Relän till Kupéfläkt och Kylfläkt.
Postat: fre 03 jan 2020, 22:12
Kupéfläktens relä och Kylfläktens relä sitter ganska utsatt för fukt. Man hittar dem till vänster om kylaren framför säkringsboxen, under varsitt gummiskydd.
(Detta gäller för mina 2,2i 12V -90b. På mina 2,0i 8V och 16V 1989 så är det endast kupéfläkt-relät som sitter där. Om skillnaden beror på motortyp eller brytpunkten för elsystemen 1990 a resp b vet jag inte. Gissar på det senare.)
Anslutningarna till dessa relä ärgar rejält och det är inte ovanligt att kablar går helt av här. Kontaktstiften på dessa relä brukar vara så spröda att de går av när man ska lossa kablarna.
Om inte kupéfläkten går så märker man ju det ganska snart. Men det är lätt hänt att man åker runt med en kylarfläkt som inte startar när den behövs pga anslutningarna till relät.
Därför är det ganska viktigt att titta till anslutningarna under gummiskydden ibland. Och även att testa så kylarfläkten startar. (På 2,2i 12V -90b ska fläkten starta om man lossar kabeln till givaren i termostathuset och jordar den.)
Det som är bra med dessa relä, som heter H270 är att de är vanliga slutande relä med fyra stift, och kan ersättas med universalgrejer. Till exempel Biltemas 42-302. Och vill man lyxa till det med ett kontaktstycke så passar Biltemas 42-315.
En annan sak som man kan ha i bakhuvudet för nödfall är att båda dessa relä är lika. Man kan koppla vilket kontaktstycke till vilket relä man vill och med lite tur få ihop en fungerande funktion och offra den andra för stunden. Alltså välja bara kupéfläkt en kall vinterdag, och bara kylfläkt en varm sommardag med släpvagn efter.
(Detta gäller för mina 2,2i 12V -90b. På mina 2,0i 8V och 16V 1989 så är det endast kupéfläkt-relät som sitter där. Om skillnaden beror på motortyp eller brytpunkten för elsystemen 1990 a resp b vet jag inte. Gissar på det senare.)
Anslutningarna till dessa relä ärgar rejält och det är inte ovanligt att kablar går helt av här. Kontaktstiften på dessa relä brukar vara så spröda att de går av när man ska lossa kablarna.
Om inte kupéfläkten går så märker man ju det ganska snart. Men det är lätt hänt att man åker runt med en kylarfläkt som inte startar när den behövs pga anslutningarna till relät.
Därför är det ganska viktigt att titta till anslutningarna under gummiskydden ibland. Och även att testa så kylarfläkten startar. (På 2,2i 12V -90b ska fläkten starta om man lossar kabeln till givaren i termostathuset och jordar den.)
Det som är bra med dessa relä, som heter H270 är att de är vanliga slutande relä med fyra stift, och kan ersättas med universalgrejer. Till exempel Biltemas 42-302. Och vill man lyxa till det med ett kontaktstycke så passar Biltemas 42-315.
En annan sak som man kan ha i bakhuvudet för nödfall är att båda dessa relä är lika. Man kan koppla vilket kontaktstycke till vilket relä man vill och med lite tur få ihop en fungerande funktion och offra den andra för stunden. Alltså välja bara kupéfläkt en kall vinterdag, och bara kylfläkt en varm sommardag med släpvagn efter.