"Ny" GY (Golden Years)!

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: "Ny" GY (Golden Years) (Golden Years)!

Inlägg av Speedo »

Hur fick du lös den till slut? Hur/var satt den fast? Kan vara bra info inför framtiden...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: "Ny" GY (Golden Years) (Golden Years)!

Inlägg av 2x626 »

https://postimg.cc/zyjHyV6J
Samtliga synliga sitter med 10mm muttrar och de plastclips som syns är, med största sannolikhet "felvridna" så de kan inte klämmas ihop med en "näbbtång" Förresten kan man hellar inte nå muttrarna utan en lång 1/4"-hylsa.
Men, Ge Upp ska Man Inte.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: "Ny" GY (Golden Years) (Golden Years)!

Inlägg av 2x626 »

Projektet har avstannat lite pga att jag gjort iordning Sonens 323F för försäljning men nu är det klart.

Hur skulle ni gjort för att fixa de här fälgarna:
Bild

Vill gärna använda dom till sommardäcken spec när jag nu fått tag på Weelhubs som passar. Tänker mig att blästra dom och sedan lacka. Vad tror ni? Hur skulle Du ha gjort?
Senast redigerad av 2x626 den tis 03 sep 2019, 19:51, redigerad totalt 1 gånger.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: "Ny" GY (Golden Years) (Golden Years)!

Inlägg av 2x626 »

Förresten!!!!!
Notera skärmkanten !!!!!
Ingen rost !!!! (Jämtlandsbil med endast två, av mig kända,tidigare ägare.)
Ska skäras bort och flyttas till den "nya" GY (Golden Years)'n
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: "Ny" GY (Golden Years) (Golden Years)!

Inlägg av Mazd »

Svåra skrymslen att komma åt på de där fälgarna. Blästring är ju ett säkert kort. Eller vad tror du om att testa att lägga dem i citronsyralösning?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: "Ny" GY (Golden Years) (Golden Years)!

Inlägg av Speedo »

Jag skulle börjat med en riktig marinering i Sonax fälgrengöring (finns på tex Jula), följt av högtryck.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 557
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: "Ny" GY (Golden Years) (Golden Years)!

Inlägg av 2x626 »

Min kropp har inte velat allt jag vill under flera veckor, men nu är jag igång.
Slakten av 2 st GY (Golden Years) har påbörjats.
Så bra att detta forum finns så man kan få ideér som kan förfinas ;)
Mazd lyftverkyg för dragkrok kom väl till pass, fast jag, som bondson, använder natutvis Ringsprint och Traktor med Lastare.
Går alldeles utmärkt att både lyfta och flytta bil med.
Bild
krok.jpg
Visad 10748 gånger
flytt.jpg
Visad 10748 gånger
Åsså var det det här med en GY (Golden Years) från Umeå!
Nu vet jag vad ni håller på med :shock:
Som tur är har jag nästan obegränsad tillgång till Plåtersättningar :D
Tyvärr finns det andra projekt som tar plats i garaget. Trillskande Hydrostat på Klippartraktorn, Tillverkning av Hjulvikter till Tvåhjjulstraktorn och en massa order om div olika träjobb,
Så Umeå-GY (Golden Years)'n fick stå under halvt skärmtak.
trångt.jpg
Visad 10748 gånger
Och 2K-färgen torkades med hjälp av ett Infrarör.
infra.jpg
Visad 10748 gånger
Måsteockså berätta att det inte är några som helst problem att lossa bultarna till bakaxeln på 4WD'n. Trodde de skulle vara fastrostade. (Tänkte inte på att det är en Jämtlandsbil :thumbup: )
Sen är det väl också så att jag kan tänka mig att sälja div ersättningsplåt. Hör bara av er så kan jag skära ut det ni behöver. Frakten av större bitar kan säkert Mazd lösa.
O&O
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: "Ny" GY (Golden Years) (Golden Years)!

Inlägg av Mazd »

:thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar