51'+ fel?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: 51'+ fel?

Inlägg av 2x626 »

Nu när jag kan skruva igen har jag öppnat fördelaren för att byta Tändmodul.
Locket jag hade var natutvis en Mitsudel som såg ut så här efter "inte allt för många mil" (+51'):
rotor1.jpg
Visad 8015 gånger
Fyra små "Vassa Tänder"

Så här såg det Italienska locket, som har gått ca 35' mil ut, som jag hade bland "saker" garaget:
rotor2.jpg
Visad 8015 gånger
Å här bild på de olika rotorerna:
rotor.jpg
Visad 8015 gånger
Kommentar överflödig.
Självklart passade jag på att byta Tändmodul också.
Bara jag skruvat dit den nysvetsade avgasdelen, ska jag provköra.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 51'+ fel?

Inlägg av Mazd »

Du behöver tänd-delar med slitage-varnare, 2x626. ;)

Och så fort du kan skruva igen så är du på din "GY (Golden Years)". :thumbup: Jag tror att det måste vara den bästa sjukgymnastiken.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: 51'+ fel?

Inlägg av 2x626 »

Inte bara den bästa Sjukgymnastiken!
Även den bästa mentala "Gymnastiken" !!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 51'+ fel?

Inlägg av Speedo »

Originalfördelarlocket har så där små "pinnar". Samma med original rotorn till höger, har en annan form. Personligen föredrar jag original faktiskt (Ja, Mitsubishi, som så mycket annat av elgrejorna i dessa bilar). Pirat-rotorn jag testat galappade rätt mycket på axeln.

Jag brukar ta lös fördelarlocket vid varje service, en gång per år, och faktum är att pinnarna brukar se bara lite bättre ut än ditt. Jag brukar försiktigt skrapa av oxiden och beläggningarna med en kniv.

Tändmodulbytet gör nog susen. Vad var det för märke? Den jag köpte på Mekonomen var en "Beru".
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: 51'+ fel?

Inlägg av 2x626 »

Är det 51' mil som är gränsen????
Skulle åka till affären idag, efter ca 1 km gav Den upp! Alltså jag kom inte längre!!
Bogsering hem och in i garaget.
Upptäcker att den Tänder med en dust Startsprej.
Vad, när det gäller bränslet, ska jag börja söka?
Vill ha tips!
(Funderar allvarligt på att förhandla om den 4X4 som är till salu i östersund. den är inte fin, men WTF.)
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 51'+ fel?

Inlägg av Mazd »

Kolla bränslepumpen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: 51'+ fel?

Inlägg av 2x626 »

Men hur f_n får jag upp sittsdynan i bak ???
Vet att jag gjorde det för ca 15 år sedan, men hur ??
Har inga handtag i nedre framkant, som det är på CC'n.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 51'+ fel?

Inlägg av Mazd »

Bra fråga, för det är faktiskt inte självklart. I främre underkant på sittdynan så kan man känna två rektangulära plast bitar. Dessa ska tryckas bakåt. Då kan man lyfta dynans framkant och sedan dra loss dynan framåt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: 51'+ fel?

Inlägg av 2x626 »

Provade det Mazd. HELT omöjligt att få in de små plastbitarna för att frigöra sittsen! Löst det genom att bända upp dynan och "spärra" den med en träregel.
Så här såg det ut när jag lyft på locket:
Bränslepump.jpg
Visad 7960 gånger
Det är alltså där jag har rost!
Omöjligt att få bort alla skruvar utan att borra dom.
Fick helt plösligt lust att köpa 4x4-an som är till salu i Östersund! MEN efter koll på Carinfo upptäckte jag att den gått TIOTUSEN mil mer än mätarställningen !!!! Skippar den!!!!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 51'+ fel?

Inlägg av Mazd »

Mycket märkligt att baksätet inte ger med sig...

Bilden såg inte rolig ut. Jag fruktar för den dagen. Hittills har jag alltid lyckats få bort dessa små fjuttskruvar genom att rensa kryss-spåren grundligt och trycka på något jävulsk på mejseln. Någon enstaka har jag lyckats ta med polygrip också, men det har varit på håret. Det är sådant här man ska ha JIS-mejslar till, vilket jag inte har... Ännu.

I ditt fall borde det väl gå att borra bort resterna av fjuttskruvarna och göra nya gängor ett snäpp större. Det är väl inte hela världen om man borrar igenom "kransen" och ner i tanken? Och så kanske kosta på rostfria skruvar...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar