Vill sätta kapen i Bongo. Men först borde jag byta kamrem och serva 2,2-kombin. Och innan jag gör det borde jag fixa handbroms på Maggan och besikta henne, så att jag har något att åka i så att jag kan arbeta lugnt och behagligt med 2,2-kombin.
Mycket som ska göras. Började med att städa verkstaden och kolla bland delar som jag samlat på mig. Hittade två bakre ok som jag köpte på Biltema för typ 10år sedan. Dessa började läcka nästan direkt och en del av gummidetaljerna sprack lika fort. Hittade även två renoveringssatser för bakre ok. Nu var ju planen att som första Mazda-aktivitet fixa handbromsen på Maggan och när jag ändå håller på förnya lager, skivor och bromsslangar bak. Delar är beställda.
Men visst vore det spännande att testa om det går att fixa de gamla Biltema-oken. Handbromsfunktionen i dom funkar ju, och det är det akuta problemet för besiktning så man blir av med körförbudet. Kunde inte hålla mig. Plockade ner ett av oken och såg varför de börjat läcka direkt fastän de var nya/renoverade. Någon hade använt polygrip på kolvens sidor. Inga nya kolvar i mina renoveringssatser. Nu blev det ännu mer spännande. Går det att rädda den polygripskadade kolven? Det är nu det börjar balla ur lite. Sätter en trätapp i kolven och fäster den i chucken på skruvdragaren som jag håller i ena handen. I andra handen håller jag ett honingsverktyg så att det ligger an mot kolvsidan och spottar lite på det emellanåt. Visst wobblar det, och visst kanske kolven blir något lite liktjock, men polygripskadorna försvinner nästan helt. Jag tror nästan på det här.
Ska fixa andra oket i morgon. Sedan ska de monteras på Maggan och testas. Fortsättning följer.
Ful-renovera bromsok.
Ful-renovera bromsok.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Ful-renovera bromsok.
Maggan gick igenom besiktningen med jämna bromsar. Ska hålla koll på bromsvätskenivån ett tag. Nu ska Maggan få ett oljebyte och därefter vara daily driver ett tag medans jag fixar lite med 2.2-kombin.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Ful-renovera bromsok.
Var alltså kolvarna i "nya" Biltema OK skadade?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Ful-renovera bromsok.
Japp! tydliga märken efter en stor tång, exempelvis polygrip.
Verkar fortfarande hålla tätt efter reparationen i alla fall.
Verkar fortfarande hålla tätt efter reparationen i alla fall.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Ful-renovera bromsok.
Bra att du fick till det, men skandal ändå! Och kom man in och visade skulle de väl bara säga ”det där har du gjort själv”.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Ful-renovera bromsok.
Jo, sådant går nog inte att bevisa.
Jag blev mäkta besviken när jag köpte dem till 16v-kombin och de började läcka nästan med en gång. Gummidelarna torkade sönder omgående också och det var det som jag trodde var felet.
Jag blev mäkta besviken när jag köpte dem till 16v-kombin och de började läcka nästan med en gång. Gummidelarna torkade sönder omgående också och det var det som jag trodde var felet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).