Mallen funkar för både höger och vänster skärmkant. Första gången jag formar plåt på det sättet. Ska bli mycket spännande!!
DSCN0681b.jpg
Visad 12588 gånger
DSCN0682b.jpg
Visad 12588 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

2 eller 3 häft-svetsar utan minsta sidorörelse. Kyla med tryckluft. Repetera. När jag har en rad häftor med ca 25mm mellan varje är det läge att slipa ner dem. Slipa ner 2 häftor. Kyla med tryckluft. Osv, osv.

Svetsning/slipning av baljans ytterpanel tog nästan 4 timmar. Då slipar jag ändå inte svetsen helt plan med plåten.

Det positiva är att jag kan fotografera panelen redan medan primern är blöt och blank... Ingen deformation av plåten what so ever.
DSCN0683b.jpg
Visad 12574 gånger
DSCN0685b.jpg
Visad 12574 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Varning för vinkelslip!!! Kan inte understryka detta nog. Skulle kapa bort en liten remsa i överkant på högra ytterpanelen och gick på lite för hårt med vinkelslipen och så klart blev panelen liite skev. Jag skulle därefter göra den rundade formen, i övrigt var panelen helt klar. Intalade mig att rundningen skulle hålla emot skevheten och så blev det i viss mån, men överkanten på högra panelen är inte helt perfekt om man håller en linjal utefter fogen. Som tur är så syns det inte med blotta ögat. Men tabben med vinkelslipen hängde med hela vägen. Klumpigt. :oops:

Men nu har jag baljor på bägge sidor. Bara resten kvar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av bcquest »

Det ser så trevligt och rejält ut med ny fin plåt där det tidigare gapat stora hål. Erfarenheten med vinkelslipen ska jag ta med mig när det blir dags att jobba med plåten på min. Det närmar sig...
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Ja, det känns bra att baljorna är fixade. Idag har jag fyllt på förrådet av Hagmans epoxiprimer CA och tunnflytande rostskyddsmedel, för det börjar bli dags att avsluta jobbet för den här säsongen och skydda de nya delarna av karossen ordentligt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Kan inte låta bli Bongo... Nu vet jag hur man får av skjutdörrarna. Jag vet även i vilken ordning man inte ska demontera det som behövs för att få av dem.

Har gett mig i kast med ett rejält hål bakom en av infästningarna till dörrens glidskena. En ganska svår form att göra för att få rätt profil på den. Första försöket blev skrot. Dessutom är kaross-sidan deformerad under hålet och en bit framåt. Det har säkert sitt ursprung i Spackelfantomens tidigare rostlagning i området längre ner på karossen. Men det gör ju inget om man är Spackelfantomen, för då spacklar man, mycket.

Någon har fixat fästet till glidskenan tidigare genom en enorm klick glasfiberspackel på insidan. Det tog en liten stund att såga med bågfil och bryta bort spackel från glidskenan utan att skada dess fästbult som fanns mitt i spackelklumpen.
DSCN0686b.jpg
Visad 12534 gånger
DSCN0688b.jpg
Visad 12534 gånger
DSCN0693b.jpg
Visad 12534 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Högmod går före fall!

Att försöka briljera och göra den svåra lagningsbiten i ett stycke var mycket dumt. Passformen blev inte så alldeles exakt som krävs när kaross-sidan är så väldigt flimsig som i det här fallet. Så lagningsbiten drog med sig sidan in i en jättestor inbuktning från överkant till lagningen ända upp till rutramen. Två timmars värmning och tryckning och hamrande under lätt panik så fick jag ut inbuktningen men priset för det är en småbucklig yta över lagningen. Det här är grejer som jag absolut inte behärskar, så det var ändå tur att det gick någotsånär att fixa till eländet. Lärorikt.

Känner mig skyldig att visa en bild på eländet, så det kommer väl så småningom.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar