Saab 900 SPG 1985
Postat: tor 18 jun 2020, 06:40
Nu tänkte jag vara lite blasfemisk och presentera bilköpet jag begick förra helgen. Det rör sig om ytterligare en Trollhättanbil, utöver den OG 9-3 SE 2002 jag har sen innan. Köpte en Saab 900 SPG 1985 med två tidigare ägare, varav förre ägaren är en extremt noggrann byggnadsingenjör som ägt bilen i 32 år . SPG, Special Performance Group, var vad Aero kallades i USA på grund av trademark-konflikt. 1985 var första årsmodellen av denna toppmodell och första året med 16v turbomotorn. I SPG-paketet ingick maxad utrustning (AC, farthållare, läderklädsel, elsoltak, elfönster, elspeglar...), högre effekt, kjolpaket, borttagna turboemblem, vinge och eventuellt annan fjädring och krängningshämmare. Bilen har gått 36500 mil men det kan man verkligen inte tro, den är extremt pedantskött och alltid garageförvarad. Det finns ingen rost. Med bilen följde en kanske 15cm tjock lunta med all dokumentation sedan ny. Det handlar om en detaljnivå där jag kan se kvitton på vad nya vindrutetorkare kostade 1988. I stort sett allt som slits har med tiden bytts ut. Det finns en 900 SPG som står på museum i Wisconsin efter att ha gått 1 miljon miles. Denna har gått 227k miles och ska väl minst kunna gå lika mycket till tänker jag .
Köpte bilen strax norr om Los Angeles och körde den tillbaka till San Francisco via kustvägen (hwy 1) och genom Santa Cruz mountains och blev positivt överraskad över hur mycket bättre väghållning den har än min 9-3. Mer precis styrning, tightare och mer balanserad känsla i fjädringen. Den reagerar väldigt säkert och inbjudande på att pressas lite på kurviga vägar. Oväntat kul att köra! Även bekväm förarplats och på något mirakulöst sätt fungerar fortfarande ACn med R12 freon från 1985. Ja, den petar helt enkelt ner GM-Saaben från favoritplatsen. Är detta möjligtvis Saabs personbilszenit? Nu ser jag fram emot att fixa lite diverse småsaker som behöver åtgärdas på den. Först måste jag göra smogtest för att slutföra ägarbytet!
Köpte bilen strax norr om Los Angeles och körde den tillbaka till San Francisco via kustvägen (hwy 1) och genom Santa Cruz mountains och blev positivt överraskad över hur mycket bättre väghållning den har än min 9-3. Mer precis styrning, tightare och mer balanserad känsla i fjädringen. Den reagerar väldigt säkert och inbjudande på att pressas lite på kurviga vägar. Oväntat kul att köra! Även bekväm förarplats och på något mirakulöst sätt fungerar fortfarande ACn med R12 freon från 1985. Ja, den petar helt enkelt ner GM-Saaben från favoritplatsen. Är detta möjligtvis Saabs personbilszenit? Nu ser jag fram emot att fixa lite diverse småsaker som behöver åtgärdas på den. Först måste jag göra smogtest för att slutföra ägarbytet!