Årets rost-översyn

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Årets rost-översyn

Inlägg av Speedo »

Bakpartiet som jag gick igenom och rostskyddade seriöst förra hösten har hållit sig riktigt bra. Svart och fint, ingen synlig rost. Värre var det fram på bilen. Såg en liten misstänkt "flik" i golvet under föraren. Mycket riktigt... "kex". Tog kniven och högg bort det jag kunde.
Då jag tänkt göra en ordentlig översyn av rost samt service, var det lika bra att pallra upp hela bilen och ta bort alla hjul samtidigt.
Då jag tänkt göra en ordentlig översyn av rost samt service, var det lika bra att pallra upp hela bilen och ta bort alla hjul samtidigt.
Visad 8136 gånger
Såg ett misstänkt "veck" i golvet, under förarplats. Mycket riktigt... fram med kniven och stack hål direkt.
Såg ett misstänkt "veck" i golvet, under förarplats. Mycket riktigt... fram med kniven och stack hål direkt.
Visad 8136 gånger
Vidare koll hittade jag att främre delen av balken behöver lite "förstärkning". Andra sidan fixades förra året.
Vidare koll hittade jag att främre delen av balken behöver lite "förstärkning". Andra sidan fixades förra året.
Visad 8136 gånger
Detta, som är nere under batteriet har varit ett bra tag. Får se om jag orkar fixa det i år. Är väl inte det mest prioriterade.
Detta, som är nere under batteriet har varit ett bra tag. Får se om jag orkar fixa det i år. Är väl inte det mest prioriterade.
Visad 8136 gånger
Vek undan mattorna för att kolla ordentligt hur illa det var med golvet och förbereda det jobbet. OPS! Hålet blev betydligt större än jag hoppats på...  Nåväl, litet hål, stort hål... är väl inte så hemskt stor skillnad i arbetsinsats. Hoppas bara jag får fram tillräckligt "frisk" plåt på anliggande ytor att svetsa i...
Vek undan mattorna för att kolla ordentligt hur illa det var med golvet och förbereda det jobbet. OPS! Hålet blev betydligt större än jag hoppats på... Nåväl, litet hål, stort hål... är väl inte så hemskt stor skillnad i arbetsinsats. Hoppas bara jag får fram tillräckligt "frisk" plåt på anliggande ytor att svetsa i...
Visad 8136 gånger
Till sist tog jag bort stänkskyddet och gick lös med kniven. Jodå.. hål åt det hållet också. Blir en del svetsande..
Till sist tog jag bort stänkskyddet och gick lös med kniven. Jodå.. hål åt det hållet också. Blir en del svetsande..
Visad 8136 gånger
Hade det varit för 10år sedan hade jag fått panik och nog övervägt att skrota bilen. Men nu har man blivit van och inte lika "lättskrämd" ;)

Har just nu tre bilar, så har ingen brådis (=skönt). Kommer visa nyförvärvet (som ersätter Toyotan) i annan tråd...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
washout
Forumveteran
Inlägg: 110
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 01:49
Ort: San Francisco, USA

Re: Årets rost-översyn

Inlägg av washout »

Ajaj. Men finns plats, utrustning och tid så är det kanske en trivsam vintersyssla :).
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Årets rost-översyn

Inlägg av Speedo »

Just nu har jag en riktig Flintstones-bil...

Tanken är att ha allt som skall göras på den, ink service och polering klart inom någon månad. Så det är bara att sätta igång ;)
Så här ser det ut efter kvällens arbete. Kapat bort allt (?) dåligt samt försökt slipa fram hyfsade kanter att svetsa mot. Har även kört rostomvandlare där jag inte kommer åt. När jag är klar kommer jag blåsa in tunnflytande rostskydd i hålrummen.
Så här ser det ut efter kvällens arbete. Kapat bort allt (?) dåligt samt försökt slipa fram hyfsade kanter att svetsa mot. Har även kört rostomvandlare där jag inte kommer åt. När jag är klar kommer jag blåsa in tunnflytande rostskydd i hålrummen.
Visad 8129 gånger
Målet är att imorgon slipa lite bättre för svetsning, göra papp mallar och kapa till plåt. Flyter det på bra kanske jag hinner börja svetsa.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Årets rost-översyn

Inlägg av Mazd »

Ett klassiskt ställe. Bra ändå att det inte ätit sig framåt i hjulhuset. Det blir så svåra vinklar och förstärkningar där.

Kul att du är självlärd bilplåtslagare för hemmabruk nu, och inte räds lite rost. Sånt gillar vi! :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Årets rost-översyn

Inlägg av Mazd »

Men vad har du köpt för bil då? Nu blev det väldigt spännande.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Årets rost-översyn

Inlägg av Speedo »

”Amatörplåtslagare” kanske? ;)

Får se hur det går, har inte lagat så här stora hål förut. Men det du säger om förstärkningar framåt hjulhuset... håller just på och kliar mig i huvudet ang. dessa ”dubbelplåtar” där framme. Något tips på hur man ska sy ihop det? Gör verkligen den där ”flärpen” som sticker ner där någon större nytta? Skapar ju som kamrar där inne. Blir det försvagat om jag lappar ihop utan att fästa i den? (Som rostat en bit upp som jag fick kapa bort.
”Kamrar”
”Kamrar”
Visad 8124 gånger
Lägger upp bild på nya kärran i separat tråd.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Årets rost-översyn

Inlägg av Mazd »

Jag har fixat det där stället på två "GY (Golden Years)". Första gången byggde jag på "flärpen" neråt och fäste den i golv/hjulhus. Men med tanke på hur jävulskt stora skadorna var och bilen ändå hade hållit formen så konstaterade jag att flärpen kunde kvitta i sammanhanget.

Senast jag gjorde detta jobb, så har jag för mig att jag bara kapade bort det sjuka på flärpen och så fick det vara bra med det. Det blir ju frisk plåt på båda sidor om flärpen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Årets rost-översyn

Inlägg av Speedo »

Vad bra... var precis så jag tänkt göra. :thumbup:

Har inte hunnit bli någon svetsning ännu, kom massa annat emellan. Men plåten är klar och det är slipat på intilliggande ytor. Dessutom har jag med värmepistol och kniv skarpat av massan runt kanterna på ovansidan golvet. Lär brinna fint annars. (Då får man en lägereld i Flintstones bilen) ;)
Annan vinkel på mitt obefintliga golv...
Annan vinkel på mitt obefintliga golv...
Visad 8121 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Årets rost-översyn

Inlägg av Mazd »

Blöta handdukar är toppen i det där läget. Bra att linda om kablage och att stoppa in mellan mattan och golvet för att hindra lägereld i ljuddämpnings-materialet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Årets rost-översyn

Inlägg av Speedo »

Gick bra (tror jag)... jag täckte kablaget med en brandfilt, samt att jag hade en blöt handduk. Blev att jag punktade så tätt så det blev i princip helsvetsat. Känns som man vill ha bra hållfasthet och styrsel i golvet. Snyggt blev det definitivt inte, men jag tror det håller. Har nu ikväll gjort pappmall och sedan kapat och bockat nästa plåtbit som hamnar framför. Tänkte svetsa den imorgon. Efter det återstår sista biten upp mot hjulhuset.
5C3F3AFC-A48D-451C-8B60-C5AD4048F564.jpeg
Visad 8115 gånger
Kommer nog måsta fixa rosten där nere under batteriet också. Ser inte lätt ut att komma åt... :think:
Är det föresten också ett vanligt ställe? Känns nästan som det kan sipprat ner lite batterisyra nån gång i tiden som startat rostprocessen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar