Utebliven förhöjd tomgång vid kallstart?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Utebliven förhöjd tomgång vid kallstart?

Inlägg av Speedo »

Någon som vet vilken givare, eller "vad" som får motorn att starta med en högre tomgång (som sedan sakta går neråt). Jag har det lite skumma problemet att vissa gånger (oftast när det är fuktigt och halvkallt) att den börjar på 700rpm, för att sedan några sekunder senare plötsligt hoppa upp på drygt 1500rpm som den egentligen skall göra direkt (kallare = högre varmkörningsvarv). Testade byta ECU tempgivaren, utan resultat. Några idér?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Förhöjd tomgång vid (kall)start?

Inlägg av Speedo »

Hände idag igen. Tempen ute var nån minus, och hade inte haft motorvärmaren på. Men den här gången hoppade den inte tvärt upp på det högre varvalet efter ett tag som den brukar när den "missat", utan arbetade sig istället långsamt upp.

Finns det någon möjlighet att tomgånsmotorn "kärvar" när det är lite kallare/fuktigt ute? Har skit dålig koll på hur den exakt fungerar och ser ut...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Förhöjd tomgång vid (kall)start?

Inlägg av Mazd »

Har bråkat en hel del med tomgångsmotorn på 16v:n. Ser ut att vara exakt samma som på 2,2:an. Har tagit isär rengjort och smörjt lite men ändå aldrig fattat hur tusan den fungerar. Har hört att det rör sig om en elektriskt styrd luftventil som öppnar och stänger hela tiden. Intervallet på dessa öppningar/stängningar styr motorvarvet.

I mitt fall har problemet varit det motsatta. När motorn blivit varm har inte tomgången gått ner utan hängt sig på ca 1500rpm. Ibland har den gått ner stegvis om man väntat lite. Numera skiter jag i det och felet kommer och går lite som det vill. Inte så ofta som tur är.

Visst borde Ditt fel kunna ha med tomgångsmotorn att göra. Det faktum att felet kommer och går lite som det vill kanske talar för det?

Första gången man plockar med tomgångsmotorn så är det bra att orientera sig lite med en spegel och ficklampa först. För man får jobba i blindo. Skruvarna som håller ihop tomgångsmotorn har specialskalle men går att få loss med en bra polygrip när man väl har fått bort tomgångsmotorn från spjällhuset. Det är ingen dum idé att ha en ny packning mellan tomgångsmotorn och spjällhuset redo. Man borde kunna få in vatten i insuget om denna packning går sönder.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Förhöjd tomgång vid (kall)start?

Inlägg av Mazd »

För egen del har jag en tendens att missa dom enkla felen pga att jag förväntar mig det värsta (för det är det oftast).

Testa därför att leta efter tjuvluft en extra gång. Är det bara en liten, liten skada på en packning så måste man träffa rakt på med startgasen för att det ska märkas en varvtalshöjning. Kolla mellan insug och topp extra noga.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Förhöjd tomgång vid (kall)start?

Inlägg av Speedo »

Skulle jag iof kunna testa, men jag har oerhört svårt att tro att den isåfall skulle gå 100% bra alltid, förutom just vid start ett fåtal gånger. Och så brukar det ju vara som att man slår om en brytare så går den upp i tomgång som den skall.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Förhöjd tomgång vid (kall)start?

Inlägg av Mazd »

Jo, det är kanske lite långsökt. Men motorstyrningen kan kanske kompensera för lite tjuvluft för det mesta. Hade trasig insugspackning vid fyrans cylinder på 16v:n förra året. Första märktes bara lite låg tomgång ibland, inte alltid. Sedan blev det mera vanligt. Till sist kändes det som om motorn skulle dö på tomgång när den var varm och när den var kall så pendlade den mellan 400 och 1800rpm. Bilen tappade i segdragningsfömåga också på slutet. Första lätta symtomen kom i Juni och i November hade packningen gått isär så mycket så att något var tvunget att göras. Bilen gick alltså riktigt bra att köra nästan hela hösten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Förhöjd tomgång vid (kall)start?

Inlägg av Speedo »

Aha, visste inte att det kunde ge sådana symptom.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
eraezer
Stammis
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 04:00
Ort: Stockholm

Re: Förhöjd tomgång vid (kall)start?

Inlägg av eraezer »

När jag rengjorde ISC'n så monterade jag bort hela spjällhuset, skruvade isär delarna och öste på med förgasarrengöring.
Kan även tillägga att det inte är en tomgångsmotor i vanlig benämning utan mer som en ventil.
Monterade sedan ihop allt med nya packningar.

Om man pillar på det så kan man se att vatten går genom ISC'n och något som kan ställa till det då är om det har kommit in luft i systemet.

Avluftning sker på följande sätt:
Skruva bort kylarlocket
Sätt en hand över öppningen så att det blir tätt
Pumpa (kläm) på den övre kylarslangen
Det kommer då att byggas upp tryck som du känner mot handflatan
Håll slangen ihop klämd
Lätta lite försiktigt på handen och systemet kommer då att "fjärta" ut lite luft

Ett annat sätt, som jag inte lyckas med, är att starta motorn med kylarlocket av och på så sätt få ut luften. Det andra sättet verkar dock säkrare.

Tänk på att glykolen inte är nyttig så tvätta händerna ordentligt efteråt.

EDIT:
Jag tror att den stora boven är hur PCV (vevhus ventilation) systemet är konstruerat, dvs utan oljefällor mellan ventilkåpa och insugsrör.
Oljedimman är inte bra på något sätt, sänker oktantalet samt bidrar till minskat flöde genom insuget.
Jag hade nyligen problem med min insugstemp. Megatune (mappnings program för MegaSquirt) visade -40*C dvs något var fel och den gillade inte signalen, bilen gick även otroligt fett. När jag tog ut sensorn så var den fylld med gamla oljerester. Samma sak händer med ISC'n.

Jag har redan köpt en oljefälla (oilcatchcan) från KL-Racing som sitter halvt monterad för turbo-setup'en men kommer att vara fullt inkopplad efter lite svetsning. Då bilen snart (läs i vår) ska köras som N/A för besiktning kommer fällan även vara fullt inkopplad.
Insuget ska även plockas bort och rengöras grundligt.

Om ni inte har någon oljefälla rekommenderar jag det starkt och gör då inte som många "idioter" som bara sätter ett litet filter på ventilkåpan och pluggar igen anslutningen på insugsröret. Vevhus gaserna behöver extraheras och det görs genom undertrycket som uppstår då andra änden är ansluten till insugsröret. Alltså: ventilkåpa -> oljefälla -> insugsrör
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Utebliven förhöjd tomgång vid kallstart?

Inlägg av Speedo »

Skit... nu har det blivit värre... :evil:

I princip varje kallstart så går den bara upp i typ 1000rpm. Sen kan den hålla sig där länge också. Ofta så är det inte förrän första korsningen jag kommer till och står och väntar på trafiken när den helt plötsligt hoppar upp i kring 2000rpm och sedan jobbar sig neråt (som den normalt gör vid start).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Utebliven förhöjd tomgång vid kallstart?

Inlägg av Mazd »

Hur då? Händer det oftare, eller går den inte upp i varv efter ett tag heller?

(Oj, hängde inte med Din ändring där!)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar