626 GLX -88 Down under
626 GLX -88 Down under
Goddagens! Jag har trillade in på detta forum via motorforum.nu och har följt det lite smått i egenskap av 626-ägare. Jag och flickvännen köpte nämligen en 626 GLX 2.0 årsmodell 1988 när vi kom till Nya Zeeland för snart ett och ett halvt år sen. Köpet var lite på första-bästa-basis och tänkt som nåt som bara skulle ta oss runt landet under några månader, men sen har vi blivit kvar här en tid och nu har det blivit runt 2000 mil i bilen iaf. Pålitlig som få!
Förutom att tomgången är dålig (egr-ventilen ska utredas), fläkten bara funkar på läge 3 och 4 (motståndet är väl dött), det läcker in vatten i kupé och bagageutrymme när det regnar, samt att den drar nånstans runt 2l olja per 100 mil så funkar den fint Vi kan väl lugnt säga att den lever i en lite annan värld än Speedos pärla En värld som dock är tämligen förskonad från rost, då det inte blir minusgrader på vintern här på nordön och vägsalt inte existerar. Den har också gott om sällskap av andra "Golden Years" 626:or och Ford Telstar TX5:or (det är väl samma bil fast med lite olika karosseridetaljer?), det är en mycket vanlig bil här. Import av begagnade japanska bilar är stort.
Så här ser hon ut, ej tvättad hittils i vår ägo. Dock regnar det ofta, och vi har kört den på stränder (som bitvis räknas som vägar här) och genom vattendrag.
Ovan: såhär kan det bli om de grundläggande förutsättningarna för växtlighet finns i golvmattan på förarsidan. Vatten, näringsrik mylla och solljus.
Förutom att tomgången är dålig (egr-ventilen ska utredas), fläkten bara funkar på läge 3 och 4 (motståndet är väl dött), det läcker in vatten i kupé och bagageutrymme när det regnar, samt att den drar nånstans runt 2l olja per 100 mil så funkar den fint Vi kan väl lugnt säga att den lever i en lite annan värld än Speedos pärla En värld som dock är tämligen förskonad från rost, då det inte blir minusgrader på vintern här på nordön och vägsalt inte existerar. Den har också gott om sällskap av andra "Golden Years" 626:or och Ford Telstar TX5:or (det är väl samma bil fast med lite olika karosseridetaljer?), det är en mycket vanlig bil här. Import av begagnade japanska bilar är stort.
Så här ser hon ut, ej tvättad hittils i vår ägo. Dock regnar det ofta, och vi har kört den på stränder (som bitvis räknas som vägar här) och genom vattendrag.
Ovan: såhär kan det bli om de grundläggande förutsättningarna för växtlighet finns i golvmattan på förarsidan. Vatten, näringsrik mylla och solljus.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: 626 GLX -88 Down under
Tjenare washout, och välkommen till Golden Years!!!
Har hört om regn och fukt på Nya Zeeland, men att odla sina egna groddar i mattan var något nytt. Ska ju vara nyttigt också.
Detta är väl första högerstyrda Mazdan i vårt sällskap? Har Du koll på om det är några andra detaljer som skiljer mot dom Svensksålda. Jag ser att positions/blinkers-glasen ser lite annorlunda ut och att det inte finns sidoblinkers i framskärmarna. Något mer? (Lite som "finn fem fel" det här.) Antenn och torkare spegelvända också....... Jag kommer att stirra ihjäl mej......
Har hört om regn och fukt på Nya Zeeland, men att odla sina egna groddar i mattan var något nytt. Ska ju vara nyttigt också.
Detta är väl första högerstyrda Mazdan i vårt sällskap? Har Du koll på om det är några andra detaljer som skiljer mot dom Svensksålda. Jag ser att positions/blinkers-glasen ser lite annorlunda ut och att det inte finns sidoblinkers i framskärmarna. Något mer? (Lite som "finn fem fel" det här.) Antenn och torkare spegelvända också....... Jag kommer att stirra ihjäl mej......
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 GLX -88 Down under
Skulle tro att det är den första högerstyrda, ja. Vänstertrafik är både lätt och roligt!
Du hittade några skillnader där, jag har faktiskt inte tänkt på dessa innan. Kan väl lägga till en på listan: NZ 626:an har inga spolarmunstycken för lysen på kofångaren fram, ser ut som det är standard på den svenska. Är det samma motor? Jag har 2.0l SOHC med 12 ventiler och förgasare (läste i min verkstadshandbok att den bara har 8 ventiler i australien tex.). Den får gå på 91 oktan här, vilket används som vi använder 95 oktan i Sverige. Skivbromsar fram och trummor bak.
Du hittade några skillnader där, jag har faktiskt inte tänkt på dessa innan. Kan väl lägga till en på listan: NZ 626:an har inga spolarmunstycken för lysen på kofångaren fram, ser ut som det är standard på den svenska. Är det samma motor? Jag har 2.0l SOHC med 12 ventiler och förgasare (läste i min verkstadshandbok att den bara har 8 ventiler i australien tex.). Den får gå på 91 oktan här, vilket används som vi använder 95 oktan i Sverige. Skivbromsar fram och trummor bak.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: 626 GLX -88 Down under
Att jag missade spolarmunstyckena!
Har sett på Meca.se att det ska finnas 2,0 med 12 ventiler, men jag tror inte att dessa kom till Sverige. Har Du förgasare??? Någon som vet om det var det på dom tidigaste Golden Years i Sverige också?
Kan Du inte ta en bild, eller två, i motorrummet?
Trummor bak är ju bara att glädjas över tycker jag personligen. (mazdalover och andra som har mera bråttom genom livet kanske inte håller med, hehe!)
Har sett på Meca.se att det ska finnas 2,0 med 12 ventiler, men jag tror inte att dessa kom till Sverige. Har Du förgasare??? Någon som vet om det var det på dom tidigaste Golden Years i Sverige också?
Kan Du inte ta en bild, eller två, i motorrummet?
Trummor bak är ju bara att glädjas över tycker jag personligen. (mazdalover och andra som har mera bråttom genom livet kanske inte håller med, hehe!)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 GLX -88 Down under
Förgasare, jovisst (av märke Nikki enligt verkstadshandboken). Det vore inte omöjligt att NZ-modellen var lite efter, det är inte alltid som det senaste letar sig hit så fort har jag fått en känsla av Har räknat ut en genomsnittlig bränsleförbrukning (med övervägande landsvägskörning dock) på ca 0.75l/milen, trodde nästan det skulle vara värre än så!
Det är inga problem att ta några bilder i motorrummet, nästa gång jag är vid bilen. Det är nämligen så att vi bor väldigt centralt mitt inne i Wellington och har inte parkering i eller vid vår byggnad. Därför har vi listigt nog parkerat bilen på en lugn gata på andra sidan stan där det är gratis Ska förmodligen använda bilen på ett eller annat sätt i helgen, hade tänkt försöka utreda om EGR-ventilen funkar som den ska...
Det är inga problem att ta några bilder i motorrummet, nästa gång jag är vid bilen. Det är nämligen så att vi bor väldigt centralt mitt inne i Wellington och har inte parkering i eller vid vår byggnad. Därför har vi listigt nog parkerat bilen på en lugn gata på andra sidan stan där det är gratis Ska förmodligen använda bilen på ett eller annat sätt i helgen, hade tänkt försöka utreda om EGR-ventilen funkar som den ska...
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: 626 GLX -88 Down under
0,75 liter/mil var inte så farligt. 2,0 8v med 90hk som kom till Sverige var väl ännu lite snålare? Rätta mej någon om jag har fel. Vad är det för angiven effekt på Din motor?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: 626 GLX -88 Down under
Jättekul att ha dig här, washout!
Jag får be lite om ursäkt för att jag inte välkomnat dig tidigare och generellt varit så passiv här i forumet, men faktum är att jag varit passiv i alla forum, och ja, med datorn generellt. Mitt jobb jag har nu är såpass krävande i kombination med ungarna som skall till dagis tidigt på morgonen, i kombination med att minsta har fått åka som en jojjo in och ut på sjukhus tillsammans med frugan som har njursten. Sen så är det flera på jobbet som sagt att dom är intresserade av att få sina bilar polerade, så jag lär inte ha brist på saker att göra.
Men trots allt hoppas jag kommer ha mer tid här framöver...
Jag får be lite om ursäkt för att jag inte välkomnat dig tidigare och generellt varit så passiv här i forumet, men faktum är att jag varit passiv i alla forum, och ja, med datorn generellt. Mitt jobb jag har nu är såpass krävande i kombination med ungarna som skall till dagis tidigt på morgonen, i kombination med att minsta har fått åka som en jojjo in och ut på sjukhus tillsammans med frugan som har njursten. Sen så är det flera på jobbet som sagt att dom är intresserade av att få sina bilar polerade, så jag lär inte ha brist på saker att göra.
Men trots allt hoppas jag kommer ha mer tid här framöver...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 626 GLX -88 Down under
Jag ar inte 100% saker pa vad den uppgivna effekten ar, kan inte se det i min handbok jag har hemma... Men jag har nastan for mig att jag har last 90hk i manualen som ligger i bilen. Ytterligare bilder far droja, det tokregnade nar jag var ute och korde sist. Nu ar jag ivag pa jobb i australien i 3v innan jag aterkommer till wellington igen.
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: 626 GLX -88 Down under
Ser fram emot mer bilder. Det ser värkligen härligt ut!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: 626 GLX -88 Down under
Då kanske vi kan hoppas på en rapport om Mazda-läget i Australien då?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).