Bakre hjullager

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Bakre hjullager

Inlägg av datadavid »

Nu har jag ett lustigt problem.. har bytt bromsskivorna bak, och är inne på andra paret hjullager som glappar efter installation. Var inga som helst problem dom andra gångerna jag bytt skivor och lager bak!
Undrar om lagerläget i skivorna kan vara svarvat nån hundradel för stort? Surt att behöva köpa nya skivor Också. Igen.😝
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakre hjullager

Inlägg av Mazd »

Det var skumt! Har aldrig råkat ut för det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Bakre hjullager

Inlägg av datadavid »

Nä.. näst billigaste på autodoc så får nog skylla mig själv och köpa skf lager och brembo skivor.. blev ju bra sist. Kanske kan göra svindyra hantlar av dom här skivorna..
Är inget jätteglapp men ett distinkt klick och fälgen slår nån mm och bromsarna är svampiga. Även med hjullager från skruvat.se😆
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakre hjullager

Inlägg av Speedo »

Hmm… visst var väl lagrena bak av sådan typ som man spänner själv med muttern?
Har själv aldrig bytt skivor/lager bak, men skivorna (som satt på när jag köpte den -2002) börjar vara ganska dåliga så det är nog dags om inte allt för lång tid...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Bakre hjullager

Inlägg av datadavid »

Japp, man spänner inre lagerbanorna mot axeln med en mutter. 96 newtonmeter, fast det låter galet lågt tycker jag..
Hjulet får slå max 2mm i ytterkant av fälg och dessa lager slår nån mm, så jag tror bara jag köpt billig skit med dålig passform.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Bakre hjullager

Inlägg av Mazd »

Jag tror Speedo menar hederliga tvådelade lager, och sådana är det inte.

96Nm borde väl räcka, men det låter lite lågt jämfört med vad det brukar vara.

Det är nog som du skriver, datadavid, att delarna inte håller måttet. Med så mycket glapp så kommer packboxarna innanför lagren definitivt att läcka och då blir det snart byte igen. Tråkigt när man inte kan lita på reservdelarna. :thumbdown:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Bakre hjullager

Inlägg av datadavid »

Innerbanorna är tvådelade med en hel yttre lagerbana. Ja, och bromsarna tar ju inte som dom ska heller.. får bli dyrdelar..
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bakre hjullager

Inlägg av Speedo »

Kan nästan svära på att jag fick justera lagerspänningen med yttermuttern, sedan låsa den i läge. Fast det var iof så många år sedan så jag kanske blandar ihop saker...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Bakre hjullager

Inlägg av datadavid »

Ja, 90nm eller vad dom ska dras med deformerar knappast innerbanorna.. jag provade att dra dom med en meter förlängare så var säkert uppe i 5000nm :D fortfarande glapp.. funkar att köra med tills jag slutat gräma mig och börjat störa mig!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Bakre hjullager

Inlägg av datadavid »

Tror jag är nåt på spåren. Köpte skf lager denna gången och glappet försvann på höger sida, men ett svagt klick fanns kvar på vänster. Där gled också lagren i och ur lättare med knappt nån värme. Har alltså fått bromsskivor med några hundradelar för mycket taget ur innerdiametern.. så jag provade att lägga en sträng med svets runt den skivan som fortfarande glappade, slängde i det gamla lagret och drog ihop. Verkar som svetsningen krympte lagerläget såpass att passningen blev bättre. Kommer dock inte köra runt med en gjutjärnskiva som jag svetsat i så jag får bita i det sura äpplet och beställa nya, lite dyrare skivor också.
Skriv svar