Sida 1 av 3
Årets rost-översyn
Postat: fre 19 okt 2018, 16:06
av Speedo
Re: Årets rost-översyn
Postat: fre 19 okt 2018, 22:07
av washout
Ajaj. Men finns plats, utrustning och tid så är det kanske en trivsam vintersyssla
.
Re: Årets rost-översyn
Postat: lör 20 okt 2018, 01:16
av Speedo
Just nu har jag en riktig Flintstones-bil...
Tanken är att ha allt som skall göras på den, ink service och polering klart inom någon månad. Så det är bara att sätta igång
- Så här ser det ut efter kvällens arbete. Kapat bort allt (?) dåligt samt försökt slipa fram hyfsade kanter att svetsa mot. Har även kört rostomvandlare där jag inte kommer åt. När jag är klar kommer jag blåsa in tunnflytande rostskydd i hålrummen.
- Visad 11731 gånger
Målet är att imorgon slipa lite bättre för svetsning, göra papp mallar och kapa till plåt. Flyter det på bra kanske jag hinner börja svetsa.
Re: Årets rost-översyn
Postat: lör 20 okt 2018, 17:12
av Mazd
Ett klassiskt ställe. Bra ändå att det inte ätit sig framåt i hjulhuset. Det blir så svåra vinklar och förstärkningar där.
Kul att du är självlärd bilplåtslagare för hemmabruk nu, och inte räds lite rost. Sånt gillar vi!
Re: Årets rost-översyn
Postat: lör 20 okt 2018, 17:50
av Mazd
Men vad har du köpt för bil då? Nu blev det väldigt spännande.
Re: Årets rost-översyn
Postat: lör 20 okt 2018, 20:44
av Speedo
”Amatörplåtslagare” kanske?
Får se hur det går, har inte lagat så här stora hål förut. Men det du säger om förstärkningar framåt hjulhuset... håller just på och kliar mig i huvudet ang. dessa ”dubbelplåtar” där framme. Något tips på hur man ska sy ihop det? Gör verkligen den där ”flärpen” som sticker ner där någon större nytta? Skapar ju som kamrar där inne. Blir det försvagat om jag lappar ihop utan att fästa i den? (Som rostat en bit upp som jag fick kapa bort.
- ”Kamrar”
- Visad 11726 gånger
Lägger upp bild på nya kärran i separat tråd.
Re: Årets rost-översyn
Postat: sön 21 okt 2018, 16:31
av Mazd
Jag har fixat det där stället på två "GY (Golden Years)". Första gången byggde jag på "flärpen" neråt och fäste den i golv/hjulhus. Men med tanke på hur jävulskt stora skadorna var och bilen ändå hade hållit formen så konstaterade jag att flärpen kunde kvitta i sammanhanget.
Senast jag gjorde detta jobb, så har jag för mig att jag bara kapade bort det sjuka på flärpen och så fick det vara bra med det. Det blir ju frisk plåt på båda sidor om flärpen.
Re: Årets rost-översyn
Postat: sön 21 okt 2018, 22:39
av Speedo
Vad bra... var precis så jag tänkt göra.
Har inte hunnit bli någon svetsning ännu, kom massa annat emellan. Men plåten är klar och det är slipat på intilliggande ytor. Dessutom har jag med värmepistol och kniv skarpat av massan runt kanterna på ovansidan golvet. Lär brinna fint annars. (Då får man en lägereld i Flintstones bilen)
- Annan vinkel på mitt obefintliga golv...
- Visad 11723 gånger
Re: Årets rost-översyn
Postat: mån 22 okt 2018, 03:55
av Mazd
Blöta handdukar är toppen i det där läget. Bra att linda om kablage och att stoppa in mellan mattan och golvet för att hindra lägereld i ljuddämpnings-materialet.
Re: Årets rost-översyn
Postat: ons 24 okt 2018, 23:59
av Speedo
Gick bra (tror jag)... jag täckte kablaget med en brandfilt, samt att jag hade en blöt handduk. Blev att jag punktade så tätt så det blev i princip helsvetsat. Känns som man vill ha bra hållfasthet och styrsel i golvet. Snyggt blev det definitivt inte, men jag tror det håller. Har nu ikväll gjort pappmall och sedan kapat och bockat nästa plåtbit som hamnar framför. Tänkte svetsa den imorgon. Efter det återstår sista biten upp mot hjulhuset.
- Visad 11717 gånger
Kommer nog måsta fixa rosten där nere under batteriet också. Ser inte lätt ut att komma åt...
Är det föresten också ett vanligt ställe? Känns nästan som det kan sipprat ner lite batterisyra nån gång i tiden som startat rostprocessen.