Byta lager i generator

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Vit_626
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 maj 2019, 16:51

Byta lager i generator

Inlägg av Vit_626 »

Hej! :wave: Jag är ny medlem här. Jag gissar att det är rätt plats att få hjälp.
Jag undrar om det går att byta lager i generatorn? De jag frågat hittills vet inte med säkerhet...
Jag har en Mazda 626 2,0-i 16 1988. Att det är lagret som låter illa är det inga tvivel om men går det byta eller måste det till en ny generator?
Tacksam för tips :)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Mazd »

Hej Vit_626! Välkommen hit!

Dessa Mitsubishi-generatorer är en av få källor till bekymmer för oss med "GY (Golden Years)".

Det är klart att det går att byta lager i generatorn, men frågan är om det är värt besväret. Sedan har jag full förståelse för de som vill byta lager av princip i stället för att byta hela generatorn. (För egen del har aldrig några av mina reparationer av Mitsu-generatorer hållit särskilt länge, men det kan bero på mig...)

Så vitt jag vet kan man stöta på två utföranden på generatorer på våra bilar, men de ser ungefär likadana ut. De har tre eller fyra långa smala bultar som håller ihop halvorna. När man lossat dessa bultar så ska man värma den del av den bakre halvan där bakre lagrets yttre lagerbana sitter. Man ska använda en lödkolv att värma med och man ska värma till 50-60 grader. (Värma elgrejer... Redan här börjar man tappa sugen lite.)

Om jag var du så skulle jag först skaffa en renoverad generator. Bildelaronline24.se har haft väldigt bra pris. Efter det kan du testa ett lagerbyte. Och då är du närmast skyldig att göra ett väl dokumenterat reportage på detta forum. I bästa fall har du sedan en generator i reserv, och det bör man ha som ägare av en Mazda från "The Golden Years".
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Vit_626
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 maj 2019, 16:51

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Vit_626 »

Hej, och tack för välkomnandet! :D
Tack för en bra beskrivning! Som tur är så är det inte jag som ska fixa detta utan brorsonen. Kanske tappar han sugen om jag visar beskrivningen men tror inte det, han kör Mitsubishi 3000 GT själv och har mekat en del genom åren 8-). Han trodde nog att den skulle gå repa men är det osäkert att det håller så är det lika gott byta ut eländet. Jag får ta ett snack med honom, och blir det lagerbyte så blir det såklart ett väl dokumenterat reportage här.. :lol:
Min Mazda funkar fint i övrigt, den född i Japan, uppvuxen i Kiruna, bor nu en aning söder om polcirkeln. Har varit min sen 2000. Den har de vanliga "sjukdomarna" -kupéfläkt, centrallås, läckage vid baklykta, det mesta är fixat, inte läckaget dock, vete f*n var det kommer in vatten där. Motor byttes 2012, lacken behöver kärlek annars är den i stort sett rostfri, (en aning vid framskärmarnas stänkskydd) så visst är den värd en "ny" generator! Jag söker också med ljus o lykta efter förarstol, höj o sänkbar, då den pajade totalt i ramen. Har "fast" modell nu så det är lågt i tak. Verkar vara svårt få tag på den stol jag vill ha, enligt bilskrotarna kommer sällan dessa modeller in. Funderar om en stol från nyare modell kan passa. Men det är förmodligen en annan historia.
Tack igen för svar!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Mazd »

Lågt i tak, då är det en 5-dörrars hatchback eller en 2-dörrars coupé du har. Vilket om man får vara nyfiken?

Jag har faktiskt en extra förarstol till en hatchback i samlingarna om det kan vara något?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Vit_626
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 maj 2019, 16:51

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Vit_626 »

Hej och ursäkta sent svar.
Ja det är en 5-dörrars hatchback :)
:o Men det låter ju intressant!! Vad vill du ha för den stolen? Och var i Sverige finns den?
Mvh
madame vit_626
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Mazd »

Här behöver vi inte ursäkta sena svar. :)

Diskussioner om pris brukar vi ta via personliga meddelanden här på forumet, så håll koll på din inkorg. Ska kolla skicket på stolen så får du ett PM.

Stolen finns strax söder om Söderköping, vilket är långt från polcirkeln. Ironiskt nog så beslutade jag mig i förra veckan slutgiltigt för att inte åka på SM i magnumfält som i sommar går i Kalix. Jag kommer inte att få Bongo (Min Mazda E2000 minibuss) klar för en sådan resa. Annars hade du kunnat få stolen levererad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Vit_626
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 maj 2019, 16:51

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Vit_626 »

Jag får ta och lära mig seder och bruk här antar jag :lol: Jodå jag gissade nog att priser tas via pm...men frågan skulle ju ställas hursomhelst. Ingen panik med stolen, jag sitter ju inte i sjön precis. Men visst är det ironiskt alltid, Kalix är inte långt bort, härifrån runt 12 mil... Men det går säkert lösa på något sätt med stolen om det skulle bli affär.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Mazd »

Bild på stolen.
DSCN0540.JPG
Visad 7712 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Byta lager i generator

Inlägg av datadavid »

Är väl bara att plocka isär och kolla måtten på lagren som sitter?
Vit_626
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 maj 2019, 16:51

Re: Byta lager i generator

Inlägg av Vit_626 »

Jag använder bilen dagligen och har bara den. Han som ska göra jobbet är borta om veckorna så det är helgjobb mao. Det är planering som gäller, allt ska stämma. Men det löser sig... ;)
Skriv svar